Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1679958_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. oktober 2016
206-4935
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 5. oktober stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 3:
Ministeren bedes forklare, hvordan udfasning af de fem IC4-togsæt (NT-
togsæt) er sket, når det af DSB’s årsrapport for 2015 fremgår, at der er 82 IC4-
togsæt i drift (dvs. inkl. de fem NT-togsæt), mens det af en meddelelse fra DSB
(TRU alm. del – bilag 352 (2015-16), Værdiansættelse af IC2 og IC4) og halv-
årsregnskabet for første halvdel af 2016 fremgår, at de fem NT-togsæt blev ud-
faset allerede i 2015, hvilket må siges at være i modstrid med oplysningerne i
DSB’s årsrapport for 2015.
Svar:
Jeg har bedt DSB om at bidrage til at besvare spørgsmålet. DSB oplyser følgen-
de:
”I DSB’s årsrapport for 2015 findes en tabel med overskriften ”Antal togsæt i
Drift”. Til denne tabel er der imidlertid en fodnote, som fortæller, at der for IC4
er tale om et antal togsæt leveret fra AnsaldoBreda. Således fremgår det af ta-
bellen, at AnsaldoBreda har leveret 82 togsæt, ikke at de anvendes i drift. DSB
beklager, at overskriften har givet anledning til misforståelsen. DSB har ikke
anvendt de fem NT-togsæt i drift i 2015. De har været henstillede, og der er
ikke blevet bygget på dem.
Det var først i forbindelse med halvårsrapporteringen for 1. halvår 2016, at DSB
besluttede sig for at koncentrere kræfterne om at øge driftsstabiliteten på den
del af IC4-flåden, der ikke kan undværes i trafikken.”
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt