MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. februar 2017
2017-903
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. januar stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 298:
Det fremgår af den sammenfattende VVM-undersøgelse for Rute 54 mellem
Næstved og Rønnede, at økonomiberegningerne ved linjeføring A, B, og C er
lavet uden et fuldt højklasseanlæg i modsætning til linjeføring E. Linjeføring A,
B og C anlægges derimod med et nordgående anlæg, hvor en del af investerin-
gen således vil gå tabt, hvis det senere besluttes, at der skal bygges et højklasse-
anlæg på grund af øget trafik fra f.eks. Femern. Hvad vil den samlede pris for
henholdsvis linjeføring A, B og C være med et fuldt højklasseanlæg som ved
linjeføring E?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Den valgte udformning af tilslutningen ved Sydmotorvejen i forslag A, B og C
er søgt tilpasset de konkrete trafikstrømme. Her vil langt størstedelen af trafik-
ken på Rute 54 køre mod nord (og retur). Derfor er forbindelsen udformet med
direkte ramper mod nord, mens trafikanterne mod syd skal bruge ramperne i
det eksisterende tilslutningsanlæg (TSA 37). Det betyder, at de skal køre en
kort strækning på den eksisterende vej.
Den fremlagte udformning af tilslutningen i forslag A, B og C er således opti-
meret i forhold til den forventede trafikmængde og køremønstre. Samtidig ud-
nyttes muligheden for at genbruge de eksisterende ramper og dermed begræn-
ses udgifterne til det samlede vejanlæg.
Forslag E ender 1,6 km syd for TSA 37 i Rønnede, og det kan derfor ikke lade
sig gøre at genbruge ramperne ved Rønnede. Det har medført, at tilslutningen
ved Sydmotorvejen i denne løsning er udformet med ramper både mod nord og
syd.
På opfordring fra bl.a. Faxe Kommune indgår der i VVM-undersøgelsen også et
tilvalg med et helt nyt tilslutningsanlæg (udformet som et kløverblad) med fuld