Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1723384_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. februar 2017
2017-903
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. januar stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 298:
Det fremgår af den sammenfattende VVM-undersøgelse for Rute 54 mellem
Næstved og Rønnede, at økonomiberegningerne ved linjeføring A, B, og C er
lavet uden et fuldt højklasseanlæg i modsætning til linjeføring E. Linjeføring A,
B og C anlægges derimod med et nordgående anlæg, hvor en del af investerin-
gen således vil gå tabt, hvis det senere besluttes, at der skal bygges et højklasse-
anlæg på grund af øget trafik fra f.eks. Femern. Hvad vil den samlede pris for
henholdsvis linjeføring A, B og C være med et fuldt højklasseanlæg som ved
linjeføring E?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Den valgte udformning af tilslutningen ved Sydmotorvejen i forslag A, B og C
er søgt tilpasset de konkrete trafikstrømme. Her vil langt størstedelen af trafik-
ken på Rute 54 køre mod nord (og retur). Derfor er forbindelsen udformet med
direkte ramper mod nord, mens trafikanterne mod syd skal bruge ramperne i
det eksisterende tilslutningsanlæg (TSA 37). Det betyder, at de skal køre en
kort strækning på den eksisterende vej.
Den fremlagte udformning af tilslutningen i forslag A, B og C er således opti-
meret i forhold til den forventede trafikmængde og køremønstre. Samtidig ud-
nyttes muligheden for at genbruge de eksisterende ramper og dermed begræn-
ses udgifterne til det samlede vejanlæg.
Forslag E ender 1,6 km syd for TSA 37 i Rønnede, og det kan derfor ikke lade
sig gøre at genbruge ramperne ved Rønnede. Det har medført, at tilslutningen
ved Sydmotorvejen i denne løsning er udformet med ramper både mod nord og
syd.
På opfordring fra bl.a. Faxe Kommune indgår der i VVM-undersøgelsen også et
tilvalg med et helt nyt tilslutningsanlæg (udformet som et kløverblad) med fuld
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om, hvordan trafiktallene vil ændre sig, hvis dette stykke vej ikke lukkes, til transport-, bygnings- og boligministeren
1723384_0002.png
udveksling i alle retninger og tilslutning til Vordingborgvej. Denne løsning vil
være ca. 180 mio. kr. dyrere end den skitserede udformning i forslag A, B og C.
Det er endvidere Vejdirektoratets vurdering, at Femern forbindelsen kun vil
have marginal betydning for trafikken mod Næstved. Det vurderes, at det er en
meget begrænset andel af mertrafikken fra Femern, som skal videre mod Næst-
ved/Slagelse. For denne trafik vil det desuden være mere attraktivt at benytte
Præstø Landevej fra Bårse (rute 265), som er ca. 10 km kortere til fx den nord-
lige omfartsvej i Næstved. Det vil en motorvej mellem Næstved og Rønnede
sandsynligvis ikke ændre væsentligt på.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen