Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1723381_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. februar 2017
2017-903
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. januar stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 299:
Det fremgår af den sammenfattende VVM-undersøgelse for Rute 54 mellem
Næstved og Rønnede, at Vejdirektoratet ved Linjeføring A, B og C har lukket et
sidste stykke af Rute 54 frem mod Rønnede, hvilket tvinger flere biler ind på
disse linjeføringer. Hvordan vil trafiktallene ændre sig, hvis dette stykke vej
ikke lukkes?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”De trafikale vurderinger er foretaget med udgangspunkt i en trafikmodel, som
indeholder en række forudsætninger om vejnettet, hastigheder, typer af køretø-
jer, befolkning m.m. Modellen kan forudsige den fremtidige trafik og køremøn-
stre på de overordnede veje. Beregningerne er behæftet med usikkerhed, især
på de mindre lokale veje.
I høringsfasen er der en del, der har påpeget, at det vil være uhensigtsmæssigt
at lukke Rute 54 på strækningen gennem Boserupskoven. Og som det fremgår
af VVM-redegørelsen vil det også kunne lade sig gøre at holde den åben som en
mindre vej (fx som en såkaldt 2 minus 1 vej).
I trafikmodellen vil en åbning af vejen for køretøjer medføre, at nogle hundrede
biler vil vælge at køre på den eksisterende vej. Det skyldes dels, at der er meget
få trafikanter, der har mål i området, og at modellen ikke er bygget til at regne
på den meget lokale trafik.
Begrundelsen for forslaget om kun at føre en cykelsti gennem skoven har været
baseret på det meget begrænsede trafikale behov, og en åbning af vejen for kø-
retøjer vil således kun ændre marginalt ved Vejdirektoratets beregninger i re-
degørelsen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om, hvad den samlede pris for henholdsvis linjeføring A, B og C på Rute 54 vil være med et fuldt højklasseanlæg som ved linjeføring E, til transport-, bygnings- og boligministeren
1723381_0002.png
Endeligt vil det i de samfundsøkonomiske beregninger rent faktisk være en
fordel, at cykelstien ændres til en landevej, da det alt andet lige vil give mindre
omvejskørsel, når trafikanterne kan benytte den eksisterende Rute 54 fremfor
at være tvunget til at vælge en længere rute. Dermed vil tidsgevinsterne blive
lidt større.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen