MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. februar 2017
2017 - 883
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 27. januar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 297:
Ministeren bedes kommentere vedlagte brev fra Region Hovedstaden og Hille-
rød Kommune om mobilitet og trængsel i hovedstadsregionen.
Svar:
Region Hovedstaden giver i sin henvendelse til Transport-, Bygnings- og Bolig-
udvalget udtryk for følgende ønsker:
”at staten som minimum bidrager med den resterende finansiering af
stationsprojektet på Hillerød station således, at der kan etablere en god
kollektiv betjening af det nye hospital.
at staten vedtager beslutning om bevilling af midlerne i år, således, at
pengene kan bevilges i tide – samtidig med etableringen af den nye Favr-
holm Station og så projektfordyrelse undgås.
at der i den nærmeste fremtid afsættes penge til anlæg af Hillerødmotor-
vejens forlængelse, så det ikke stopper ved VVM-undersøgelsen og så
trængsel og dødsulykker kan undgås.”
I forhold til en ombygning af Hillerød Station viser forundersøgelsen som be-
kendt, at det vil blive væsentligt dyrere at sammenbinde lokalbanelinjerne på
stationen end først antaget i det indledende
anlægsoverslag, som blev udarbej-
det for Hillerød Kommune.
Råderummet for nye offentlige infrastrukturinve-
steringer er meget begrænset i de kommende år, da der allerede er igangsat
mange infrastrukturprojekter.
Det er min opfattelse, at der skal gives prioritet til offentlige investeringer, der
har et højt samfundsøkonomisk afkast. Det er ikke tilfældet for en ombygning
af Hillerød Station.
For så vidt angår Hillerødmotorvejens forlængelse vil projektets videre forløb
afhænge af resultaterne af den igangværende VVM-undersøgelse samt det
fremtidige økonomiske råderum.