Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1735941_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2017
2017-848
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 26. januar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 291
Ministrene bedes kommentere på henvendelsen fra direktør i Klimaklubben
Danmark ApS, Ulrich Pade, jf. TRU alm del, bilag 156, og herunder redegøre
for, om oplysningerne i henvendelsen kan bekræftes og om danske myndighe-
der i så fald har kendskab til eksistensen af den omtalte snydesoftware og
den påståede merudledning af NOx-gasser.
Svar:
Klimaklubben Danmark Aps sætter i deres henvendelse af 19. januar 2017 fo-
kus på en alvorlig problemstilling om ulovlig afkobling af forureningsbegræn-
sende udstyr på lastbiler i Tyskland og i Danmark.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der kan oplyse følgende:
"Omgåelse af et køretøjs forureningsbegrænsende udstyr kan ifølge dansk ret
betragtes som ulovlig chiptuning, da der kan være tale om en konstruktiv æn-
dring af køretøjet.
Tidligere var det overvejende ønsket om at øge motorens ydelse, der fik bilejere
til at chiptune deres biler. I takt med, at bilernes forureningsbegrænsende ud-
styr er blevet mere avanceret, er der dog i dag også en del chiptuning, der hand-
ler om at frakoble det forureningsbegrænsende udstyr, fx ved at deaktivere det
NOx-begrænsende udstyr på dieselbiler, eller som i dette tilfælde at frakoble
tilførslen af Urea (AdBlue) i lastbiler.
Færdselsstyrelsen har kendskab til, at der findes to former for Adblue frakob-
linger eller såkaldt "snydesoftware" til lastbiler:
1. Snydesoftware, som frakobler Adblue indsprøjtningssystemet, hvorved NOx-
udledningen øges væsentligt. Denne software programmeres i lastbilens origi-
nale motorstyring.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om kommentar til henvendelsen fra direktør i Klimaklubben Danmark ApS, Ulrich Pade, jf. TRU alm del, bilag 156, til transport-, bygnings- og boligministeren og miljø- og fødevareministeren
1735941_0002.png
2. Montering af en manipulationsenhed, som kan manipulere motorstyringen
og Adblue indsprøjtningssystemet, hvorved indsprøjtningen frakobles, og NOx-
udledningen øges væsentligt.
Begge snydesystemer har til formål at frakoble Adblue systemet, uden at lastbi-
lens øvrige elektronik opdager det for at opnå en økonomisk besparelse på Ad-
blue-væske.
Fælles for begge typer snydesoftware er, at det er ganske vanskeligt at kontrol-
lere. Dette skyldes dels, at det er vanskeligt at opdage, om køretøjet er chiptu-
net, dels at der i dag ikke findes en velegnet kontrolmetode til måling af NOx
ved syn af køretøjer.
Der er udviklet måleudstyr, der gør det muligt at måle emissioner under det,
der kaldes virkelig kørsel. Men denne form for kontrolmåling er vanskelig, me-
get dyr og tager lang tid. Endvidere kræver denne form for kontrolmåling, at
køretøjet tilbageholdes i længere tid i forbindelse med målingen, hvorfor kon-
trollen ikke er egnet ved syn og vejkantskontrol.
Derudover er der ikke harmoniserede EU-regler om ændringer af ibrugtagne
køretøjer, hvorfor det er en udfordring at foretage løbende overvågning af mar-
kedet.
Færdselsstyrelsen følger udfordringerne med kontrol af chiptuning, og styrel-
sen er i løbende dialog med relevante rådgivere i forsøget på at finde tekniske
og praktiske løsninger for at kunne foretage kontrol af, om der er foretaget
chiptuning, herunder specielt om det forureningsbegrænsende udstyr er sat ud
af funktion.
Færdselstyrrelsen har i 2015-2016 gennemført en særlig indsats mod ulovlig
chiptuning og har indskærpet de gældende regler om chiptuning overfor en
række sælgere af chiptuningsudstyr og udbydere af chiptuningsløsninger, der
markedsfører via internettet. Styrelsen gennemfører i 2017 endnu en indsats
mod virksomheder, der markedsfører og sælger chiptuningsudstyr- og soft-
ware.
Reglerne for udførelse af chiptuning er blevet ændret i 2016, således at det
blandt andet er blevet tydeliggjort, hvad styrelsen kan kræve i forbindelse med
tilsynet. Overtrædelse af reglerne kan straffes med bøde.”
Ulovlig chiptuning er et miljøproblem, når det fører til uforholdmæssig stor
forurening fra køretøjerne. I forlængelse heraf kan der peges på, at hovedpar-
ten af EU's medlemsslande har udfordringer med at overholde luftkvalitets-
grænseværdierne for sundhedsskadelig kvælstofdioxid (NO
2
), og det er særligt
et problem i byområder med tæt trafik.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om kommentar til henvendelsen fra direktør i Klimaklubben Danmark ApS, Ulrich Pade, jf. TRU alm del, bilag 156, til transport-, bygnings- og boligministeren og miljø- og fødevareministeren
1735941_0003.png
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Færdselsstyrelsen har taget kontakt til Miljø-
styrelsen for at undersøge, hvad der kan gøres fremadrettet for at finde løsnin-
ger på problemstillingen.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen