MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2017
2017-848
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 26. januar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 291
Ministrene bedes kommentere på henvendelsen fra direktør i Klimaklubben
Danmark ApS, Ulrich Pade, jf. TRU alm del, bilag 156, og herunder redegøre
for, om oplysningerne i henvendelsen kan bekræftes og om danske myndighe-
der i så fald har kendskab til eksistensen af den omtalte snydesoftware og
den påståede merudledning af NOx-gasser.
Svar:
Klimaklubben Danmark Aps sætter i deres henvendelse af 19. januar 2017 fo-
kus på en alvorlig problemstilling om ulovlig afkobling af forureningsbegræn-
sende udstyr på lastbiler i Tyskland og i Danmark.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der kan oplyse følgende:
"Omgåelse af et køretøjs forureningsbegrænsende udstyr kan ifølge dansk ret
betragtes som ulovlig chiptuning, da der kan være tale om en konstruktiv æn-
dring af køretøjet.
Tidligere var det overvejende ønsket om at øge motorens ydelse, der fik bilejere
til at chiptune deres biler. I takt med, at bilernes forureningsbegrænsende ud-
styr er blevet mere avanceret, er der dog i dag også en del chiptuning, der hand-
ler om at frakoble det forureningsbegrænsende udstyr, fx ved at deaktivere det
NOx-begrænsende udstyr på dieselbiler, eller som i dette tilfælde at frakoble
tilførslen af Urea (AdBlue) i lastbiler.
Færdselsstyrelsen har kendskab til, at der findes to former for Adblue frakob-
linger eller såkaldt "snydesoftware" til lastbiler:
1. Snydesoftware, som frakobler Adblue indsprøjtningssystemet, hvorved NOx-
udledningen øges væsentligt. Denne software programmeres i lastbilens origi-
nale motorstyring.