Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1722638_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. februar 2017
2017-819
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. januar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 288:
I forlængelse af besvarelsen af bl.a. TRU alm. del – spørgsmål 717 (2012-13) og
BEU alm. del – spørgsmål 166 (2014-15) vedrørende praktikpladser i tilknyt-
ning til Femern Bælt-forbindelsen, anmodes ministeren om at svare på følgen-
de spørgsmål vedrørende praktikpladser for bachelor- og kandidatstuderende
inden for ingeniøruddannelserne såvel under som efter byggeriet:
– Vil ministeren sikre, at de enestående erfaringer, som man vil få i forbindelse
med Femern Bælt-tunnelbyggeriet, vil udløse praktikpladser for såvel diplom-
ingeniørstuderende som civilingeniørstuderende?
– Vil ministeren sikre, at kravet om praktikpladser for ingeniørstuderende stil-
les som en integreret del af de sociale klausuler vedrørende løn- og arbejdsvil-
kår, herunder lærlingepladser?
– Vil ministeren sikre, at kravet om praktikpladser kommer til at gælde såvel
under byggeriet som efter byggeriet, hvor der vil være løbende opgaver om-
kring kontrol og vedligehold i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålene for Femern A/S, som har oplyst følgende:
”Femern A/S har indarbejdet sociale klausuler med krav om etablering af lær-
linge- og praktikpladser i alle relevante udbud siden 2013, herunder særligt i
forbindelse med de fremrykkede anlægsaktiviteter på Lolland. Konkret har
Femern A/S ved afslutningen af de fremrykkede aktiviteter i 2016 oprettet lær-
lingepladser svarende til omkring 22 årsværk. Femern A/S har i forbindelse
med oprettelsen af lærlingepladser haft en konstruktiv dialog med både entre-
prenører, virksomheder, relevante lokale uddannelsesinstitutioner og arbejds-
markedets parter.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om praktikpladser i tilknytning til Femern Bælt-forbindelsen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1722638_0002.png
I maj 2016 underskrev Femern A/S betingede kontrakter på projektets fire sto-
re anlægsentrepriser. Femern A/S har i anlægskontrakterne stillet krav om, at
der i projektets samlede byggeperiode ansættes lærlinge svarende til minimum
500 mandeår i alt.
I forbindelse med de kommende udbud af kontrakterne vedrørende tunnelens
elektriske og mekaniske installationer samt jernbanen vurderes det ligeledes at
være relevant at stille krav om oprettelse af forskellige uddannelsespladser. Det
kan omfatte såvel håndværkerfagene som specifikke ingeniørforløb på diplom-,
bachelor-, kandidat- og PhD-studierne inden for eksempelvis bygnings- eller
IT-området. Der forventes også i driftsfasen at være gode muligheder for at
etablere praktikpladser og lignende i forbindelse med det løbende vedligehol-
delsesarbejde på forbindelsen.
Som bygherreselskab ansætter Femern A/S endvidere løbende praktikanter,
studentermedarbejdere og specialestuderende fra såvel diplom- som civilinge-
niørlinjerne. Flere tidligere praktikanter og studentermedarbejdere er siden
blevet fastansat i selskabet. Femern A/S forventer også fremadrettet i både
anlægs- og driftsfasen at gøre brug af ingeniørstuderende som praktikanter og
studentermedarbejdere.
Femern A/S anvender en række rådgivende ingeniørvirksomheder, som ligele-
des løbende beskæftiger både praktikanter og studentermedarbejdere. Selska-
bets primære tekniske rådgiver Rambøll-Arup-TEC Joint Venture har oplyst, at
de i forbindelse med arbejdet med Femern Bælt-projektet siden 2012 har haft
2-3 ingeniørstuderende i længere praktikforløb, samt 2-4 specialestuderende
og mere end 10 studentermedhjælpere. Miljørådgiverne MOE, Orbicon og DHI
oplyser, at de i forbindelse med deres arbejde for Femern Bælt-projektet lø-
bende anvender ingeniørstuderende.
Femern A/S har i en årrække haft et nært samarbejde med blandt andre DTU,
Aalborg Universitet, Ingeniøruddannelsen VIA i Horsens og den tidligere Inge-
niørhøjskole i København, som i dag er del af DTU. Samarbejdet har konkret
omhandlet en række forsknings- og uddannelsesprojekter på bachelor-, kandi-
dat- og PhD-niveau.
Femern A/S og A/S Storebælt har i perioden 2008-2012 samarbejdet med
blandt andet DTU om finansiering og gennemførelse af forskningsprojektet
"Understanding and controlling wind-induced vibrations of bridge cables".
Dertil har Femern A/S i 2016 indgået en aftale med Transport DTU om udvik-
ling af ”Center for Transportdata og -modeller”, hvor selskabet bidrager med
både finansiering og faglig ekspertise. Femern A/S undersøger endvidere pt.
muligheden for i samarbejde med DTUs Department of Management Enginee-
ring at etablere et ErhvervsPhD-program, hvor en af Femern A/S’ ansatte ind-
går i et specifikt 3-årigt fælles forskningsprojekt, relateret til Femern Bælt-
forbindelsen.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om praktikpladser i tilknytning til Femern Bælt-forbindelsen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1722638_0003.png
Femern A/S er involveret i miljøet omkring ingeniøruddannelserne i Danmark.
Selskabets administrerende direktør er medlem af Transport DTU Advisory
Panel, der fungerer som en platform for strategiske og faglige drøftelser med
DTUs ledelse inden for transportområdet og relaterede fagområder. Femern
A/S’ tekniske direktør sidder i bestyrelsen for IABSE Danmark (Dansk For-
ening for Brobygning og Bærende Konstruktioner), hvorigennem der er tæt
kontakt til blandt andet bygningsretningen på DTU. Selskabets tekniske vicedi-
rektør har gennem sit virke som formand for DFTU (Dansk Forening for Tun-
nel og Undergrundsarbejde) blandt andet taget initiativ til at etablere en Young
Member (YM) udgave af foreningen, som giver studerende og yngre ingeniører
adgang til at møde mere erfarne ingeniører.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen