MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. januar 2017
2017-686
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 20. januar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 275:
I lyset af, at der i trafikaftalen fra den 25. juni 2014 om udmøntning af dispo-
nible midler i Infrastrukturfonden er afsat 350,0 mio. kr. til en 1. etape af Rute
54 fra Sydmotorvejen (ved Rønnede) mod Næstved, kan ministeren da oplyse,
hvordan formuleringen i den sammenfattende VVM redegørelse for Rute 54,
Næstved-Rønnede om, at ”før projektet kan gå i gang, skal der bevilges de nød-
vendige midler til vejanlægget”, jf. rapportens punkt 2.4, skal forstås? Er det
således, at en 1. etape, og hvad den måtte omfatte, ikke kan iværksættes, før
den samlede finansiering er på plads?
Svar:
Med
Trafikaftale 2014 – Udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfon-
den af 24. juni 2014
besluttede den grønne forligskreds at igangsætte en VVM-
undersøgelse af en opgradering af rute 54, Næstved-Rønnede.
Resultaterne af VVM-undersøgelsen blev offentliggjort 21. november og har
været i offentlig høring indtil 20. januar. På den baggrund er Vejdirektoratet nu
i gang med at udarbejde et høringsnotat og en indstilling.
Når disse foreligger, vil jeg mødes med forligskredsen og drøfte VVM-
redegørelsen, resultatet af høringen m.m. med forligskredsen. Herefter vil vi
naturligvis i forligskredsen skulle drøfte anvendelsen af de afsatte 350 mio.kr.
samt en mulig etapeopdeling af strækningen.
Generelt er det ikke nødvendigt at have den samlede finansiering på plads til et
helt vejprojekt, før man kan igangsætte en eventuel 1. etape. Men det er dog
nødvendigt at sikre, at der er tilstrækkelige midler til at igangsætte en 1. etape,
som giver trafikal mening.
Med
venlig
hilsen