Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1714056_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 15
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål O,
P og Q om social dumping i transportsektoren
og cabotagekørsel.
Samråds-
spørgsmål O, P og
Q stillet til
Transport-,
Bygnings og
Boligministeren
Samrådsspørgsmål O
Liberal Alliances formand, Anders
Samuelsen, har i september 2015 til
Ugebrevet A4 udtalt, at: ” Vi taler meget
om det der social dumping. Det er ét af
de bedst opfundne ord til at skabe angst
i danskerne, men når det kommer til
stykket, er der ikke rigtig nogen, der
ved, hvad det er. Det er jo ikke sådan, at
det vælter rundt i aviserne hver dag
med eksempler på social dumping. Det
er nok et tegn på, at det er begrænset,
hvad der foregår på ulovlige vilkår”.
Hvad mener ministeren om sin
partiformands holdning til social
dumping?
Samrådsspørgsmål P
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/1-17 om social dumping, til transport-, bygnings- og boligministeren
1714056_0002.png
Side 2 af 15
Er ministeren enig med sin partifælle
Villum Christensen, som til Altinget den
10. december 2015 påpegede, at
reglerne om cabotagekørsel blot er til
for ”at tækkes visse
lønmodtagergrupper”, der ønsker at
afskærme Danmark mod
konkurrencen?
Samrådsspørgsmål Q
Er ministeren enig med sin partifælle
Joakim B. Olsen, som på de sociale
medier har skrevet, at social dumping
blot er et andet ord for konkurrence?
Indledning
Jeg vil gerne starte med at takke
spørgeren for at have stillet
samrådsspørgsmålene.
Jeg kan konstatere, at spørgeren har
været i gang med at grave i arkiverne for
at finde forskellige udtalelser fra mine
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/1-17 om social dumping, til transport-, bygnings- og boligministeren
1714056_0003.png
Side 3 af 15
partifæller frem, som spørgeren så
ønsker at konfrontere mig med.
Indledningsvist vil jeg sige, at jeg ikke
kommer til at udtale mig om, hvad andre
tidligere har udtalt i forskellige
sammenhænge.
Jeg er indkaldt i samråd i min egenskab
af transport-, bygnings- og
boligminister, og jeg kommer til at svare
som transport-, bygnings- og
boligminister på vegne af regeringen.
Jeg læser de tre samrådsspørgsmål
sådan, at de handler om min holdning til
social dumping og konkurrencevilkår på
transportområdet mere overordnet og så
mere specifikt om min holdning til
cabotagekørsel.
Jeg er glad for at få muligheden for at
oplyse om disse emner.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/1-17 om social dumping, til transport-, bygnings- og boligministeren
1714056_0004.png
Side 4 af 15
For jeg mener, det er vigtigt at diskutere
vilkårene i transportsektoren. Det er
således et centralt emne, som fylder i
den hjemlige debat.
Det er også vigtigt i lyset af, at Europa-
Kommissionen har annonceret, at man
ønsker at foretage en revision af
cabotagereglerne på EU-plan i den
kommende tid.
Social dumping i
regeringsgrundla
get
Jeg vil først svare på de to
samrådsspørgsmål, som handler om min
holdning til social dumping og
konkurrencevilkår i transportsektoren –
mere præcist samrådsspørgsmål O og Q.
Jeg vil henvise til regeringsgrundlaget,
hvori der på s. 15 står, at et Partnerskab
om fremtidens arbejdsmarked -
”Disruptionrådet” - skal drøfte og
analysere fremtidens arbejdsmarked,
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/1-17 om social dumping, til transport-, bygnings- og boligministeren
1714056_0005.png
Side 5 af 15
herunder – og jeg citerer -
”drøfte,
hvordan vi kan fastholde og udbygge et
arbejdsmarked, som både er
kendetegnet ved dynamik og ordentlige
forhold, og hvor der ikke sker social
dumping”.
Det er derfor regeringens ambition at
arbejde for, at det danske arbejdsmarked
i fremtiden er kendetegnet ved dynamik
og ordentlige forhold.
Som transport-, bygnings- og
boligminister ser jeg det som en vigtig
opgave, at vi får skabt fair
konkurrencevilkår i transportsektoren.
Det gælder både for
vejtransportsektoren og i
luftfartssektoren.
Derfor vil jeg også gerne citere en anden
del af regeringsgrundlaget, hvor der på s.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/1-17 om social dumping, til transport-, bygnings- og boligministeren
1714056_0006.png
Side 6 af 15
37 står – og jeg citerer igen – ”Der
er på
det danske arbejdsmarked tradition for,
at løn-og arbejdsvilkår aftales mellem
arbejdsmarkedets parter. Udenlandske
firmaer skal leve op til dansk lovgivning
og de danske regler.”
Jeg er fuldt ud opmærksom på, at
danske transportvirksomheder er i skarp
konkurrence med udenlandske
transportvirksomheder, som opererer i
Danmark.
Det er helt afgørende for mig, at denne
konkurrence er fair, og at man ikke kan
opnå konkurrencefordele ved at bryde
reglerne.
Det er derfor uden for enhver
diskussion, at man på det danske
arbejdsmarked skal overholde både de
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/1-17 om social dumping, til transport-, bygnings- og boligministeren
1714056_0007.png
Side 7 af 15
gældende danske regler og de gældende
EU-regler.
Cabotagekørsel i
Danmark
Nu vil jeg forholde mig til det mere
konkrete område, som spørgeren har
spurgt om min holdning til i
samrådsspørgsmål P – nemlig
cabotagekørsel.
Når vi diskuterer cabotagekørsel, synes
jeg, at det er vigtigt at få begreberne på
plads først. Cabotagekørsel er kort
fortalt godskørsel for fremmed regning
mellem to punkter i Danmark i
tilknytning til en international transport,
som udføres af en lastbil, som er
registreret i et andet EU-medlemsland.
Inden for syv dage efter, at alt gods fra
den indgående internationale transport
er blevet leveret, må der udføres op til
tre cabotageture.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/1-17 om social dumping, til transport-, bygnings- og boligministeren
1714056_0008.png
Side 8 af 15
EU tillader cabotagekørsel bl.a. med det
formål at sikre, at vi undgår, at
lastbilerne kører tomme rundt på vejene
med unødige konsekvenser for miljøet.
Reglerne har yderligere det formål at
effektivisere vejtransportsektoren ved at
udnytte kapaciteten i lastbilerne bedre,
så vi undgår at have for mange lastbiler
på vejene til gavn for
fremkommeligheden.
Det er også vigtigt lige at få
proportionerne for cabotagekørsel på
plads.
I følge tal fra Danmarks Statistik
udgjorde omfanget af cabotagekørsel i
Danmark 2,6 % af det samlede
godstransportarbejde målt i
tonkilometer - hvor en tonkilometer er
lig med et ton gods transporteret en
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/1-17 om social dumping, til transport-, bygnings- og boligministeren
1714056_0009.png
Side 9 af 15
kilometer - og ca. 1,2 % af de totale
transporterede godsmængder målt i ton i
2014, som er det seneste år, der er tal
fra.
Cabotagekørsel udført i Danmark
udgjorde 331 millioner tonkilometer,
mens danske lastbiler kørte 361
millioner tonkilometer som
cabotagekørsel i udlandet.
Det betyder, at danske lastbiler udførte 9
% mere cabotagekørsel i udlandet, end
der blev udført cabotagekørsel i
Danmark i 2014.
Dermed ikke sagt, at der ikke er
problemer med cabotagereglerne, men
jeg synes, at det er vigtigt, at vi lige får
talgrundlaget på plads for diskussionen.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/1-17 om social dumping, til transport-, bygnings- og boligministeren
1714056_0010.png
Side 10 af 15
Lad mig i forlængelse heraf nævne, at
hvis vi kigger på tallene fra 2008 og
sammenligner dem med tallene fra 2015,
er godstransporten med danske lastbiler
målt i antallet af tonkilometer steget
med 17 procent i forhold til 2008.
Og selv om, der også bliver transporteret
mere gods pr. lastbil, er det, jeg hører fra
branchen, at det går så godt, at vi aktuelt
mangler og også fremover kommer til at
mangle chauffører.
Derfor er det også vigtigt, at vi fokuserer
på at gøre det mere attraktivt at blive
chauffør.
Jeg ved, at min forgænger havde en tæt
dialog med branchen om dette, og den
ønsker jeg at videreføre.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/1-17 om social dumping, til transport-, bygnings- og boligministeren
1714056_0011.png
Side 11 af 15
Et rigtigt godt eksempel er det arbejde,
der er sat i gang med at revidere de
danske køre- og hviletidsregler, så vi kan
få et mere fair sanktions- og
frakendelsessystem set fra de
hårdtarbejdende chaufførers side.
Det arbejde fortsætter jeg selvfølgelig.
Ulovlig
cabotagekørsel
og lovlig
cabotagekørsel
Med hensyn til cabotagekørsel mener
jeg, det er vigtigt at skelne mellem lovlig
og ulovlig cabotagekørsel. Der er stor
forskel på den lovlige cabotagekørsel,
som udføres i overensstemmelse med
EU-reglerne, og den ulovlige
cabotagekørsel, som finder sted i
Danmark.
Her er det regeringens holdning, at
ulovlig cabotagekørsel ikke hører
hjemme i Danmark, og at det skal
stoppes.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/1-17 om social dumping, til transport-, bygnings- og boligministeren
1714056_0012.png
Side 12 af 15
Derfor er det også regeringens holdning,
at der skal sikres en effektiv
kontrolindsats mod ulovlig
cabotagekørsel.
Finanslovsaftaler
om kontrol med
ulovlig
cabotagekørsel
Jeg kan i den forbindelse konstatere, at
alle trekløverregeringens partier var med
i den finanslovsaftale for 2016, som
sikrede en ny politiaftale for 2016-2019,
hvor der er afsat særskilte midler til
kampen mod ulovlig cabotagekørsel.
Og samtidig kan jeg også konstatere, at
alle trekløverregeringens partier med
finanslovsaftalen for 2017 har indgået
aftale om, at Rigspolitiet med bidrag fra
Vejdirektoratet skal undersøge
mulighederne for at etablere en
forsøgsordning med anvendelse af
automatisk nummerpladegenkendelse
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/1-17 om social dumping, til transport-, bygnings- og boligministeren
1714056_0013.png
Side 13 af 15
som et delelement i kontrollen af ulovlig
cabotagekørsel.
Regeringen ønsker således en effektiv
kontrolindsats mod ulovlig
cabotagekørsel, så der kan skabes fair
konkurrencevilkår på
vejtransportområdet.
Cabotagekørsel i
EU
Det er også vigtigt at huske, at
cabotageregler i transportsektoren er et
fælles europæisk anliggende, som
kræver fælles europæiske løsninger.
Europa-Kommissionen har annonceret,
at man ønsker at foretage en revision af
de nuværende cabotageregler som en del
af de kommende vejinitiativer.
Regeringens holdning til en revision af
cabotagereglerne på EU-plan er klar.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/1-17 om social dumping, til transport-, bygnings- og boligministeren
1714056_0014.png
Side 14 af 15
Lige som flere af mine forgængere,
herunder den tidligere
socialdemokratiske transportminister
Magnus Heunicke, arbejde jeg for, at vi
får klarere regler på cabotageområdet.
Regeringen ønsker, at vi sikrer mere fair
konkurrencevilkår, som samtidig gør det
muligt at håndhæve reglerne effektivt, så
vi kan reducere omfanget af ulovlig
cabotagekørsel.
Regeringen vil særligt arbejde for en klar
og entydig definition af en
cabotagekørsel.
De nuværende regler er uklare, og det
har ført til, at Kommissionen har
stævnet Danmark ved EU-Domstolen
om den danske definition af én
cabotagekørsel.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/1-17 om social dumping, til transport-, bygnings- og boligministeren
1714056_0015.png
Side 15 af 15
Her skal der ikke herske tvivl om, at
regeringen fastholder Danmarks
standpunkt i sagen, som er, at én
cabotagekørsel kun kan bestå af enten
flere læssesteder eller flere lossesteder. I
Kommissionens definition kan der
heroverfor være tale om både flere
læssesteder og flere lossesteder.
Regeringen fastholder Danmarks
standpunkt, fordi vi mener, at der er et
stort behov for at få skabt en større
klarhed over reglerne.
Samtidig anerkender vi også, at der er et
bredt flertal i Folketinget, som ønsker at
kæmpe for denne sag.
Tak for ordet.