MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. februar 2017
2017-636
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 18. januar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål nr.271:
Hvad mener ministeren om Rejsekortets nye bestemmelser med ikrafttrædelse
fra 15. marts 2017, hvor en sletning fra kunderegisteret koster 125 kr., og hvor
man kan blive optaget i et register alene ved mistanke om misbrug?
Svar:
Jeg mener helt overordnet, at man skal være meget varsom med at oprette re-
gistre, hvor der registreres personoplysninger. Rejsekort A/S har dog oplyst
ministeriet, at de har været nødt til at oprette et register over kunder, som i en
periode på ét til to år afskæres fra at købe et Rejsekort personligt, Rejsekort flex
eller pendlerkort, af nedenstående årsager:
1.
Kunden skylder Rejsekort A/S eller trafikvirksomhederne mere end
500 kr. Rejsekort A/S sletter registreringen, når gælden er blevet be-
talt, eller senest to år efter registreringen.
2. Kunden har ikke checket ud efter 3 rejser i løbet af 12 måneder, og efter
Rejsekort A/S har sendt to skriftlige advarsler herom til kunden. I ad-
varslerne anbefales kunden at efteranmelde de manglende check ud
ved hjælp af app’en ”Checkudvej” og herved slippe for advarslen. Rej-
sekort A/S sletter registreringen efter ét år.
Rejsekort A/S oplyser endvidere, at registreringen afspejler de vilkår, der er sat
for spærring af kort, og er en følge af, at en kundes kort bliver spærret.
Gebyr på 125 kr.
Rejsekort A/S har oplyst, at det er korrekt, at der fra den 15. marts 2017 opkræ-
ves et gebyr på 125 kr. for at blive slettet fra førnævnte register. Hvis en kunde
ønsker at få sin registrering ophævet, før der er gået 12 måneder, kan Rejsekort
A/S Kundecenter vælge at gøre dette efter en individuel vurdering.