Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1722619_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. februar 2017
2017-636
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 18. januar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål nr.271:
Hvad mener ministeren om Rejsekortets nye bestemmelser med ikrafttrædelse
fra 15. marts 2017, hvor en sletning fra kunderegisteret koster 125 kr., og hvor
man kan blive optaget i et register alene ved mistanke om misbrug?
Svar:
Jeg mener helt overordnet, at man skal være meget varsom med at oprette re-
gistre, hvor der registreres personoplysninger. Rejsekort A/S har dog oplyst
ministeriet, at de har været nødt til at oprette et register over kunder, som i en
periode på ét til to år afskæres fra at købe et Rejsekort personligt, Rejsekort flex
eller pendlerkort, af nedenstående årsager:
1.
Kunden skylder Rejsekort A/S eller trafikvirksomhederne mere end
500 kr. Rejsekort A/S sletter registreringen, når gælden er blevet be-
talt, eller senest to år efter registreringen.
2. Kunden har ikke checket ud efter 3 rejser i løbet af 12 måneder, og efter
Rejsekort A/S har sendt to skriftlige advarsler herom til kunden. I ad-
varslerne anbefales kunden at efteranmelde de manglende check ud
ved hjælp af app’en ”Checkudvej” og herved slippe for advarslen. Rej-
sekort A/S sletter registreringen efter ét år.
Rejsekort A/S oplyser endvidere, at registreringen afspejler de vilkår, der er sat
for spærring af kort, og er en følge af, at en kundes kort bliver spærret.
Gebyr på 125 kr.
Rejsekort A/S har oplyst, at det er korrekt, at der fra den 15. marts 2017 opkræ-
ves et gebyr på 125 kr. for at blive slettet fra førnævnte register. Hvis en kunde
ønsker at få sin registrering ophævet, før der er gået 12 måneder, kan Rejsekort
A/S Kundecenter vælge at gøre dette efter en individuel vurdering.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 271: MFU spm. om, hvad ministeren mener om Rejsekortets nye bestemmelser med ikrafttrædelse fra 15. marts 2017, hvor en sletning fra kunderegisteret koster 125 kr., og hvor man kan blive optaget i et register alene ved mistanke om misbrug, til transport-, bygnings- og boligministeren
1722619_0002.png
Der er ifølge Rejsekort A/S administrative udgifter knyttet til at vurdere sagen
og foretage en eventuel sletning af kunden i registret, hvorfor gebyret er indført
for at dække nogle af omkostningerne. Gebyret på 125 kr. modsvarer dog ikke
de reelle omkostninger for sagsbehandlingen.
Jeg vil til ovenstående bemærke, at det selvfølgelig er ærgerligt, at Rejsekort
A/S har været nødt til at indføre et gebyr, men jeg lægger vægt på, at det må
være rimeligt, at det er de personer, som er årsag til den ekstra administration,
som også betaler en synlig del af udgifterne til denne. Alternativet vil jo være, at
det er de øvrige kunder, som skal dække omkostningerne, og det mener jeg ikke
er rimeligt.
Registrering ved mistanke om misbrug
Rejsekort A/S har oplyst, at det er korrekt, at kunder som noget nyt også kan
blive optaget i registret, hvis der foreligger særlige omstændigheder, herunder
begrundet mistanke om misbrug. Rejsekort A/S sletter dog registreringen efter
senest to år.
Der er allerede i dag mulighed for at spærre kunders rejsekort, hvis der forelig-
ger særlige omstændigheder, herunder begrundet mistanke om misbrug, men
med de nye kortbestemmelser vil Rejsekort A/S også kunne registrere disse
kunder i registret, hvis spærring er sket af ovenfornævnte årsag.
Rejsekort A/S understreger, at registrering ikke sker alene ved mistanke om
misbrug, men at mistanken skal være begrundet. Det vil sige, at Rejsekort
Fraud Management, der overvåger al brug af rejsekort, kan konstatere et rej-
semønster eller brug af rejsekort, der med sandsynlighed udgør misbrug eller
forsøg herpå. I hvert tilfælde vurderes det konkret, hvorvidt registrering skal
ske.
Jeg vil til ovenstående bemærke, at Rejsekort A/S har oplyst ministeriet, at
optagelse i registret i ovenstående tilfælde er et væsentligt redskab til brug for
at forebygge misbrug eller forsøg herpå, og at relevant lovgivning overholdes.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen