MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. februar 2017
2017 - 389
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings og Boligudvalget har i brev af 10. januar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske af Anders Johansson (KF).
Spørgsmål nr. 251:
Mener ministeren, at Vejle Havn har forbrudt sig mod Havneloven eller anden
lovgivning, når de løser opgaver i en anden havn med deres slæbebåd, der kun-
ne være løst af en privat virksomhed, som beskrevet i artiklen ’’Rederi-
forening: Vejle Havn brugte slæbebåd ulovligt’’, bragt i Jydske Vestkysten den
20. december 2016?
Svar:
Det følger af havnelovens § 9 stk. 6 nr. 2, at en kommunal selvstyrehavn kan
udføre skibsrelaterede hjælpetjenester, herunder slæbebådsvirksomhed.
Dette er dog betinget af, at aktiviteten ikke allerede udøves af en privat aktør,
og at der efter annoncering ikke kan identificeres private aktører, som vil udøve
aktiviteten.
Det er muligt for en selvstyrehavn at foretage slæbebådsvirksomhed uden for-
udgående annoncering, hvis den har en såkaldt Grandfather Right til det. En
Grandfather Right er en ret til at fortsætte med at varetage havnerelateret ope-
ratørvirksomhed og skibsrelaterede hjælpetjenester, som havnen kunne udføre,
inden havnelovens ikrafttræden d. 1. januar 2000.
Efter det oplyste har Vejle Havn ikke annonceret aktiviteten og har ikke en
Grandfather Right til at udøve slæbebådsvirksomhed, hvilket indebærer, at det
ikke er i overensstemmelse med havneloven, når Vejle Havn løser opgaver i en
anden havn med deres slæbebåd. I forlængelse heraf hæfter jeg mig ved, at
Vejle Havn ifølge artiklen er opmærksom herpå og vil ophøre med aktiviteten.
Samtidig vil der blive sendt kopi af dette svar til Vejle Kommune, der er til-
synsmyndighed for Vejle Havn.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen