MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. februar 2017
2017-278
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. januar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 250:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministeren har til hensigt at sikre en
mere stabil S-togsdrift, så borgerne på Vestegnen kan komme på arbejde og i
skole til tiden.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB og Banedanmark, der oplyser følgende:
”DSB og Banedanmark kan godt forstå, at kunderne på Køge Bugt-strækningen
har været frustrerede over den utilfredsstillende punktlighed, som bl.a. har
været påvirket af udrulningen af Signalprogrammet, sporarbejderne i løbet af
sommeren 2016 og deres eftervirkninger samt fejl på togene.
Af tabellen nedenfor fremgår kundepunktligheden for Køge Bugt-strækningen
og operatørpunktligheden for hele S-togsnettet i perioden maj-december 2016.
Operatørpunktligheden opgøres for hele S-togsnettet, ikke på enkeltstræknin-
ger.
2016
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Kundepunktlighed Køge Bugt
Kontraktkrav: 92,3%
89,9 %
88,4 %
71,2 %
74,9 %
79,5 %
88,8 %
89 %
91,8 %
Operatørpunktlighed samlet S-tog
Kontraktkrav: 97,5%
98,7 %
97,3 %
98,9 %
98,1 %
97,2 %
98,6 %
97,9 %
98,2 %
Ved kundepunktlighed for S-banen forstås den andel af passagererne, der kommer rettidigt frem på baggrund af
passagerernes forventede rejsemønster og den afviklede togtrafik.
Ved operatørpunktlighed for S-banen forstås den samlede rettidighed med fradrag af forsinkelser, der skyldes forhold,
som DSB ikke er ansvarlig for.