Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1750652_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2016 - 9863
Doknr.
439262
Dato
26-04-2017
Folketingets Transportudvalg har d. 22. december 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
239 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 239:
”Ministeren bedes redegøre for problematikken, som bliver rejst i debatindlægget
”Statsforvaltningen har tænkt i to år – uden konklusion” bragt i Sjællandske den 16.
november 2016.”
Svar:
Jeg kan i anledning af spørgsmålet oplyse, at det på baggrund af udtalelser, som So-
cialministeriet afgav i 2003 og 2006 hidtil har været antaget, at botilbud med hjemmel i
serviceloven kunne anvende busser, som botilbud stiller til rådighed for beboerne i
botilbud til lovbestemte aktiviteter, også til beboernes private aktiviteter mod betaling
af direkte og indirekte omkostninger. I transportministerens svar af 12. juni 2014 på
TRU 756 (alm. del) er det blandt andet anført, at det er i strid med busloven at opkræ-
ve betaling uden tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring efter busloven. Stats-
forvaltningen (nu Ankestyrelsen) har på den baggrund modtaget en række henvendel-
ser fra borgere, kommuner og en region om betalingsspørgsmålet, herunder om tilba-
gebetaling af opkrævede beløb. Statsforvaltningen (nu Ankestyrelsen) har i brev af 5.
oktober 2016 anmodet det daværende Social- og Indenrigsministerium om en udtalel-
se om problemstillingen, herunder om hvorvidt der er tale om en ulovlighed af en så-
dan klarhed, at det giver grundlag for anvendelse af sanktioner efter den kommunale
styrelseslov.
Jeg kan videre oplyse, at en redegørelse for den i spørgsmålet nævnte problematik
beror på lovgivning under Børne- og Socialministeriet samt lovgivning under Trans-
port-, Bygnings- og Boligministeriet.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har i den anledning indhentet udtalelser fra Børne-
og Socialministeriet og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet med henblik på en
afklaring af problemstillingen.
Børne- og Socialministeriet har anført bl.a. følgende i sin udtalelse:
”Børne- og Socialministeriet kan oplyse, at serviceloven ikke udtrykkeligt regulerer
botilbuds adgang til at lade buskørsel til beboernes private aktiviteter indgå i botilbud-
dets virksomhed. Det er dog ministeriets opfattelse, at serviceloven giver mulighed for,
at det enkelte tilbud som led i deres almindelige virksomhed tilbyder transport af be-
boerne til aktiviteter uden for botilbuddet som f.eks. ferie, hjemmebesøg og indkøb.
Transporten til private aktiviteter bliver i givet fald et led i det konkrete tilbuds ydelse til
beboerne.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 239: Spm. om ministeren vil redegøre for problematikken, som bliver rejst i debatindlægget Statsforvaltningen har tænkt i to år – uden konklusion bragt i Sjællandske den 16. november 2016, til økonomi- og indenrigsministeren
1750652_0002.png
Serviceloven giver mulighed for, at der kan opkræves betaling hos borgerne for ydel-
ser efter loven. Det forudsætter dog, at der er fastsat specifikke regler om dette. Da
der ikke er fastsat særlige regler om opkrævning hos et botilbuds beboere for trans-
port til private aktiviteter, kan tilbuddet ikke opkræve særskilt betaling for kørslen.
Omkostningerne til transporten skal derfor afholdes sammen med botilbuddets øvrige
omkostninger. Det vil sige, at omkostningerne indgår i beregningen af den takst, botil-
buddet opkræver hos beboernes handlekommune.
På baggrund af udtalelser fra Socialministeriet i henholdsvis 2003 og 2006, har denne
retstilstand været uklar, hvorfor nogle kommuner har opkrævet betaling fra beboerne
for kørslen. Med henvisning til den uklare retstilstand vurderer Børne- og Socialmini-
steriet, at der i disse tilfælde ikke har været tale om en klar ulovlighed fra kommuner-
nes side.”
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har anført bl.a. følgende i sin udtalelse:
”Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan oplyse, at i de tilfælde hvor fx et bosted
som led i dets almindelige virksomhed tilbyder transport af beboere til aktiviteter uden
for bostedet, vil der både i henhold til busloven (motorkøretøj indrettet til befordring af
flere end 9 personer inkl. føreren) og lov om taxikørsel (motorkøretøjer indrettet til
befordring af højest 9 personer inkl. føreren) være tale om ikke-erhvervsmæssig per-
sonbefordring, som ikke kræver tilladelse. Det skyldes, at der ikke opkræves vederlag
for den omtalte kørsel. Såfremt der blev opkrævet vederlag, ville der i henhold til de to
nævnte love, være tale om erhvervsmæssig personbefordring, som kræver tilladelse.”
Økonomi- og Indenrigsministeriet finder, at det på baggrund af ovenstående udtalelser
kan lægges til grund, at Børne- og Socialministeriet nu - i modsætning til tidligere -
finder, at et botilbud vederlagsfrit kan stille transport til rådighed til beboernes private
aktiviteter, at det ikke er lovligt at opkræve særskilt betaling for en sådan transport, og
at Transportministeriet i lyset heraf finder, at der er tale om ikke-erhvervsmæssig per-
sonbefordring, som ikke kræver tilladelse.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har sendt kopi af dette svar til Ankestyrelsen, som
svar på Statsforvaltningens anmodning om en udtalelse om problemstillingen, herun-
der spørgsmålet om, hvorvidt der har været tale om en klar ulovlighed.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har endvidere sendt kopi af svaret til Børne- og So-
cialministeriet samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2