Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1710982_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. januar 2017
Politikontoret
Pernille Østergaard
2016-0032/20-0089
2168776
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 233 (Alm. del), som Folketin-
gets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren
den 16. december 2016.
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om, hvorvidt det teknisk er muligt for politiets fotovogne at registrere biler med defekte lygter og udstede bøder på det grundlag, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 233 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings-
og Boligudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt det er teknisk muligt for
politiets fotovogne at registrere biler med defekte lygter og ud-
stede bøder på det grundlag?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det indkøbte ATK-
måleudstyr teknisk er udviklet til at fotografere køretøjer, der
kører med en hastighed, som overstiger den tilladte hastig-
hedsgrænse, hvorimod måleudstyret ikke selvstændigt kan
identificere køretøjer med defekte lygter med henblik på foto-
grafering.
Rigspolitiet kan dog supplerende oplyse, at det i visse tilfælde
på ATK-billeder af hastighedsforseelser begået i lygtetæn-
dingstiden vil være muligt ved en manuel vurdering af bille-
derne at identificere eventuelle lygtefejl.
Det kan videre oplyses, at for så vidt angår sager, der vedrører
hastighedsovertrædelser på 30 pct. og derover (føreransvarssa-
ger), foretages der i dag som udgangspunkt kontrol for sele-
brug, manglende forreste nummerplade og anvendelse af mo-
biltelefon, hvorimod der ikke foretages kontrol for lygtefejl.
Såfremt der tillige skal kontrolleres for lygtefejl i føreransvars-
sager, vil det medføre et øget ressourceforbrug, ligesom det vil
kræve ændring af politiets it-systemer.
For så vidt angår sager, der udelukkende vedrører hastigheds-
overtrædelser på 30 pct. og derunder (sager med betinget ob-
jektivt ejeransvar), sker der alene en kvalitetssikring af billedet
af nummerpladen. Der foretages således ikke i sager med be-
tinget objektivt ejeransvar en undersøgelse af eventuelle andre
færdselslovsovertrædelser. En identificering og vurdering af
eventuelle lygtefejl vil således i disse sager være forbundet
med et markant større ressourceforbrug, ligesom det ligeledes
vil kræve en ændring af politiets it-systemer.
For ATK-billeder optaget uden for lygtetændingstiden vil det
efter Rigspolitiets vurdering ikke være muligt med tilstrække-
lig bevismæssig sikkerhed – blot ved en visuel vurdering af
ATK-billedet – at afgøre, om der foreligger en lygtefejl.”
2