Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Christiansborg
Den 9. januar 2017
Svar på Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål nr.
231 (Alm. del) af 15. december 2016
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange penge der vil være til rådighed til ny infrastruk-
tur på transportområdet i årene 2020-2025, således ved udløb af Infrastrukturfon-
den, jf. aftale om en grøn transportpolitik, ud fra de på nuværende tidspunkt
kendte forudsætninger, dvs. fraregnet eventuelle reformer på f.eks. arbejdsmar-
kedsområdet eller lignende økonomiske reformer?
Svar
De flerårige rammer for de samlede offentlige investeringer i bygninger og anlæg i
stat, kommuner og regioner fastlægges i forbindelse med de mellemfristede frem-
skrivninger af dansk økonomi. Den løbende planlægning af investeringsniveauet i
stat, kommuner og regioner skal holde sig inden for dette finansierede niveau,
medmindre der anvises finansiering af nye investeringstiltag.
Der er ikke taget politisk stilling til niveauet for de offentlige investeringer efter
2020. I
DK2025 – Et stærkere Danmark,
august 2016 udgør rammen til offentlige
investeringer i grundforløbet 53,5 mia. kr. i 2020 voksende til 56,1 mia. kr. i
2025¸jf.
tabel 1.
Tabel 1
Offentlige investeringer i bygninger og anlæg m.m., 2020-2025 (nationalregnskabstal)
Mia. kr. (2017-priser)
Grundforløb
2020
53,5
2021
54,1
2022
54,5
2023
55,0
2024
55,6
2025
56,1
Kilde:
DK2025 – Et stærkere Danmark,
august 2016.
Det bemærkes, at der i
DK2025 – Et stærkere Danmark,
august 2016 lægges op til
et løft af de offentlige investeringer i perioden 2018-2025, finansieret inden for det
råderum, der samlet tilvejebringes med 2025-planen.
I foråret 2017 vil regeringen med afsæt i Aftale om finanslov for 2017 og de revi-
derede konjunkturudsigter fremlægge en opdateret plan for de finanspolitiske
rammer frem mod 2025. Det fremgår i den forbindelse af regeringsgrundlaget
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk