Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1705426_0001.png
Side 1 af 8
Talemanuskript til brug for samråd om brugerfinansiering af
infrastruktur
Spørgsmål H, I, J, K og L
Spørgsmål H:
Ministeren bedes uddybe følgende i
regeringsgrundlaget: ”Regeringen ønsker at bygge videre på
erfaringerne fra projektet for bygning af Kronprinsesse Marys
Bro ved Frederikssund og undersøge mulighederne for hel eller
delvis brugerfinansiering af konkrete nye
infrastrukturprojekter.”
Spørgsmål I:
Kan ministeren garantere, at regeringen ikke
indfører brugerbetaling på dele af eller hele
Kalundborgmotorvejen?
Spørgsmål J:
Vil regeringen undersøge mulighederne for at
indføre brugerbetaling på dele af eller hele den fremtidige
sjællandske tværmotorvej (Kalundborg-Slagelse- Næstved-
Rønnede)? Eller kan det allerede afvises?
Spørgsmål K:
Vil regeringen undersøge mulighederne for at
indføre brugerbetaling/betalingsanlæg på en eller flere af
broforbindelserne i Region Sjælland? Eller kan det allerede nu
afvises?
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 14/12-16 om brugerfinansiering af veje og broer, til transport-, bygnings- og boligministeren
1705426_0002.png
Side 2 af 8
Spørgsmål L:
Ved hvilke konkrete infrastrukturprojekter vil
regeringen undersøge mulighederne for hel eller delvis
brugerfinansiering? Og hvordan vil regeringen i praksis
indføre brugerfinansiering på de forskellige
infrastrukturprojekter (via betalingsanlæg, GPS m.v.)?
Indledning
Tak for de fem samrådsspørgsmål. Med formandens tilladelse
vil jeg tillade mig først at besvare spørgsmål H om, hvad der
står i regeringsgrundlaget i forhold til brugerfinansiering af
infrastruktur.
Derefter vil jeg besvare spørgsmål I, J og K under ét.
Spørgsmålene handler om brugerbetaling på konkrete veje og
broer på Sjælland.
Og til sidst vil jeg besvare spørgsmål L om, hvor hel eller delvis
brugerfinansiering af infrastruktur kan blive aktuelt. Og om,
hvordan det kan indføres i praksis.
[Afvent formandens godkendelse].
Tak for det.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 14/12-16 om brugerfinansiering af veje og broer, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 8
Spørgsmål H
I regeringsgrundlaget står der, at regeringen ønsker at bygge
videre på erfaringerne fra projektet for bygning af
Kronprinsesse Marys Bro ved Frederikssund og undersøge
mulighederne for hel eller delvis brugerfinansiering af konkrete
nye infrastrukturprojekter.
Den kommende fjordforbindelse ved Frederikssund er som
bekendt et projekt, der delvist finansieres af brugerne.
Statskassen bidrager med omkring en tredjedel af
finansieringsbehovet svarende til ca. 650 mio. kr., mens broens
brugere finansierer resten, som er ca. 1.350 mio. kr. Der er
forudsat en betaling på 15 kr. for personbiler og 45 kr. for
lastbiler, og projektet skal ifølge anlægsloven være tilbagebetalt
på 40 år.
Projektet er besluttet i den grønne forligskreds. Det skete ved
aftalen af 21. marts 2013 indgået mellem den daværende
regering – bestående af Socialdemokratiet, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti – og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti.
Man kunne også gå endnu længere tilbage i tid og nævne
aftalerne om forbindelserne over Storebælt, Øresund og
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 14/12-16 om brugerfinansiering af veje og broer, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af 8
Femern. Alle sammen aftaler som spørgernes parti,
Socialdemokratiet, er part i.
Det, der står i regeringsgrundlaget, er sådan set bare, at vi
ønsker at bygge videre på de erfaringer, som man får i
forbindelse med etablering af Fjordforbindelsen. Måske kan det
bane vejen for at realisere andre gode infrastrukturprojekter.
Regeringen ønsker at teste om hel eller delvis
brugerfinansiering også kan være relevant i forbindelse med
andre rentable projekter.
Jeg vil gerne slå fast, at regeringen ikke ønsker at indføre
brugerbetaling på allerede eksisterende veje. De finansieres af
staten og stilles gratis til rådighed for borgerne. Det skal de
blive ved med.
Bilisterne lægger som bekendt rigeligt med afgifter i statskassen
i form af registreringsafgifter, grøn ejerafgift, afgifter på
brændstof, forsikringer osv.
Det, der er anført i regeringsgrundlaget, betyder, at regeringen
vil undersøge mulighederne for hel eller delvis
brugerfinansiering af konkrete, nye projekter, der hvor det kan
give mening.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 14/12-16 om brugerfinansiering af veje og broer, til transport-, bygnings- og boligministeren
1705426_0005.png
Side 5 af 8
Det kan være i forbindelse med projekter, der ellers aldrig var
blevet realiseret, hvis staten eller det offentlige skulle finansiere
det alene. Et eksempel er Storebæltsforbindelsen, der
sandsynligvis aldrig var blevet til noget uden brugerbetaling.
Det kan også være i forbindelse med nye projekter, der giver en
fordel, som bilisterne er villige til at betale for. For eksempel
fordi man sparer tid i forhold til en eksisterende forbindelse.
Fjordforbindelsen ved Frederikssund er netop et eksempel på
det.
Spørgsmål I, J og K
Jeg vil nu gå videre til spørgsmål I, J og K, som jeg vil besvare
under ét. Spørgsmålene handler om brugerbetaling på konkrete
veje og broer på Sjælland.
Regeringen vil undersøge mulighederne for hel eller delvis
brugerbetaling af nye infrastrukturprojekter. Derfor har vi også
skrevet det ind i vores regeringsgrundlag.
Jeg synes umiddelbart ikke, at de stykker infrastruktur på
Sjælland, der er nævnt i spørgsmål I, J og K, forekommer
relevante i forhold til brugerbetaling.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 14/12-16 om brugerfinansiering af veje og broer, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 6 af 8
Vi ønsker som sagt ikke at indføre brugerbetaling på allerede
eksisterende veje eller broer. De betales af staten og stilles gratis
til rådighed. Bilisterne betaler rigeligt i skatter og afgifter. Langt
mere end hvad det offentlige bruger på vejinfrastruktur.
Det leder frem til det sidste spørgsmål L om, hvilke konkrete
infrastrukturprojekter, som vi vil undersøge mulighederne for
helt eller delvist at brugerfinansiere. Og om hvordan
brugerbetaling kan ske i praksis.
Spørgsmål L
Hel eller delvis brugerfinansiering kan for eksempel blive
relevant i forbindelse med en havnetunnel i København. Det vil
vi se nærmere på i forbindelse med den planlagte
forundersøgelse af projektet, som skal gennemføres i
samarbejde med de lokale parter.
Med finanslovsaftalen for 2017 er der afsat et statsligt bidrag til
forundersøgelsen af en havnetunnel. Undersøgelsen vil blandt
andet skulle belyse finansieringsmulighederne. Det gælder både
direkte brugerbetaling fra trafikanterne og indirekte bidrag via
grundværdistigninger.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 14/12-16 om brugerfinansiering af veje og broer, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 7 af 8
Et andet eksempel kunne være en fast forbindelse mellem
Helsingør og Helsingborg, som der fra svensk side har været en
betydelig interesse i.
Et tredje eksempel er en Kattegat-forbindelse, hvor
brugerbetaling også vil være en nødvendig forudsætning.
Spørgsmålet om brugerfinansiering handler om, at der er
begrænset med midler at investere for. Og det gælder uanset, at
der faktisk ligger mange projekter i skuffen, der har en god
samfundsøkonomi.
Derfor har vi også en pligt til at afsøge alle relevante
muligheder, herunder brugerbetaling, for at få finansieret de
gode projekter. Men selvfølgelig kun der, hvor det giver mening.
I forhold til spørgsmålet om, hvordan brugerfinansiering i
praksis kan indføres, så har vi allerede i dag en del erfaringer fra
blandt andet Storebælt og Øresund. Der er også erfaringer med
free flow-systemer i Sverige og Norge, som vil kan trække på.
Det er i det hele taget et område, hvor der efterhånden er en del
erfaringer at trække på.
Det, der står i regeringsgrundlaget, er jo netop, at vi ønsker at
bygge videre på de erfaringer, vi får fra etableringen af
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 14/12-16 om brugerfinansiering af veje og broer, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 8 af 8
Kronprinsesse Marys Bro ved Frederikssund. Det gælder både i
forhold til, hvordan projektet organiseres og finansieres og den
praktiske indførelse af brugerbetaling.
Modellen for etablering af Kronprinsesse Marys Bro er som
nævnt besluttet i den grønne forligskreds af et bredt flertal af
Folketingets partier.
Alle må da være interesserede i at drage nytte af og bygge videre
på de erfaringer, vi kan udlede af vores fælles projekter.
Tak for ordet.