Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1707521_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. januar 2017
2016-6359
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. december 2016 stillet
mig følgende spørgsmål 226 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 226:
Ministeren bedes kommentere på de konsekvenser, der beskrives i artiklen
”Reduceret tilskud vil lukke rute 800”, bragt i Lolland-Falsters Folketidende
den 7. december 2016, jf. det faktum, at Trafik-, Bygnings-, og Boligstyrelsen
har valgt at skære ned på tilskuddet til rabatbilletterne til busselskaberne på
fjernruterne fra januar 2017. Ministeren bedes endvidere redegøre for den til-
skudsordning, der nævnes i artiklen, herunder hvordan midlerne fordeles, og
hvilke kriterier der ligger til grund for fordelingen.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser:
”I artiklen fra Lolland-Falsters Folketidende den 7. december 2016 er det frem-
ført, at det kan være nødvendigt at lukke fjernbusruten mellem Nykøbing F. og
Odense som følge af en reduktion i et tilskud som Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen administrerer.
For at sikre bestemte passagergrupper rabat på billetten til fjernbusserne i lig-
hed med den rabat, som togoperatørerne yder til de samme passagergrupper,
har fjernbusoperatørerne siden midten af 2009 haft mulighed for at modtage et
tilskud fra staten, som en delvis kompensation for at yde bestemte rabatter til
børn, studerende og pensionister. Der gives tilskud for hver rabatteret billet,
som fjernbusoperatøren har solgt såfremt operatøren har indgået kontrakt med
Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen.
Alle fjernbusoperatører har mulighed for at indgå kontrakt med Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen om at modtage tilskuddet. Ordningen er frivillig, og det er
således op til operatøren selv, om vedkommende ønsker at indgå i ordningen.
Der stilles samme krav til alle operatører, der ønsker at modtage tilskuddet.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fører tilsyn med, at vilkårene i kontrakten
overholdes samt forestår udbetalingen af tilskuddet.
Der har i 2015 og 2016 været en markant vækst i markedet, dels pga. flere
fjernbusruter og dels pga. en stigning i antallet af passagerer i fjernbusserne,
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om ministeren vil kommentere på de konsekvenser, der beskrives i artiklen Reduceret tilskud vil lukke rute 800, bragt i Lolland-Falsters Folketidende den 7. december 2016, til transport-, bygnings- og boligministeren
1707521_0002.png
herunder antallet af de passagerer som udløser tilskud. Omkostningerne til
refusion af rabatter er derfor vokset betydeligt fra ca. 10 mio. kr. i 2010 til op
mod 30 mio. kr. i 2016. Det bemærkes, at de nøjagtige statslige tilskud for de-
cemberkørslen for 2016 ikke kendes endnu. De statslige udgifter til sociale ra-
batter for 2016 er derfor forbundet med en mindre usikkerhed. Bevillingen
anslås dog stadig at overskrides med omkring 7 mio. kr. i 2016.
Den afsatte bevilling på finansloven er i perioden 2014-2017 særlig høj, hvilket
fremgår af følgende tabel:
Tabel 1. Finanslovsbevilling til fjernbussernes sociale rabatter, mio. kr.
Side 2/2
Bevilling FL2016
2013
16,4
2014
19,9
2015
26,1
2016
26,3
2017
26,3
2018
16,1
Fra 2018 er bevillingen tilbage på sit hidtidige niveau fra før 2014, hvilket i
kombination med væksten i branchen har nødvendiggjort en tilpasning af
kompensationsmodellen fra 1. januar 2017, således, at de statslige udbetalinger
til sociale rabatter fremover ikke overstiger den afsatte bevilling.
Pr. 1. januar 2017 er tilskuddet fastsat således:
Studerende:
Operatøren modtager godtgørelse, svarende til 12 % af prisen for
en standardbillet, dog maksimalt en godtgørelse på 60 kr. pr. rabatteret enkelt-
billet.
Pensionister:
Operatøren modtager godtgørelse, svarende til 15 % af prisen for
en standardbillet, dog maksimalt en godtgørelse på 60 kr. pr. rabatteret enkelt-
billet.
Børn:
Operatøren modtager godtgørelse, svarende til 40 % af prisen for en
standardbillet, dog maksimalt en godtgørelse på 100 kr. pr. rabatteret enkelt-
billet.”
Som det også fremgår af ovenstående fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen,
skønnes der i 2016 at være et væsentligt merforbrug i forhold til finanslovbevil-
lingen, som ved en uændret tilskudsordning også skønnedes at ville indtræffe
fremadrettet. På den baggrund er tilskudsordningen tilpasset fra og med 2017,
så bevillingen overholdes.
Jeg hæfter mig endvidere ved, at indgåelse af kontrakt med styrelsen om socia-
le rabatter ikke er en forudsætning for at opnå tilladelse til at køre fjernbus i
Danmark.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen