Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1708614_0001.png
MINISTEREN
Transport- Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. januar 2017
2016-6334
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. december 2016 stillet
mig følgende spørgsmål 219 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan Erik Messmann (DF).
Spørgsmål nr. 219:
Er ministeren bekendt med, om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (det tidligere
SLV) er blevet advaret om, at der kan være problemer med nye EU-regler ved-
rørende luftfart og flysikkerhed og dokumentation for, at piloter flyver, mens
de er trætte, jf. også artiklen ”Danske piloter: Seks ud af ti har sovet i cockpit-
tet”, bragt på www.politiken.dk den 17. juni 2013? Hvis dette kan bekræftes,
hvilke problemstillinger er der i givet fald peget på?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser
følgende:
”Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen antager, at der i dette spørgsmål og i spørgs-
mål 220 (TRU alm. del) henvises til EU’s flyve- og hviletidsregler.
I 2014 vedtog EU nye totalharmoniserede flyve- og hviletidsregler for piloter og
kabinebesætningsmedlemmer. Reglerne har skullet anvendes i medlemsstater-
ne siden 18. februar 2016.
Det nye regelsæt indeholder en række sikkerhedsmæssige forbedringer i for-
hold til de tidligere gældende EU-regler og tager bl.a. hensyn til at fatigue
(træthed) er en af de væsentlige faktorer, som påvirker menneskelige præstati-
oner.
Der blev i Danmark i 2009 nedsat en arbejdsgruppe vedrørende flyve- og hvile-
tid med repræsentanter for både arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer
på luftfartsområdet. I arbejdsgruppen er også dansk pilotforening (DALPA)
repræsenteret.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er i tæt dialog med arbejdsgruppen og ar-
bejdsgruppens anbefalinger har været fremført overfor det europæiske luft-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om ministeren er bekendt med, om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (det tidligere SLV) er blevet advaret om, at der kan være problemer med nye EU-regler vedrørende luftfart og flysikkerhed og dokumentation for, at piloter flyver, mens de er trætte, til transport-, bygnings- og boligministeren
1708614_0002.png
fartssikkerhedsagentur, EASA og Kommissionen gennem hele processen med
udarbejdelse af de nye EU-regler på flyve- og hviletidsområdet.
Arbejdsgruppen pegede bl.a. på nogle problemstillinger, som er beskrevet i
Trafikstyrelsens notat af 27. juni 2013, som er fremsendt parallelt til Folketin-
gets Europaudvalg og Folketingets Transportudvalg (Transportudvalget 2012-
13, TRU Alm. del, Bilag 308).
En af problemstillingerne nævnt i notatet, som også nævnes i Politikens artikel
af 17. juni 2013, og som både Politiken og DALPA har rejst særskilt over for den
tidligere transportminister i 2013 er reglerne om nattjeneste. Det nye regelsæt
tillader piloter op til 11 timers tjeneste om natten, hvor de videnskabelige ek-
sperter havde foreslået et maksimum på 10 timer.
Når de videnskabelige anbefalinger ikke blev fulgt på alle områder, herunder
mht. natflyvning, skyldtes dette, at der ifølge EASA ikke på alle områder var
tilstrækkeligt videnskabeligt materiale, som var fuldt opdateret og validt i for-
hold til den nuværende trafikstruktur.
Endvidere var der væsentlige forskelle på de forskellige tidligere gældende na-
tionale regler på nogle områder, eksempelvis på standby-reglerne. Reglen om
natflyvning var således et udtryk for et kompromis, som vel at mærke stadig-
væk forbedrede en i forvejen høj flyvesikkerhed i EU, idet der er tale om en
reduktion i forhold tidligere gældende maksimum på natflyvning med 45 mi-
nutter.
Endelig bemærkes, at EASA skal foretage en vurdering af reglerne indenfor 3 år
efter, at de er trådt i kraft. I vurderingen skal der igen inddrages videnskabelig
ekspertise og indsamles operationelle data fra medlemslandene. Det betyder, at
man igen vil vurdere bl.a. nattjenestereglerne på opdateret videnskabeligt
grundlag.”
Jeg kan henholde mig til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens svar.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen