Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1706592_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. december 2016
2016-6329
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. december 2016 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 213:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor enmandsbetjeningen af Kystbanen er opgi-
vet? Ministeren bedes herunder fremlægge assessors vurdering, eventuelt i
foreløbig form, hvis en sådan foreligger.
Svar:
Vilkårene for DSB’s togbetjening er fastlagt i kontrakten mellem DSB og
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Denne stiller ikke krav om en-
mandsbetjening hverken på Kystbanen eller på andre strækninger. Beslutnin-
gen om ikke at gå videre med enmandsbetjening er truffet af DSB alene.
Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB besluttede i maj 2016 at stoppe arbejdet med at indføre enmandsbetje-
ning på strækningen mellem Helsingør og Københavns Hovedbanegård.
Beslutningen om enmandsbetjening på Kystbanen var en del at den udbudte
kontrakt til DSB Øresund, hvor Transport-, Bygnings-, og Boligministeriet ud-
nyttede den option, de havde på at opsige den fungerende togførerbetjening fra
Helsingør til Københavns Hovedbanegård.
DSB havde i 2013 valgt at gennemføre et projekt om enmandsbetjening i Nord-
jylland. Erfaringerne fra dette projekt skulle efterfølgende benyttes ift. projek-
tet om indføring af enmandsbetjening på Kystbanen. Strækningerne i Nordjyl-
land var Aalborg-Frederikshavn og Lindholm-Skørping. De blev godkendt til
kørsel med enmandsbetjente tog i august 2015.
Enmandsbetjeningsprojektet på Kystbanen blev revurderet efter, at stræknin-
gen blev overdraget fra DSB Øresund til DSB ved køreplansskiftet i december
2015 til 2016-køreplanen. Konklusionen på vurderingen var, at projektet ville
blive for svært at gennemføre på baggrund af de erfaringer, som DSB havde fra
processen med enmandsbetjente tog i Nordjylland. Herunder, at risikovurde-
ringsprocessen ville være vanskelig at gennemføre, fordi DSB mod forventning
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om, hvorfor enmandsbetjeningen af Kystbanen er opgivet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1706592_0002.png
ikke kunne anvende samme proces og erfaringerne fra Nordjylland. Endvidere
havde DSB ikke de samme interne ressourcer til rådighed, der kunne arbejde
med godkendelse af enmandsbetjening på Kystbanen (projektperioden op til
godkendelse vil ligge på mellem 18-24 måneder, hvis alting forløber som for-
ventet).
DSB var i dialog med assessor om sikkerhedsvurderingen af enmandsbetjening
på Kystbanen. DSB valgte at stoppe projektet inden, at assessor havde udarbej-
det en foreløbig eller en endelig sikkerhedsvurdering af indførelse af enmands-
betjening på Kystbanen.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen