MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. december 2016
2016-6329
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. december 2016 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 213:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor enmandsbetjeningen af Kystbanen er opgi-
vet? Ministeren bedes herunder fremlægge assessors vurdering, eventuelt i
foreløbig form, hvis en sådan foreligger.
Svar:
Vilkårene for DSB’s togbetjening er fastlagt i kontrakten mellem DSB og
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Denne stiller ikke krav om en-
mandsbetjening hverken på Kystbanen eller på andre strækninger. Beslutnin-
gen om ikke at gå videre med enmandsbetjening er truffet af DSB alene.
Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB besluttede i maj 2016 at stoppe arbejdet med at indføre enmandsbetje-
ning på strækningen mellem Helsingør og Københavns Hovedbanegård.
Beslutningen om enmandsbetjening på Kystbanen var en del at den udbudte
kontrakt til DSB Øresund, hvor Transport-, Bygnings-, og Boligministeriet ud-
nyttede den option, de havde på at opsige den fungerende togførerbetjening fra
Helsingør til Københavns Hovedbanegård.
DSB havde i 2013 valgt at gennemføre et projekt om enmandsbetjening i Nord-
jylland. Erfaringerne fra dette projekt skulle efterfølgende benyttes ift. projek-
tet om indføring af enmandsbetjening på Kystbanen. Strækningerne i Nordjyl-
land var Aalborg-Frederikshavn og Lindholm-Skørping. De blev godkendt til
kørsel med enmandsbetjente tog i august 2015.
Enmandsbetjeningsprojektet på Kystbanen blev revurderet efter, at stræknin-
gen blev overdraget fra DSB Øresund til DSB ved køreplansskiftet i december
2015 til 2016-køreplanen. Konklusionen på vurderingen var, at projektet ville
blive for svært at gennemføre på baggrund af de erfaringer, som DSB havde fra
processen med enmandsbetjente tog i Nordjylland. Herunder, at risikovurde-
ringsprocessen ville være vanskelig at gennemføre, fordi DSB mod forventning