Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1706594_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. december 2016
2016-6329
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. december 2016 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 212:
Vil ministeren redegøre for, om IC3 og IC4 togene er egnede til sikker afgangs-
procedure fra perron – herunder redegøre for reglerne for klemsikring i døre
samt mulighederne for lokoføreren til at orientere sig langs toget ved afgang og
endelig for forholdene på Vejle Station?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser:
”DSB antager, at spørgsmålene går på enmandsbetjening og har derfor svaret i
forhold hertil.
DSB udarbejder driftsinstruktioner for alle materieltyper, hvori det beskrives,
hvorledes lokomotivføreren skal gennemføre en afgangsprocedure med og
uden togfører. Både IC3 og IC4 er myndighedsgodkendt til afgangsprocedure
med og uden togfører.
Standarderne for krav til klemsikring i tog er afhængig af togets godkendelses-
tidspunkt.
For IC3 gælder, at togtypen er konstrueret og godkendt med en klemsikring,
der er aktiv ved en fysisk genstand imellem dørbladene på mere end 80 mm. I
de 80 mm indgår også dørbladenes kraftige tætningslæber af gummi.
For IC4 gælder, at togtypen lever op til de nuværende regler for klemsikring på
de udvendige døre, som ikke har ændret sig siden toget første gang blev type-
godkendt. Kravene er specificeret i EN 14752 ”Railway application – Bodyside
entrance system”, hvori det fremgår, at klemsikringen er aktiv ved en fysisk
tilstand på over 30 mm mellem dørbladene.
For både IC3 og IC4 gælder det, at lokomotivføreren har mulighed for at over-
våge ind- og udstigning af døre fra førerrumsvinduet enten direkte eller vha.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om IC3 og IC4 togene er egnede til sikker afgangsprocedure fra perron, til transport-, bygnings- og boligministeren
1706594_0002.png
udstyr som kameraer og skærme. Medfører forhold som togets længde, perro-
nens krumning, vejrlig eller andet, at lokomotivføreren ikke kan overskue hele
togets længde, foreskriver proceduren, at lokomotivføreren fra perronen skal
kontrollere, at dørene er fri, hvorefter der foretages dørlukning fra et panel ved
førerrummet. Efterfølgende foretages efterkontrol af døre fra perronen inden
igangsætning foretages. Slutteligt kan DSB oplyse, at Vejle Station er godkendt
til enmandsbetjening med enkeltkørende IC3-tog, men ikke til enmandsbetje-
ning med IC4.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen