Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1686732_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. november 2016
2016-4935
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 5. oktober 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 2:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan det af notatet ”IC4 status 1. halvår
2016” (TRU alm. del – bilag 365 (2015-16)) side 10 kan fremgå, at ”Funktions-
kravet om 180 km/t er realiseret.”, når den seneste typegodkendelse fra Trafik-
og Byggestyrelsen har en maksimal hastighed for IC4 på 169 km/t.
Svar:
Jeg har bedt Trafik- og Byggestyrelsen bidrage til at besvare spørgsmålet. Tra-
fik- og Byggestyrelsen oplyser følgende:
”Trafik- og Byggestyrelsen kan oplyse, at der hverken i typegodkendelsen af 6.
august 2015 eller senest udstedte typegodkendelse af 14. oktober 2016 er fastsat
vilkår om hastighedsnedsættelse for IC4.
Tidligere har Trafik- og Byggestyrelsen fastsat vilkår i ibrugtagningstilladelse(r)
for IC4 om hastighedsnedsættelse til 140 km/t i perioden 1. oktober til 30. no-
vember (løvfaldsperioden). Vilkåret om hastighedsnedsættelse blev baseres på
analyser fra helholdsvis DTU og DB Systemtechnik GmbH, og et forsigtigheds-
princip i forhold til hvilken effekt de øvrige sikkerhedsforanstaltninger har.
Dette vilkår blev ophævet af Trafik- og Byggestyrelsen i en afgørelse af den 12.
februar 2015.
Trafik- og Byggestyrelsen kan derudover oplyse, at DSB i en periode, som en
ekstra sikkerhedsforanstaltning, har haft en hastighedsbegrænsning på 169
km/t for IC4.”
I forlængelse heraf skal jeg således præcisere, at det beror på en misforståelse,
at det i følgebrev til Transport- og Bygningsudvalget af 17. august 2015 er blevet
oplyst, at Trafikstyrelsen har udstedt en ny typegodkendelse til IC4, som bety-
der, at IC4 kan køre med op til 3 fast sammenkoblede togsæt med en topha-
stighed på 169 km/t.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan det af notatet IC4 status 1. halvår 2016 (TRU alm. del – bilag 365 (2015-16)) side 10 kan fremgå, at Funktionskravet om 180 km/t er realiseret., når den seneste typegodkendelse fra Trafik- og Byggestyrelsen har en maksimal hastighed for IC4 på 169 km/t., til transport- og bygningsministeren
1686732_0002.png
Hastighedsbegrænsningen på 169 km/t har ikke været anført i typegodkendel-
serne, men var en ekstra sikkerhedsforanstaltning, som DSB selv iværksatte i
august 2012 som følge af Marslevhændelsen i 2011. Baggrunden for, at DSB
indførte den ekstra sikkerhedsforanstaltning, var anbefalinger fra Havarikom-
missionens foreløbige undersøgelser af Marslevhændelsen.
På baggrund af positive testresultater ophævede DSB den ekstra sikkerhedsfor-
anstaltning i februar 2015, hvorved IC4 igen kunne køre 180 km/t.
Baggrunden for misforståelsen er, som Trafik- og Byggestyrelsen oplyser, at
DSB i en periode, som en ekstra sikkerhedsforanstaltning, har haft en ha-
stighedsbegrænsning på 169 km/t for IC4.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt