Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1710425_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. januar 2017
2016-6281
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 12. december 2016 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 196:
Ministeren bedes kommentere og forklare, hvorfor DSB først i december 2016
vælger at sætte ekstra mandskab af – svarende til 100 mio. kr. – til at sikre re-
paration af DSB’s lokomotiver og andet materiel?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”I juni 2016 igangsatte DSB en analyse af materiellets præstation målt som
MDBF (Mean Distance Between Failures eller antal kilometer mellem forsin-
kende hændelser), der havde været faldende siden efteråret 2014.
Analysen blev afsluttet i oktober 2016 og viste, at årsagerne til den faldende
præstation især vedrører togenes fysiske tilstand og processerne for koordine-
ring mellem drift og værksted. Analysen pegede på, at fokus de senere år har
været på hurtigt at få materiellet ud at køre igen – også selvom det har betydet,
at togene i nogen grad er indsat i drift med tekniske og ikke-kritiske fejl. Det
har været medvirkende til, at materiellet har været årsag til flere forsinkende
hændelser end tidligere.
Afledt af MDBF-analysen blev der igangsat akutte kompenserende tiltag til at
forbedre togmateriellet løbende i sidste halvår af 2016. Større og mere langsig-
tede korrigerende tiltag er påbegyndt implementeret i 2016 og andre afventer
implementering i 2017.
Nogle af tiltagene indebærer opnormeringer på DSB’s værksteder, hvorfor der i
efteråret 2016 er ansat flere håndværkere på nogle værksteder samtidig med, at
DSB i 2017 investerer ca. 100 mio. kr. til genopretning af driftsstabiliteten på
togmateriellet, herunder udvidelse af den nuværende værkstedskapacitet. Mid-
lerne går bl.a. til ansættelse af flere håndværkere, så vedligehold og reparatio-
ner i større omfang kan udføres over hele døgnet. Kapacitetsudvidelsen sker på
forskellige værksteder og er fordelt ud over DSB’s materieltyper. DSB bemær-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om, hvorfor DSB først i december 2016 vælger at sætte ekstra mandskab af til at sikre reparation af DSB’s lokomotiver og andet materiel, til transport-, bygnings- og boligministeren
1710425_0002.png
ker således, at ovenstående tiltag ikke blev igangsat på grund af ophobning af
togmateriel på værkstederne, men på baggrund af resultaterne af MDBF-
analysen.
DSB har løbende i det seneste halvandet år igangsat tiltag til at højne kvaliteten
af togmateriellet. Eksempelvis besluttede DSB Vedligehold A/S primo 2016 at
igangsætte projektet ’Et Værksted’, som er begyndt implementeret på lokomo-
tivværkstedet på Otto Buses Vej i august 2016. Projektet fokuserer på, hvordan
værkstedets kerneprocesser for det planlagte, tilbagevendende vedligehold og
de ikke planlagte reparationer og udbedringer af fejl kan standardiseres. Der
fokuseres også på, hvordan afhængigheden og samarbejdet til andre funktioner
i processen omkring vedligehold løbende kan forbedres.
Initiativet tænkes gennemført på samtlige driftsværksteder og vil medføre en
tværgående standardisering, ensretning og optimering. MDBF-analysen og
investeringen på ca. 100 mio. kr. til ansættelse af flere håndværkere er således
blot enkelte tiltag i en lang række af initiativer, som DSB har igangsat løbende i
det seneste halvandet år, hvor DSB har haft stort fokus på at højne kvaliteten af
vedligeholdelsen af togmateriellet.”
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen