MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. januar 2017
2016-6281
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 12. december 2016 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 196:
Ministeren bedes kommentere og forklare, hvorfor DSB først i december 2016
vælger at sætte ekstra mandskab af – svarende til 100 mio. kr. – til at sikre re-
paration af DSB’s lokomotiver og andet materiel?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”I juni 2016 igangsatte DSB en analyse af materiellets præstation målt som
MDBF (Mean Distance Between Failures eller antal kilometer mellem forsin-
kende hændelser), der havde været faldende siden efteråret 2014.
Analysen blev afsluttet i oktober 2016 og viste, at årsagerne til den faldende
præstation især vedrører togenes fysiske tilstand og processerne for koordine-
ring mellem drift og værksted. Analysen pegede på, at fokus de senere år har
været på hurtigt at få materiellet ud at køre igen – også selvom det har betydet,
at togene i nogen grad er indsat i drift med tekniske og ikke-kritiske fejl. Det
har været medvirkende til, at materiellet har været årsag til flere forsinkende
hændelser end tidligere.
Afledt af MDBF-analysen blev der igangsat akutte kompenserende tiltag til at
forbedre togmateriellet løbende i sidste halvår af 2016. Større og mere langsig-
tede korrigerende tiltag er påbegyndt implementeret i 2016 og andre afventer
implementering i 2017.
Nogle af tiltagene indebærer opnormeringer på DSB’s værksteder, hvorfor der i
efteråret 2016 er ansat flere håndværkere på nogle værksteder samtidig med, at
DSB i 2017 investerer ca. 100 mio. kr. til genopretning af driftsstabiliteten på
togmateriellet, herunder udvidelse af den nuværende værkstedskapacitet. Mid-
lerne går bl.a. til ansættelse af flere håndværkere, så vedligehold og reparatio-
ner i større omfang kan udføres over hele døgnet. Kapacitetsudvidelsen sker på
forskellige værksteder og er fordelt ud over DSB’s materieltyper. DSB bemær-