Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1710185_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. januar 2017
2016-6205
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. december 2016 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 185:
Hvornår tænkes der gennemført en test af Dansk Jernbaneforbunds forslag til
forbedring af ID-kontrollen mellem Danmark og Sverige? Hvad er
begrundelsen, hvis ikke en sådan test gennemføres?
Svar:
Jeg skal indledningsvis henvise til mit svar af 14. december 2016 på TRU-
spørgsmål 184 (alm. del), for så vidt angår resultatet af dialogen mellem DSB
og Dansk Jernbane Forbund om forbundets forslag om id-kontrol om bord på
tog mellem København H og Københavns Lufthavn St.
I forhold til spørgsmålet om en eventuel test af forslaget har DSB den 10. janu-
ar 2017 oplyst følgende:
”Da DSB pr. 4. januar 2016 blev pålagt af den svenske regering at ID-
kontrollere alle kunder, der rejste fra Danmark til Sverige, skulle DSB
implementere en model for ID-kontrol inden for en meget kort tidsfrist. På
baggrund af et tæt samarbejde med Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet og Banedanmark prioriterede DSB i denne situation en
fleksibel løsning for ID-kontrollen med fokus på hurtig implementering og
minimering af ressourceforbruget; også henset til at der ikke var en
tidshorisont for selve ID-kontrollen. En model med ID-kontrol i toget blev
fravalgt, da det var DSB’s vurdering, at DSB ikke kunne være sikre på, at alle
kunder kunne nå at blive ID-kontrollerede inden ankomst til Københavns
Lufthavn (CPH).
I april anmodede Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om, at DSB
udarbejdede et notat, der beskrev mulige scenarier for ID-kontrol i CPH. DSB
og Banedanmark sendte i maj 2016 det efterspurgte notat til ministeriet. I
dette udredningsarbejde blev en model med ID-kontrol i toget fravalgt, da
DSB’s vurdering var, at ID-kontrol i toget har den store ulempe, at det er
umuligt at vide, hvor lang tid det vil tage at kontrollere et tog, da dette
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om gennemførelse af tests af Dansk Jernbaneforbunds forslag til forbedring af ID-kontrollen mellem Danmark og Sverige, til transport-, bygnings- og boligministeren
1710185_0002.png
formentlig vil variere meget fra afgang til afgang, hvilket er svært at
håndtere planlægningsmæssigt; ikke mindst når frekvensen er høj som fx på
Kastrupbanen. Navnlig kan der for eksempel opstå udfordringer med
passagerer, som ikke har gyldig identifikation og som efterfølgende nægter at
forlade toget. Af hensyn til togpersonalets personlige sikkerhed er de
instrueret i at tilkalde politiet, såfremt en passager nægter at forlade toget.
Denne situation kan indebære en potentiel trussel mod rettidighed, stabilitet
og robusthed i togdriften.
På baggrund af udredningsarbejdet om at identificere potentielle nye
modeller for ID-kontrol i CPH besluttede DSB, Banedanmark og Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet i august 2016 at igangsætte en test- og
analysefase med henblik på at finde en anden og bedre løsning for ID-kontrol
i CPH.
Da dette arbejde var igangsat, fremsatte Dansk Jernbaneforbund et forslag
til forbedring af ID-kontrollen, hvor ID-kontrollen bl.a. foretages i toget fra
Københavns Hovedbanegård mod CPH. Det var ikke muligt at inkludere
forslaget i de allerede igangværende tests, men der er og har sideløbende
været dialog med Dansk Jernbaneforbund om de foreslåede løsninger og
antagelserne bag deres forslag. Dansk Jernbaneforbund er desuden løbende
blevet informeret om afholdelsen og resultaterne af testene i CPH.
På baggrund af resultaterne fra test- og analysefasen besluttede DSB den 21.
december 2016 at implementere en ny model for ID-kontrol i CPH fra
mandag den 30. januar 2017. Denne beslutning udgør således afslutningen på
det test- og analysearbejde, som blev igangsat af parterne i august 2016 jf.
ovenstående.
Da forslaget fra Dansk Jernbaneforbund ikke er en del af denne
afrapportering, har DSB og Dansk Jernbaneforbund aftalt at udarbejde en
fælles afrapportering på Dansk Jernbaneforbunds forslag i løbet af januar
2017. Herefter vil der blive taget stilling til relevansen og nødvendigheden af
at gennemføre tests af forslaget, hvorfor der på nuværende tidspunkt ikke er
nogle konkrete planer om en test af forslaget.”
Mit ministerium følger sagen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen