Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1703281_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. december 2016
2016-6140
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 6. december 2016 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Julie Skovsby (S).
Spørgsmål nr. 180:
Ministeren bedes redegøre for punktet "Uheld" i ”Tabel 6: Samfundsøkonomi-
ske konsekvenser baseret på centrale antagelser” i COWI’s samfundsøkonomi-
ske analyse for Vejdirektoratet af gevinsterne ved samtidig etablering af jern-
bane og udvidelse af motorvej på Vestfyn (TRU alm. del – bilag til svar på spm.
41, side 29), herunder hvorvidt risikoen for uheld under anlægsfasen forventes
at være større eller mindre ved samtidig etablering af de to anlæg?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser følgende:
”Notatet: ” Samtidighed - Samfundsøkonomiske gevinster ved samtidig etable-
ring af ny baneforbindelse og udvidelse af motorvejen på Vestfyn” er udarbej-
det af COWI med henblik på at belyse anlægs- og samfundsøkonomiske konse-
kvenser ved en eventuel samtidig udbygning af Fynske Motorvej og etablering
af en ny jernbane over Vestfyn.
De samfundsøkonomiske gevinster ved samtidighed vurderes primært at
komme fra sparet rejsetid (mindre forsinkelse), mens en mindre del af gevin-
sterne kommer ved mindre kørselsomkostning i form af mindre omvejskørsel i
anlægsperioden. I modelberegningerne er omkostninger til uheld koblet til
kørselsomfanget, hvilket betyder, at mindre omvejskørsel også betyder færre
omkostninger til uheld.
På tilsvarende vis er også de øvrige eksterne omkostninger koblet til kørselsom-
fanget, og mindre omvejskørsel i anlægsfasen vil således også give lidt mindre
støjbelastning, luftforurening og bidrag til klimapåvirkning.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen