MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. december 2016
2016-6067
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 1. december 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lea Wermelin (S).
Spørgsmål nr. 172:
Hvad er ministerens holdning til, at toget fra Bornholm til København med den
nye DSB-køreplan for 2017 ikke længere vil standse på stationen ved
Københavns Lufthavn, så rejsetiden forlænges fra ca. 2 timer og 35 minutter og
helt op til ca. 3 timer og 35 minutter, og vil ministeren tage initiativ til at ændre
det, så rejsende til og fra Bornholm med toget ikke får dårligere
transportforhold?
Svar:
Jeg er bekendt med, at DSB i køreplanen for 2017 for IC Bornholm ikke har
planlagt med standsninger ved Københavns Lufthavn St., hvilket jeg absolut
forstår, at der er utilfredshed med på Bornholm.
Mit ministerium er ikke orienteret om dette før sidst i november 2016, ligesom
jeg forstår, at heller ikke Kontaktrådet for Trafikbetjening af Bornholm har
været hørt i sagen. Der er derfor efter min opfattelse tale om en aldeles uheldig
og kritisabel mangel på både inddragelse og oplysning af såvel ministeriet som
Kontaktrådet i forbindelse med DSB’s forslag til køreplan for IC Bornholm for
2017.
Jeg har bedt DSB og Banedanmark redegøre for baggrunden for denne beslut-
ning i deres egenskab af operatør og infrastrukturforvalter.
I forhold til kapaciteten på strækningen har Banedanmark 6. december 2016
oplyst følgende:
”Banedanmark kan oplyse, at man sammen med alle relevante
jernbanevirksomheder valgte at tage højde for ID-kontrollen i
kanaltildelingsprocessen. I processen gennemgik parterne en række scenarier
for ID-kontrollen og IC Bornholm, og alle konflikter blev løst med
samordning, jf. BEK 1245 af 10/11/2015.