Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1698575_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. december 2016
2016-6067
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 1. december 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lea Wermelin (S).
Spørgsmål nr. 172:
Hvad er ministerens holdning til, at toget fra Bornholm til København med den
nye DSB-køreplan for 2017 ikke længere vil standse på stationen ved
Københavns Lufthavn, så rejsetiden forlænges fra ca. 2 timer og 35 minutter og
helt op til ca. 3 timer og 35 minutter, og vil ministeren tage initiativ til at ændre
det, så rejsende til og fra Bornholm med toget ikke får dårligere
transportforhold?
Svar:
Jeg er bekendt med, at DSB i køreplanen for 2017 for IC Bornholm ikke har
planlagt med standsninger ved Københavns Lufthavn St., hvilket jeg absolut
forstår, at der er utilfredshed med på Bornholm.
Mit ministerium er ikke orienteret om dette før sidst i november 2016, ligesom
jeg forstår, at heller ikke Kontaktrådet for Trafikbetjening af Bornholm har
været hørt i sagen. Der er derfor efter min opfattelse tale om en aldeles uheldig
og kritisabel mangel på både inddragelse og oplysning af såvel ministeriet som
Kontaktrådet i forbindelse med DSB’s forslag til køreplan for IC Bornholm for
2017.
Jeg har bedt DSB og Banedanmark redegøre for baggrunden for denne beslut-
ning i deres egenskab af operatør og infrastrukturforvalter.
I forhold til kapaciteten på strækningen har Banedanmark 6. december 2016
oplyst følgende:
”Banedanmark kan oplyse, at man sammen med alle relevante
jernbanevirksomheder valgte at tage højde for ID-kontrollen i
kanaltildelingsprocessen. I processen gennemgik parterne en række scenarier
for ID-kontrollen og IC Bornholm, og alle konflikter blev løst med
samordning, jf. BEK 1245 af 10/11/2015.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at toget fra Bornholm til København med den nye DSB-køreplan for 2017 ikke længere vil standse på stationen ved Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1698575_0002.png
I forhold til K16 er det lykkedes at skaffe en smule bedre kapacitet på Kastrup
station ved at lade Nivå-togene vende på sporene ved Klargøringscenteret øst
for stationen i stedet for at vende i spor 2 på stationen.
Køreplanen K17 er som nævnt udarbejdet med mulighed for at udføre ID-
kontrol i Kastrup. På grund af den reducerede kapacitet på grund af ID-
kontrollen, er det ikke muligt at lave en køreplan, hvor hele den hidtidige
trafik fastholdes. Med den bedste samlede køreplan for Kyst- og Øresundstog
samt intercitytog og lyntog var det ikke samtidigt muligt at IC Bornholm
togene kunne få standsning i Kastrup på vej fra Ystad til København H. Der
var heller ikke mulighed for at senerelægge disse tog, uden meget store
rejsetidsforlængelser. Årsagen til, at der ikke er plads ved perronen i Kastrup
er, at Nivå-togene benytter spor 2 på dette tidspunkt, samtidig med at spor 1
benyttes til ID-kontrol.
Der er mulighed for, at enkelte af togene fra Bornholm kan komme til perron i
Kastrup, men det kræver en senerelægning af togene på ca. 10 min.
Banedanmark undersøger for øjeblikket om, der er plads til dette i Sverige,
samt om der er sporplads på Københavns Hovedbanegård. Såfremt de
ovennævnte tog senerelægges, er der anden trafik, der skal korrigeres.
DSB har netop afleveret et forslag om at lade IC Bornholm togene standser på
Tårnby station i stedet for Kastrup. Banedanmark er i færd med at gennemgå
konsekvenserne af dette.”
Med hensyn til selve køreplanen og en alternativ løsning har DSB 6. december
2016 oplyst følgende:
”ID-kontrollen i Københavns Lufthavn betyder, at togene på Kastrupbanen i
K16 har et ændret kørselsmønster i forhold til K15. Nivå-togene som kommer
fra København H må holde ude foran Københavns Lufthavn i ca. 5 minutter
for at afvente plads ved perron i Københavns Lufthavn. Dette ophold lægger
begrænsninger på skinnekapaciteten på Kastrupbanen. Når Nivå-toget er
ankommet til perron i lufthavnen, har toget kort tid til at skifte køreretning,
for at returnere til København H og Nivå. Denne korte vending øger
sårbarheden, da det er vanskeligt at opsuge forsinkelser og kunne køre
rettidigt retur.
Den manglende robusthed i køreplanen var en af årsagerne til, at IC-
Bornholm blev aflyst i januar 2016 efter ID-kontrollen blev indført i
lufthavnen. I stedet indsatte DSB busser på strækningen mellem København -
Ystad. I marts 2016 blev IC-Bornholm genindsat.
DSB kører i den nuværende K16-køreplan InterCity-tog (IC-Bornholm)
mellem København H og Ystad via Københavns Lufthavn. I Ystad har togene
forbindelse til hurtigfærgen til/fra Bornholm. Togene kører 2-3 gange dagligt
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at toget fra Bornholm til København med den nye DSB-køreplan for 2017 ikke længere vil standse på stationen ved Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1698575_0003.png
i lavsæson og op til 5 afgange i begge retninger omkring helligdage og i
højsæson. Toget standser i begge retninger i Københavns Lufthavn.
I 2017-køreplanen (K17, gældende fra 11. december 2016) kan IC-Bornholm
ikke længere standse i Københavns Lufthavn. I K17 introduceres en justeret
køreplan på Kastrup- og Øresundsbanen. I K17 er tiderne på Kystbanen fra
Helsingør til Københavns Lufthavn / Malmø ændret med 4 minutter. Det
giver mulighed for, at Nivå-togene ikke skal holde ude foran Københavns
Lufthavn, men kan køre direkte til perron. Efter et kort ophold vil Nivå-toget
køre væk på et vendespor, mens et Øresundstog fra Malmø til København kan
benytte perronen. Fra vendesporet kører Nivå-toget ned på perronen efter
Øresundstoget er kørt for derefter at køre retur mod København og Nivå. Med
det nye mønster på Kastrupbanen er det ikke muligt for IC-Bornholm at
standse i Københavns Lufthavn.
Den nye K17-køreplan opfylder et ønske fra Banedanmark om at skabe øget
kapacitet på Kastrupbanen. Det skyldes, at Nivå-togene ikke holder ude foran
lufthavnen og lægger beslag på sporet mod Sverige.
DSB og Banedanmark har ligeledes prioriteret ønsket om at styrke
rettidigheden på Kastrupbanen, København H og Kystbanen. Ved at fjerne de
korte retningsskift på 7 minutter med Nivå-togene ved perron i Københavns
Lufthavn, forventer DSB at punktligheden styrkes.
For IC-Bornholm betyder det, at der ikke er tilstrækkelig perron-kapacitet i
Københavns Lufthavn til at standse i K17. I stedet vil IC-Bornholm i retning
mod København køre via godssporene nord om stationen, hvor der ikke er
perroner til passagerudveksling.
I K17 var der lagt op til, at passagerer fra Ystad til Lufthavnen skulle skifte
tog på Hovedbanegården. Endvidere var der ikke lagt op til, at IC-Bornholm
standser i lufthavnen i østgående retning, hvilket betyder at passagerne også
her skal via København H.
På baggrund af en fornyet granskning har DSB ansøgt Banedanmark om
tilladelse til, at IC-Bornholm som hovedregel kan standse på Tårnby station i
vestgående retning. Banedanmark er i gang med at behandle ansøgningen.
Muligvis kan enkelte tog standse i lufthavnen i vestgående retning. Det er
under afklaring med Banedanmark. Det forventes, at togene i vestgående
retning vil standse i Tårnby i minuttal 12. I Tårnby vil der være en ventetid på
13 minutter, da Nivå-toget mod Københavns Lufthavn afgår fra Tårnby mod
Lufthavnen i minuttal 25.
Tårnby station har en såkaldt ø-perron. Det betyder, at perronen er placeret
mellem de to spor. Dette letter skift fra IC-Bornholm til Nivå-tog mod
lufthavnen kontra skift på København H. På København H vil passagerne
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at toget fra Bornholm til København med den nye DSB-køreplan for 2017 ikke længere vil standse på stationen ved Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1698575_0004.png
sandsynligvis skulle skifte perron, hvilket er en ulempe for handicappede eller
rejsende med eksempelvis meget bagage. I Tårnby skal kunderne blot gå over
på den anden side af perronen.
I K16 er rejsetiden fra Ystad til Københavns Lufthavn 56 minutter. Hvilket
betyder at den samlede rejsetid fra færgeafgang i Rønne til ankomst i
Københavns Lufthavn er 2 timer og 35 minutter i den nuværende køreplan.
Der er en enkelt afgang med 4 minutters længere rejsetid.
Oprindeligt var der lagt op til, at rejsetiden mellem Ystad og Københavns
Lufthavn i K17 ville være 1 time og 39 minutter med et skift på København H.
Dermed ville den samlede rejsetid fra færgeafgang i Rønne til ankomst i
lufthavnen være 3 timer og 18 minutter.
Med togskift i Tårnby i K17 forventer DSB, at rejsetiden mellem Ystad og
Københavns Lufthavn bliver 1 time og 19 minutter. Hvilket betyder, at den
samlede rejsetid fra færgeafgang til ankomst i lufthavnen forventes at blive 2
timer og 58 minutter.
I østgående retning har DSB ansøgt Banedanmark om, at IC-Bornholm kan
standse i lufthavnen. Det er DSB’s vurdering, at dagens første tog fra
København H mod Ystad skal afgå ca. 4 minutter tidligere fra København H,
for at der er tilstrækkelig plads i Københavns Lufthavn til en standsning. Hvis
dette tog, og evt. andre, skal afgå tidligere fra København H mod Ystad, vil
disse tog formentlig få ca. 4 minutters længere rejsetid til Ystad og Bornholm
end i dag (K16).
DSB vil hurtigst muligt tage kontakt til Bornholms Passagerforening og andre
bornholmske interessenter for at drøfte og søge opbakning til den skitserede
løsning.
I forhold til implementering af en justeret K17-køreplan for IC-Bornholm, vil
DSB sammen med Banedanmark sikre, i lyset af de kapacitetsudfordringer
som ID-kontrollen har medført, at de bornholmske rejsende får en bedre
betjening til og fra Københavns Lufthavn.”
Som det fremgår af Banedanmarks og DSB’s svar, er det i sidste ende et
spørgsmål om kapacitet og prioritering af forskellige dele af togtrafikken, om IC
Bornholm-tog eller andre tog kan standse ved lufthavnen. For god ordens skyld
skal det nævnes, at situationen med svensk id- og grænsekontrol er politisk og
praktisk ekstraordinær og fra starten har lagt betydeligt pres på både drift og
infrastruktur. Jeg kan i relation hertil minde om, at IC Bornholm helt frem til
15. marts 2016 blev kørt som togbusser – netop som følge af belastningen af
infrastrukturen, som erfaringen siden da altså har vist, var for stor.
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at toget fra Bornholm til København med den nye DSB-køreplan for 2017 ikke længere vil standse på stationen ved Københavns Lufthavn, til transport-, bygnings- og boligministeren
1698575_0005.png
Det er isoleret set en reel begrundelse, som jeg har taget til efterretning, men
som burde have været oplyst langt tidligere i forløbet, hvilket jeg har indskær-
pet over for DSB.
Samtidig har jeg bedt DSB om straks at tage kontakt til Kontaktrådet og andre
relevante interessenter med henblik på inden det kommende køreplanskifte at
finde en løsning, der er acceptabel for passagererne. Som det fremgår af DSB’s
og Banedanmarks svar, er parterne lige nu i dialog om muligheden for at lade
IC Bornholm-tog standse ved Tårnby St. Den mulighed skal naturligvis drøftes
med de bornholmske interessenter, så der kan blive rettet op på denne yderst
uheldige situation.
Side 5/5
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen