Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1699918_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9 . december 2016�½
2016-6066
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 1. december 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr.171:
Ministeren bedes tilkendegive, om han agter at følge den tilkendegivelse, som
fremgår på side 11 i Banedanmarks "Beslutningsgrundlag, Oversigtsrapport"
om hastighedsopgraderingen Ringsted-Odense, hvor Banedanmark skriver:
"Det gør det nødvendigt, at der i efteråret 2016 træffes politisk beslutning om
gennemførelse af projektet.”
Til baggrund for svaret gøres opmærksom på følgende forhold:
– Projektet om hastighedsopgraderingen Ringsted-Odense er besluttet i den
såkaldte grønne forligskreds, jf. Aftale om en grøn transportpolitik fra 2009.
– Det fremgår af Banedanmarks beslutningsgrundlag (side 9), at projektet har
en intern rente på 16 pct. og en nettonutidsværdi på 3,5 mia.kr.
– Det påvises, at projektet er forbundet med en gevinst for togoperatøren og
har en positiv effekt på statens økonomi "og i den forstand er selvfinansieren-
de".
– Det giver ifølge Banedanmarks beslutningsgrundlag (side 9) mulighed for
følgende: "Efter anlæg af projektet kan staten reducere sin kontraktbetaling til
togoperatørerne tilsvarende”.
Svar:
Jeg noterer mig, at der er tale om et driftsøkonomisk lønsomt projekt, men som
det formentlig er spørgeren bekendt, er der konstateret en investeringsudfor-
dring. En økonomisk ansvarlig finanspolitik kræver således en reduktion af
statens investeringsomfang. Det gør det nødvendigt med en skarp prioritering
mellem de enkelte anlægsprojekter, og der har i den forbindelse ikke været
mulighed for at afsætte penge på finansloven til at investere i nok så gode pro-
jekter.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen