Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1702266_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. december 2016
2016-6063
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 1. december 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Transport- og Bygningsudvalget.
Spørgsmål nr. 170:
Under henvisning til TRU alm. del - bilag 59, bedes ministeren oplyse prisen
for de varianter af trafikstøjskærme, der fremgår af figuren ”trafikstøjskærme”
til bilaget samt den støjreducerende effekt for de forskellige varianter. Ministe-
ren bedes herunder oplyse, hvilken type af støjskærm Vejdirektoratet planlæg-
ger at opsætte ved Allingevej i Hvidovre, hvad prisen for denne type af
støjskærm er, og hvad dens støjreducerende effekt er.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Vejdirektoratet er endnu ikke så langt i projektet ved Allingvej, at det er
fastlagt, hvilken type støjskærm, der skal anvendes. Typen af skærm afhænger
bl.a. af, hvad der er teknisk muligt at opstille på strækningen, samt hvordan
bygningsværket visuelt kan tilpasses omgivelserne.
De indledende undersøgelser har vist, at der er nogle tekniske udfordringer
med hensyn til at kunne få plads til fundamenter til søjlerne til en traditionel
støjskærm, da man skal holde en sikkerhedsafstand til nogle jordankre, som
holder højhastighedsbanens spunsvægge på plads. Det gør, at der kan være
behov for at finde alternative løsninger i forhold til en traditionel støjskærm.
Vejdirektoratet vil i 1. halvår 2017 foretage nødvendige analyser af projektet
med henblik på at fastlægge skærmtype, støjreducerende effekt mv.
Vejdirektoratet forventer at afholde et informationsmøde om projektet i 1.
halvår 2017.
Det er på det foreliggende grundlag ikke muligt at estimere pris og
støjreducerende effekt af de foreslåede ”trafikstøjskærme” fra bilag 59.
Vejdirektoratet kan dog oplyse, at en støjskærms effekt bl.a. er bestemt af
støjisolationsevnen, dvs. evnen til at afbryde støjens direkte udbredelse fra
støjkilden. Vejdirektoratet vurderer umiddelbart ikke, at de skitserede
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om, under henvisning til TRU alm. del - bilag 59, bedes ministeren oplyse prisen for de varianter af trafikstøjskærme, der fremgår af figuren trafikstøjskærme til bilaget samt den støjreducerende effekt for de forskellige varianter, til tranport-, bygnings- og boligministeren
1702266_0002.png
varianter med 0,4 mm bølgeblikplader eller med 20 mm træbrædder har den
nødvendige støjisolationsevne for at kunne komme i betragtning som
støjskærme.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen