Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1704815_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. december 2016
2016-5967
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 30. november 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (Ø).
Spørgsmål nr. 165:
Hvad kan ministeren oplyse om udsigten til, at der genindføres timinuttersdrift
på togstrækningen over Øresund, og til, at al ID-kontrol på togstationen i
Københavns Lufthavn kan afvikles på den ene perron, så den anden perron kan
holdes fri til trafik fra Sverige til Danmark, og vil ministeren redegøre for de
tekniske forudsætninger for en mulig løsning?
Svar:
Den svenske regerings indførelse af grænsekontrol 12. november 2015 og id-
kontrol 4. januar 2016 har som bekendt betydet en markant ringere kapacitets-
udnyttelse omkring lufthavnen, da begge spor ved Københavns Lufthavn St. er
taget i brug i forbindelse med id-kontrollen. Det har medført en lavere afgangs-
frekvens og flere driftsforstyrrelser på Kyst- og Øresundsbanen.
Som udvalget er orienteret om ved svar af 18. maj 2016 på TRU-spørgsmål 475
(alm. del), DSB’s notat af 29. august 2016 som sendt til udvalget den 31. august
2016, svar af 26. september 2016 på TRU-spørgsmål 634 (alm. del) og svar af
24. oktober 2016 på TRU-spørgsmål 5 (alm. del), har DSB, Banedanmark og
Skånetrafiken derfor over sommeren og efteråret arbejdet på scenarier for en
mere effektiv indretning af id-kontrollen på Københavns Lufthavn St., der så
vidt muligt skal forbedre trafikafviklingen til og fra lufthavnen og kapacitets-
udnyttelsen på Kystbanen og Øresundsbanen. Mit ministerium er løbende ble-
vet orienteret om udviklingen i dette arbejde.
I forhold til de konkrete spørgsmål har jeg bedt DSB redegøre for status for
dette arbejde. DSB har på den baggrund den 8. december 2016 oplyst følgende
om forudsætningerne for en ”en-perronløsning”:
”DSB har siden september 2016 gennemført tests af forskellige opsætninger
for ID-kontrollen i Københavns Lufthavn med henblik på at finde en optimeret
opsætning for ID-kontrollen med genindførelse af retningsbestemt
sporbenyttelse. DSB arbejder på, at løsningen skal skabe mindst mulig gene
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 165: MFU spm. om, hvad kan ministeren oplyse om udsigten til, at der genindføres timinuttersdrift på togstrækningen over Øresund, og til, at al ID-kontrol på togstationen i Københavns Lufthavn kan afvikles på den ene perron, så den anden perron kan holdes fri til trafik fra Sverige til Danmark, til transport-, bygnings- og boligministeren
1704815_0002.png
for kunderne samtidig med, at den er optimal ift. kapacitetsudnyttelse af
sporene i Københavns Lufthavn. DSB forventer at præsentere en ny løsning i
begyndelsen af 2017. Løsningen forudsætter, at Banedanmark godkender
eventuel ændret sporbenyttelse.”
Hvad angår spørgsmålet om genindførelse af 10-minuttersdrift, har DSB i
samme svar oplyst følgende:
”DSB kan ikke sige, hvornår der kan genindføres 10 min. drift over Øresund.
Genindførsel af 10 min. drift over Øresund skal afstemmes med
Banedanmark, som tildeler sporkapaciteten på Kyst- og Kastrupbanen samt
over Øresund. Desuden skal den svenske infrastrukturforvalter, Trafikverket,
og den svenske togoperatør, Skånetrafiken, også tilpasse deres tog og
skinnekapacitet hertil. Endelig skal DSB’s køre-, materiel- og personaleplaner
tilpasses.”
Det bør igen erindres, at det afgørende forhold i begge instanser er, at den
svenske id- og grænsekontrol lægger beslag på kapacitet på Kyst- og
Øresundsbanen og dermed rammer togdriften som helhed.
Som det derudover fremgår af DSB’s svar, kræver genindførelse af 10-
minuttersdrift over Øresund – ligesom ændret sporbenyttelse i forbindelse med
en ny model for id-kontrol – desuden Banedanmarks godkendelse samt hertil
koordinering med svenske parter og tilpasning af DSB’s egne planer.
Ministeriet følger arbejdet og afventer i øjeblikket de endelige resultater af
DSB’s tests af de udvalgte modeller for id-kontrol.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen