MINISTEREN
Transport- og Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. december 2016
2016-5879
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. november 2016 stil-
let mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 152:
I hvilket omfang påvirkes den offentlige investeringsudfordring i Danmark,
hvis der anlægges en fast HH-forbindelse med to tunneler til bil og tog mellem
Helsingør og Helsingborg med tilhørende landanlæg, og den opføres og finan-
sieres af private virksomheder og efterfølgende finansieres af brugerbetaling?
Svar:
Anlægsudgifterne til en fast HH-forbindelse vil for kyst til kyst-forbindelsens
vedkommende ikke indgå i de offentlige investeringer på nationalregnskabet og
vil dermed ikke påvirke den offentlige investeringsudfordring i Danmark, hvis
kyst til kyst-forbindelsen finansieres af brugerbetaling og ejes og drives af et
privatretligt organiseret selskab. Det gælder, hvad enten en forbindelse opføres
og finansieres af private virksomheder eller den finansieres og organiseres på
grundlag af den såkaldte statsgarantimodel, som blev anvendt ved Storebælts-
og Øresundsforbindelsen.
Anlægsudgifterne til etablering af landanlæg på dansk side vil derimod påvirke
den offentlige investeringsudfordring i Danmark, hvis landanlæg - eksempelvis
en udvidelse af Helsingørmotorvejen - indgår som en integreret del af den
statslige infrastruktur, hvor alle trafikanter har adgang uden at blive opkrævet
en særskilt brugerbetaling. Det gælder også selvom landanlæg finansieres med
afkast fra kyst til kyst-forbindelsen, som det er tilfældet med Øresundsforbin-
delsens landanlæg.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen