Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1733870_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. marts 2017
2016-5878
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. november 2016 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 148:
Vil ministeren redegøre for de offentlige omkostninger pr. personkilometer
fordelt på følgende banestrækninger/togsystemer:
o Lyntog
o IC-tog
o S-tog
o Regional/Øst
o Regional/Vest
o Arriva
o Helsingør-Peberholm
o Gennemsnit pr. personkilometer for de ovenstående kategorier
o Samlede omkostninger per år for de ovenstående kategorier.
Svar:
De ønskede oplysninger fremgår af nedenstående tabeller.
Tabel 1: Offentlige omkostninger (faktorpriser) pr. personkilometer i banetra-
fik
Kr. pr. personkm (pl 2015)
Drift
Infrastruk-
I alt
tur
Lyntog
IC
S-tog
Regional/ Øst
Regional/ Vest
Arriva
Helsingør-Peberholm
0,00
0,28
0,33
1,77
2,39
0,69
0,20
0,22
0,25
0,17
0,72
0,40
0,38
0,18
0,22
0,53
0,50
2,49
2,79
1,07
0,39
Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om en redegørelse for de offentlige omkostninger pr. personkilometer fordelt på banestrækninger/togsystemer, til transport- og bygningsministeren
1733870_0002.png
Gennemsnittet pr. personkilometer for den samlede banetrafik er på 0,79
øre/kilometer, jf. svaret på TRU 143.
Driftsudgifterne til togtrafikken er nettoficeret for de offentlige kasser ved at
fratrække moms og lønsumsafgift. Infrastrukturudgifterne omfatter almindelig
drift, fornyelse og vedligeholdelse for Banedanmark - dvs. eksklusive nyinveste-
ringer.
Udgifterne, der kan henføres til banegodstrafikken, er trukket fra.
Tabel 2: Offentlige omkostninger på banestrækninger 2015
Mio. kr.
Drift
Infrastruktur
Lyntog
IC
S-tog
Regional/Øst
Regional/ Vest
Arriva
Helsingør-Peberholm
1
445
437
1.300
700
191
113
276
399
232
530
116
105
103
Side 2/2
I alt
277
844
669
1.830
816
296
216
Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Bemærk, at der som det følger af svaret på Spørgsmål 143 (TRU alm. del), er
sket en opdatering af beregningerne sammenlignet med notatet ”Perspektive-
ring af vej- og jernbanetransport ift. trafikmængde, samfundsøkonomi mv.” fra
foråret 2016. Det omfatter dels, at der for de offentlige omkostninger til togtra-
fik er renset for moms og lignende afgifter, dels at fordelingen af infrastruktur-
udgifterne til henholdsvis gods- og persontog er præciseret.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen