Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1733864_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. marts 2017
2016-5878
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. november 2016 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 147:
Vil ministeren redegøre for, hvor meget højere de samlede samfundsøkonomi-
ske omkostninger pr. personkilometer er for jernbane i forhold til personbiler?
Ministeren bedes opgøre det i 2016-priser i tabelform.
Svar:
De ønskede oplysninger fremgår af nedenstående tabel 1.
Tabel 1: Gennemsnitlige samfundsøkonomiske omkostninger pr. personkm
(2016 - markedspriser)
Kr.
Personbiler
Jernbane
I alt
Kilde: Transport-, Bygge- og Boligministeriet
Ved samfundsøkonomiske omkostninger forstås summen af brugeromkostnin-
ger, offentlige omkostninger og eksterne omkostninger.
For at kunne sammenligne gevinster og omkostninger hos det offentlige, virk-
somhederne og borgerne omregnes til markedsprisniveau. Dette sker ved at
opregne det offentliges - og virksomhedernes ressourceforbrug til markedspri-
ser ved hjælp af nettoafgiftsfaktoren, der er et skøn over den gennemsnitlige
afgiftsbelastning for privatforbruget.
1
De samfundsøkonomiske omkostninger er i gennemsnit er 41 øre højere pr.
peronkilometer ved jernbanetransport i Danmark sammenlignet med person-
biltransport.
Bemærk, at der som det følger af svaret på Spørgsmål 143 (TRU alm. del), er
sket en opdatering af beregningerne sammenlignet med notatet ”Perspektive-
Jf. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet: Manual for samfundsøkonomisk analyse på
transportområdet (https://www.trm.dk/da/publikationer/2015/manual-for-
samfundsoekonomisk-analyse-paa-transportomraadet)
1
1,64
2,04
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om, hvor meget højere de samlede samfundsøkonomiske omkostninger pr. personkilometer er for jernbane i forhold til personbiler, til transport- og bygningsministeren
1733864_0002.png
ring af vej- og jernbanetransport ift. trafikmængde, samfundsøkonomi mv.” fra
foråret 2016. Således er der foruden beskrivelsen i svaret på Spørgsmål 143
(TRU alm. del), sket en opdatering af kørselsomkostningerne og belægnings-
graden for personbiler, således disse er baseret på det seneste datamateriale.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen