MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. marts 2017
2016-5878
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. november 2016 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 145:
Vil ministeren oplyse, hvad det i gennemsnit giver den offentlige sektor at over-
flytte 1 personkilometer fra tog til personbil? Ministeren bedes oplyse det i
kroner og øre pr. personkilometer.
Svar:
Jf. svaret på Spørgsmål 143 (TRU alm. del) udgør de offentlige gennemsnits-
omkostninger 0,79 kr. pr. personkm for jernbanetrafik. For personbiler er der
tale om et gennemsnitlig offentligt nettoprovenu på 0,98 kr. Forskellen er såle-
des et gennemsnitligt nettoprovenu for den offentlige sektor på 1,77 kr. pr. per-
sonkilometer overflyttet fra tog til personbil.
Som det følger af svaret på Spørgsmål 143 (TRU alm. del), er sket en opdatering
af beregningerne sammenlignet med notatet ”Perspektivering af vej- og jernba-
netransport ift. trafikmængde, samfundsøkonomi mv.” fra foråret 2016. Her
blev det gennemsnitlige nettoprovenu for den offentlige sektor beregnet til 1,85
kr. pr. personkilometer i tilfælde af en overflytning fra tog til personbil.
Bemærk, at gennemsnitstal afspejler omkostninger og indtægter for den offent-
lige sektor ved en strukturel forskydning mellem togtrafik og personbiltrafik,
som afstedkommer et tilsvarende proportionalt fald i togproduktionen og en
stigning i køretøjskilometer i personbil. Således forudsætter beregningen, at
togproduktionen tilpasser sig faldet i efterspørgslen efter togtrafik, og dermed
opnår den offentlige sektor en besparelse, som overstiger tabet af billetindtæg-
terne.
I tilfælde af en overflytning fra tog til personbil, som ikke påvirker togprodukti-
onen, vil der ikke være tale om en besparelse for den offentlige sektor, men for
togtrafikken alene et tab svarende til billetindtægten. Afhængigt af omstændig-
hederne kan dette tab blive helt eller delvist modvejet af et nettoprovenu for
den offentlige sektor fra øget personbiltrafik.