Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1733856_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. marts 2017
2016-5878
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. november 2016 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 145:
Vil ministeren oplyse, hvad det i gennemsnit giver den offentlige sektor at over-
flytte 1 personkilometer fra tog til personbil? Ministeren bedes oplyse det i
kroner og øre pr. personkilometer.
Svar:
Jf. svaret på Spørgsmål 143 (TRU alm. del) udgør de offentlige gennemsnits-
omkostninger 0,79 kr. pr. personkm for jernbanetrafik. For personbiler er der
tale om et gennemsnitlig offentligt nettoprovenu på 0,98 kr. Forskellen er såle-
des et gennemsnitligt nettoprovenu for den offentlige sektor på 1,77 kr. pr. per-
sonkilometer overflyttet fra tog til personbil.
Som det følger af svaret på Spørgsmål 143 (TRU alm. del), er sket en opdatering
af beregningerne sammenlignet med notatet ”Perspektivering af vej- og jernba-
netransport ift. trafikmængde, samfundsøkonomi mv.” fra foråret 2016. Her
blev det gennemsnitlige nettoprovenu for den offentlige sektor beregnet til 1,85
kr. pr. personkilometer i tilfælde af en overflytning fra tog til personbil.
Bemærk, at gennemsnitstal afspejler omkostninger og indtægter for den offent-
lige sektor ved en strukturel forskydning mellem togtrafik og personbiltrafik,
som afstedkommer et tilsvarende proportionalt fald i togproduktionen og en
stigning i køretøjskilometer i personbil. Således forudsætter beregningen, at
togproduktionen tilpasser sig faldet i efterspørgslen efter togtrafik, og dermed
opnår den offentlige sektor en besparelse, som overstiger tabet af billetindtæg-
terne.
I tilfælde af en overflytning fra tog til personbil, som ikke påvirker togprodukti-
onen, vil der ikke være tale om en besparelse for den offentlige sektor, men for
togtrafikken alene et tab svarende til billetindtægten. Afhængigt af omstændig-
hederne kan dette tab blive helt eller delvist modvejet af et nettoprovenu for
den offentlige sektor fra øget personbiltrafik.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om, hvad det i gennemsnit giver den offentlige sektor at overflytte 1 personkilometer fra tog til personbil, til transport- og bygningsministeren
1733856_0002.png
For biltrafikken kan der ligeledes skelnes mellem gennemsnitlige og marginale
omkostninger. I tilfælde af, at overflytningen fra tog til personbil ikke påvirker
bilejerskabet, men at den alene har en effekt på kørselsomfanget i eksisterende
personbiler, så er nettoprovenuet for den offentlige sektor pr. personkilometer
til 0,52 kr. Såfremt kørselsomfanget ikke bliver påvirket, vil der ikke være noget
offentligt nettoprovenu fra personbiler ved en overflytning fra tog til personbi-
ler.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen