Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1701075_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. december 2016
2016-5813
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 22.november 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Spørgsmål nr.139:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan det med inddragelse af nødsporet på
den fynske motorvej vil være muligt for hastende ambulancekørsel at komme
hurtigt fra trekantsområdet og til det nye Odense Universitetshospital – dette
særligt med fokus på hjertepatienter, for hvem det er livsnødvendigt med den
hurtige udrykningskørsel til netop Odense.
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst følgende:
”Kørsel i nødspor kan bruges som et middel til midlertidigt at øge kapaciteten
og fremkommeligheden på en trafikbelastet motorvej. Der vil normalt kun være
behov for at køre i nødsporet i morgen- og eftermiddagsmyldretiderne på hver-
dage, hvor gennemsnitshastigheden som regel er lav, og køkørsel kan fore-
komme.
En indførelse af kørsel i nødspor på E20 Fynske Motorvej vil kræve videoover-
vågning samt opsætning af variable informationstavler, som viser, hvornår det
er tilladt at køre i nødsporet, jf. nedenstående mulige tavlevisninger. Tavlerne
gør det bl.a. muligt at lukke nødsporet, hvis et udrykningskøretøj ønsker at
benytte nødsporet.
For at mindske risikoen for bagendekollisioner med havarerede køretøjer i
nødsporet etableres nødlommer med ca. 1 km afstand. Disse kan suppleres med
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 139: MFU spm. om, hvordan det med inddragelse af nødsporet på den fynske motorvej vil være muligt for hastende ambulancekørsel at komme hurtigt fra trekantsområdet og til det nye Odense Universitetshospital, til transport- og bygningsministeren
1701075_0002.png
videoovervågning af nødsporet, hvorved det vil være muligt hurtigere at opda-
ge, hvis der holder havarerede køretøjer, eller der er langsomt kørende køretø-
jer i nødsporet.
I henhold til bekendtgørelse om udrykningskørsel § 8 nr. 4 kan et udryknings-
køretøj vælge at benytte nødsporet for at komme frem til et ulykkessted samt
retur til hospitalet. Udrykningskøretøjet kan også vælge at blive på kørebanen
og øvrige køretøjer skal i så fald jf. færdselslovens § 7 stk. 2 i god tid holde vejen
åben. Er det nødvendigt for at holde vejen åben, kan øvrige trafikanter trække
til højre hen over den ubrudte kantlinje mod nødspor.
I forsøget med kørsel i nødsporet på Hillerødmotorvejen er det aftalt med politi
og beredskabsparter, at Vejdirektoratets Trafikcenter, i forbindelse med kørsel
med udrykningskøretøjer, som udgangspunkt holder nødsporet åbent for trafik
i morgenmyldretiden, med mindre de aktivt bliver bedt om at lukke det. Forde-
len ved ikke at lukke for nødsporet er, at køerne på strækningen er kortere og
gennemsnitshastigheden højere, når udrykningskøretøjet ankommer til ”kørsel
i nødspors”-strækningen. Der blev desuden kørt en informationskampagne
inden ibrugtagningen, hvor trafikanterne blev bedt om at lave en passage til
udrykningskøretøjer mellem de to normale vognbaner. Erfaringerne med den-
ne løsning har indtil videre været positive. Samme løsning bruges også ved
vejarbejde på motorveje uden nødspor.
Afslutningsvis kan det bemærkes, at der ved en eventuel introduktion af kørsel
i nødsporet på E20 i myldretidsperioderne typisk vil være trafik i nødsporet i 3-
4 timer pr. hverdag. Resten af tiden fungerer nødsporet som et almindeligt
nødspor.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen