MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. december 2016
2016-5813
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 22.november 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Spørgsmål nr.139:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan det med inddragelse af nødsporet på
den fynske motorvej vil være muligt for hastende ambulancekørsel at komme
hurtigt fra trekantsområdet og til det nye Odense Universitetshospital – dette
særligt med fokus på hjertepatienter, for hvem det er livsnødvendigt med den
hurtige udrykningskørsel til netop Odense.
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst følgende:
”Kørsel i nødspor kan bruges som et middel til midlertidigt at øge kapaciteten
og fremkommeligheden på en trafikbelastet motorvej. Der vil normalt kun være
behov for at køre i nødsporet i morgen- og eftermiddagsmyldretiderne på hver-
dage, hvor gennemsnitshastigheden som regel er lav, og køkørsel kan fore-
komme.
En indførelse af kørsel i nødspor på E20 Fynske Motorvej vil kræve videoover-
vågning samt opsætning af variable informationstavler, som viser, hvornår det
er tilladt at køre i nødsporet, jf. nedenstående mulige tavlevisninger. Tavlerne
gør det bl.a. muligt at lukke nødsporet, hvis et udrykningskøretøj ønsker at
benytte nødsporet.
For at mindske risikoen for bagendekollisioner med havarerede køretøjer i
nødsporet etableres nødlommer med ca. 1 km afstand. Disse kan suppleres med