MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. december 2016
2016 - 5769
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 18. november 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karen J. Klint (S).
Spørgsmål nr. 135:
Ministeren bedes oplyse, hvilke konsekvenser en mulig privatisering af togkørs-
len på jernbanestrækningen Vejle-Struer vil have for de passagerer, der med
Togfondens oprindelige plan ellers ville have haft adgang til både gennemkø-
rende tog og væsentligt kortere rejsetid.
Svar:
Den tidligere S-R-SF-regerings aftale om Togfonden DK har vist sig at være
underfinansieret med ca. 15 mia. kr., hvilket ikke gør det muligt at gennemføre
en lang række af de oprindelige projekter i Togfonden. Forligskredsen bag Tog-
fonden (S, RV, SF, Ø og DF) har derfor valgt ikke at prioritere elektrificeringen
mellem Vejle og Struer i det den kalder ”fase 1”.
Elektrificering af strækningen mellem Vejle og Struer indgår heller ikke på fi-
nansloven for 2017. Det gør derimod strækningen Fredericia-Aalborg.
Konsekvensen er, at der med overgangen til moderne elektriske tog på hoved-
banerne og den nødvendige udrangering af de gamle IC3-tog, ikke vil være ma-
teriel til rådighed til at køre fjerntog mellem Struer og København. Det vil ske
uanset, om det er DSB eller en anden operatør, der har ansvaret for togdriften
på strækningen.
Regeringens planer om at udvide det kommende genudbud i Midt- og Vestjyl-
land er derfor ikke årsagen til, at der i fremtiden ikke vil være gennemgående
tog mellem Struer og København. Årsagssammenhængen går den modsatte vej.
Det er således det forhold, at der i alle tilfælde ikke længere vil være gennemgå-
ende tog mellem Struer og København der gør det relevant at udvide genud-
buddet med strækningen Vejle-Struer.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen