Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1699618_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. december 2016
2016-5735
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 17. november 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er på udvalgets vegne stillet af Lennart Damsbo-Andersen.
Spørgsmål nr. 133
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. september 2016 fra Helge
Rørtoft-Madsen vedrørende rejsekortordningen, jf. (folketingsåret 2015-16)
TRU alm. del - bilag 386.”
Svar:
Rejsekort A/S har oplyst mig, at rejsekort er omfattet af hvidvaskloven, da rej-
sekort er at betragte som elektroniske penge. Kravene i hvidvaskloven gør, at
Rejsekort A/S er nødsaget til at indhente personoplysninger. De indhentede
personoplysninger behandles i overensstemmelse med reglerne i persondatalo-
ven.
Rejsekortet tilbydes i tre udgaver: Rejsekort personligt, der kun kan anvendes
af kortindehaver, Rejsekort flex, der kan deles i fx en husstand, men som har
registreret en kortindehaver, og endelig Rejsekort anonymt, der kan anvendes
af enhver, der har kortet i hænde.
Rejsekort personligt og Rejsekort flex
For at begrænse risikoen for hvidvask er det ifølge Rejsekort A/S et vigtigt ele-
ment i hvidvaskreglerne, at man skal kende sine kunder. For både Rejsekort
personligt og Rejsekort flex gælder derfor, at kortindehaveren skal være kendt
af Rejsekort A/S, hvilket bl.a. indebærer krav om identifikation og legitimation
(navn, adresse, CPR m.m.) af vedkommende i henhold til hvidvasklovgivnin-
gen.
Det er også en betingelse for at kunne få et Rejsekort personligt eller Rejsekort
flex, at kortindehaverens personoplysninger kan behandles af Rejsekort A/S, og
videregives til de tilsluttede trafikselskaber, som led i administrationen af kun-
den (fx kundeservice), hvilket sikres med kundens samtykke. Derudover kan
der fx videregives oplysninger til Nets i forbindelse med kundernes betalinger
af rejsekort.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/9-16 fra Helge Rørtoft-Madsen vedrørende rejsekortordningen, til transport- og bygningsministeren
1699618_0002.png
Det understreges af Rejsekort A/S, at de enkelte medarbejdere har en specifik
brugeradgang til rejsekortsystemet, og det er således kun medarbejdere, der
har brug for kundeoplysninger i deres arbejde, som har adgang hertil. Alle
medarbejdere med adgang til personoplysninger, skal desuden underskrive en
tavshedserklæring.
Rejsekort anonymt
Det har været et politisk ønske, at der skulle tilbydes et rejsekort, der ikke for-
udsatte behandling af personoplysninger. Dette ønske er imødekommet i Rej-
sekort anonymt, hvor der gælder særlige beløbsgrænser, som gør, at hvidvask-
loven ikke finder anvendelse, og som derfor kan erhverves uden, at Rejsekort
A/S registrerer personoplysninger om kunden. Kortet kan anvendes af enhver,
der har kortet i hænde.
Kortet har dog nogle begrænsninger i form af, at det ikke kan spærres, hvis det
bortkommer, og udbetaling af kortsaldo forudsætter, at man har kortet i hæn-
de.
Det er en forretningsmæssig beslutning fra trafikselskabernes side, at Rejsekort
personligt og Rejsekort flex giver kunderne større fordele end Rejsekort ano-
nymt, herunder i form af kortets pris, rabatter og forudbetaling ved check ind.
En væsentlig faktor ved fastsættelse af de forskellige forretningsmæssige para-
metre er, at der er en større risiko for tab vedrørende kunder, der anvender
Rejsekort anonymt ift. kunder, der anvender Rejsekort personligt eller flex.
Risikoen består ifølge Rejsekort A/S bl.a. i:
at kunder, som anvender Rejsekort anonymt, men undlader at checke
ud i forbindelse med en rejse, ikke efterfølgende kan opkræves yderli-
gere betaling for rejsen, da kortindehaveren er ukendt, eller
at der i forbindelse med en rejse, hvor saldoen er tilstrækkelig for at
begynde rejsen, men ikke tilstrækkelig til at betale rejsens pris ved
check ud kan opstå en negativ saldo på kortet, der ikke kan opkræves,
da kortindehaveren er ukendt, samt
at opfølgning og sanktionering af andre former for misbrug ikke kan
ske overfor en person, men alene i form af spærring af det anonyme
rejsekort.
Forudbetalingen er således ikke nødvendigvis en tilstrækkelig sikkerhed mod
tab på Rejsekort anonymt, hvorfor såvel anskaffelsespris og forudbetaling er
højere med Rejsekort anonymt end Rejsekort personligt eller flex.
Udover Rejsekort anonymt er der desuden andre alternative rejsehjemler at
vælge mellem for de rejsende, fx klippekort, enkeltbilletter og periodekort, alt
afhængig af den landsdel, man befinder sig i.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/9-16 fra Helge Rørtoft-Madsen vedrørende rejsekortordningen, til transport- og bygningsministeren
1699618_0003.png
Rejsekort A/S har oplyst, at det ligger dem meget på sinde at håndtere kunder-
nes personoplysninger sikkert og efter lovgivningen, men det står alle borgere
frit for, om de ønsker at give personoplysninger til Rejsekort A/S.
Jeg vil i øvrigt bemærke, at der på ministeriets hjemmeside
1
kan findes en rap-
port, som Kammeradvokaten har udfærdiget vedrørende persondatahåndterin-
gen i Rejsekort A/S. Kammeradvokaten når i rapporten frem til, at Rejsekort
A/S lever op til deres persondataretlige forpligtelser.
Jeg vil afslutningsvis bemærke, at det selvfølgelig er beklageligt, hvis Helge
Rørtoft-Madsen ikke synes, at de nævnte myndigheder har forklaret reglerne
godt nok.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen
https://www.trm.dk/da/publikationer/2016/kammeradvokatens-undersoegelse-
af-persondatahaandteringen-i-rejsekort
1