Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1699930_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. december 2016
2016-5719
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. november 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Matthiesen (Å).
Spørgsmål nr. 131:
Hvad er budgetterne typisk for cyklistkampagner, og findes der viden om effek-
terne af dem – herunder de mange kampagner, som Transport- og Bygnings-
ministeriet har støttet gennem cykelpuljen? Foreligger der sammenligninger af
effekten af cyklistkampagner og andre trafikkampagner, f.eks. kampagner for
at få bilister til at sænke farten?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser:
”Cykelpuljen har givet tilskud til en række kampagner. For de projekter, der har
fået tilskud fra puljen under kategorien ”Kampagner”, varierer budgetterne fra
ca. 150.000 kr. op til ca. 10 mio. kr.
Tilskudsmodtagerne evaluerer egne projekter som en del af tilskudsvilkårene.
Der er givet tilskud til i alt 22 kampagner fra Cykelpuljen. En række af dem er
afsluttede og evaluerede, og en række af dem er stadig i gang. Kampagnerne er
evalueret på forskellig vis alt efter virkemidler, målgruppe, kontekst mv.
Som eksempel på kampagner, der har modtaget tilskud fra Cykelpuljen, og som
er blevet evalueret, kan bl.a. nævnes Furesø Kommune, som i 2012 fik tilskud
til projektet ”Cykling gennem leg og læring – et lærings- og innovationsprojekt
i folkeskolen”. Efter projektet er andelen af elever, der dagligt cykler til og fra
de to skoler, steget fra 40-65 pct. til 75-85 pct.
Også Cyklistforbundets kampagne ”LYS PÅ – med Ludvig” har modtaget til-
skud fra Cykelpuljen. Evalueringen af projektet viser, at budskabet er nået ud
til mere end 40.000 elever og deres forældre. Ca. 97 pct. af de lærere, der del-
tog i kampagnen, har i evalueringen svaret, at kampagnen har øget deres ele-
vers sikkerhed i trafikken – også efter kampagnens afslutning.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om, hvad budgetterne for cyklistkampagner typisk er, til transport- og bygningsministeren
1699930_0002.png
Der foreligger ikke sammenligninger af effekten af cyklistkampagner og andre
trafikkampagner. Kampagner evalueres typisk ved vurdering af, hvor udbredt
kendskabet til kampagnen er afhængig af virkemidler.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen