Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1697629_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. december 2016
2016-5714
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. november stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Jacob Mark (SF).
Spørgsmål nr. 126:
Under henvisning til de prisstigninger på op til 4.980 kr. årligt for pendlerkort,
som pendlere fra Stevns til København har udsigt til i forbindelse med udrul-
ning af et nyt takstsystem pr. 15. januar 2017 for Sjælland, Lolland-Falster og
Møn, bedes ministeren oplyse, hvad det vil koste helt at forhindre disse pris-
stigninger eller alternativt sikre, at priserne højest vil stige med 5 pct.
Svar:
Takstreformen på Sjælland udspringer af kritik fra Statsrevisorerne af det
uigennemskuelige takstsystem i den kollektive trafik i dag. Det har med andre
ord været en bunden opgave at gøre takstsystemet på Sjælland mere enkelt.
Movia, DSB og Metroselskabet, som har takstkompetencen, blev i december
2015 enige om en model for harmonisering af taksterne. Modellen fandt op-
bakning fra Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance,
Socialistisk Folkeparti, Alternativet og De Radikale.
Jeg har derfor anmodet Movia om bidrag til besvarelse af spørgsmålet:
”Movia skal indledningsvist bemærke, at det ikke længere er muligt at ændre i
de takster, der træder i kraft 15. januar 2017, da der er tale om en meget om-
fattende takstændring, der har krævet udvikling af nye salgssystemer, som
skal gennemgå omfattende test og kvalitetssikring, inden den kan træde i
kraft. Alle takster er meldt ind i de respektive salgssystemer, og de nødvendi-
ge test gennemføres nu og frem mod 15. januar.
Spørgsmålet er besvaret under forudsætning af, at alle principper og prisre-
lationer i Takst Sjælland i øvrigt bibeholdes. Det vil sige, at prisforholdet mel-
lem rejsekort og enkeltbilletter og grænsen for, hvornår et periodekort vil
være billigere end rejsekort, er uændret i forhold til, hvad der er besluttet i
Takst Sjælland. Dette er efter Movias vurdering en forudsætning for, at det
kan dokumenteres, at Takst Sjælland håndterer de ugennemskuelige takster i
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 126: MFU spm. om, hvad det vil koste at forhindre de varslede prisstigninger på pendlerkort eller alternativt sikre, at priserne højest vil stige med 5 pct., til transport- og bygningsministeren
1697629_0002.png
den kollektive transport, som Folketingets Statsrevisorer kritiserede i august
2015. Disse principper er godkendt af DSB, Metroselskabet og Movia, ligesom
et bredt flertal i Folketinget bakker op bag principperne.
Pendlerne i den østlige og sydlige del af Stevns kommune vil få en prisstigning
på 30 pct som følge af takstharmoniseringen. En ændring ud fra ovenstående
principper vil derfor forudsætte, at alle takster på Sjælland reduceres ved en
parallelforskydning nedad, således at priserne for de mest berørte pendlere
på Stevns enten ikke stiger, eller kun stiger med 5 pct.
Det samlede forventede takstprovenu på Sjælland for DSB, Metroselskabet og
Movia er i år på 4,4 mia. kr. En justering af taksterne, så pendlerne på Stevns
ikke oplever en prisstigning, og som samtidig fastholder takstreformens prin-
cipper omkring prisforholdene mellem enkeltbillet, rejsekort og pendlerkort
vil give et direkte provenutab på 1 mia. kr. årligt. Tilsvarende vil provenure-
duktionen ved en 5 pct. prisstigning estimeret være ca. 850 mio. kr. årligt. En
sådan parallelforskydning vil bevirke, at mange flere passagerer vil få lavere
takster end i dag.
Det skal understreges, at vurderingen af de provenumæssige konsekvenser er
behæftet med usikkerhed. Mere præcise vurderinger vil kræve konkrete gen-
beregninger af taksterne, hvilket der ikke har været mulighed for.
En markant reduktion af priserne i den kollektive trafik på Sjælland vil have
en betydning for prissætningen af DSB rejser over Storebælt, da reduktionen
på Sjælland i givet fald vil åbne op for billetoptimering (delt billetkøb) på rej-
ser over Storebælt. Dette er ikke medtaget i denne vurdering.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen