Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1699913_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9 . december 2016
2016-5711
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. november 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr.125:
”I forlængelse af svar på TRU alm. del spørgsmål 363 (2013-14) af 19. februar
2014 bedes ministeren for hvert enkelt af årene 2013, 2014 og 2015 oplyse føl-
gende om strækningen Københavns Hovedbanegård - Ystad:
• DSB’s driftsunderskud.
• DSB’s passagertal.
• DSB’s udgifter per passager.
• Estimat over antallet af passager, der benyttede andre kollektive transport-
former end DSB, f.eks. busser.”
Svar:
Min forgænger har sendt spørgsmålet videre til DSB for så vidt angår de tre
første punkter. DSB oplyser følgende:
”Nedenstående tabel er en opgørelse over de indtægter og omkostninger, som
kan henføres til strækningen København-Ystad.
Opgørelsen baserer sig på de fuldt fordelte omkostninger fra strækningsregn-
skaberne for 2013 og 2014, hvor samtlige DSB’s omkostninger fordeles på
strækningerne. Omkostningerne indeholder både operatøraktiviteter, der knyt-
ter sig til selve opgaven at køre tog og systemaktiviteter, som medvirker til at
sikre sammenhængen i den danske togtrafik dvs. stationer, salgskanaler, kun-
deservice og trafikafvikling mv.
For at skabe transparens i DSB’s økonomi og segmentere DSB’s aktiviteter jf.
trafikkontrakten for DSB, ændredes opgørelsesmetoden i strækningsregnska-
bet for 2015 til alene at indbefatte operatøropgaven.
Eftersom omkostningerne for 2013 og 2014 ikke kan ombrydes med den sam-
me transparens, som indeholdt i strækningsregnskabet 2015, har det været
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 125: MFU spm. om DSB's driftsoverskud m.v. for strækningen Københavns Hovedbanegård - Ystad, til transport- og bygningsministeren
1699913_0002.png
nødvendigt at re-kalkulere København – Ystad for 2015 efter samme princip-
per, som blev anvendt i 2013 og 2014 for at skabe sammenlignelighed.
Fuldt fordelte omkostninger København – Ystad
Mio. Kr.
Passagerindtægter
Omkostninger
Resultat
rejser på strækningen, mio.
Tilskudsbehov pr. rejse kr.
2013
11
39
-29
0,15
192
2014
11
30
-19
0,15
128
2015
10
30
-20
0,12
165
Side 2/2
Anm: Fuldt fordelte omkostninger inkluderer samtlige DSB's omkostninger, dvs. ud over operatøropga-
ver en andel af koncernoverhed, stationer, salgskanaler, kundeservice, stationer og bygninger, trafikaf-
vikling mv.
DSB konstaterede i 2014, at bemandingen i myldretiden beregningsteknisk var
lagt til grund for beregning af personaleomkostninger til strækningen, således
at omkostningerne blev overvurderet med ca. 9 mio. kr. i 2012 og 2013. Dette
er korrigeret i efterfølgende strækningsregnskaber.”
Hvad angår det sidste punkt i spørgsmålet kører der to fjernbusruter til og fra
Bornholm: Gråhundbus, mellem Københavns Hovedbanegård og Ystad, hhv.
rute 700 mellem Svaneke og København via Ystad.
Trafik og Byggestyrelsen oplyser, at man ikke systematisk indsamler passager-
tal, men vurderer at de to ruter tilsammen i hvert af årene 2013, 2014 og 2015
tilsammen havde ca. 200.000 passagerer.
Med fly mellem Bornholm og København blev der i årene 2013, 2014 og 2015
befordret 199.000, 230.000 og 248.000 passagerer.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen