MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9 . december 2016
2016-5711
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. november 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr.125:
”I forlængelse af svar på TRU alm. del spørgsmål 363 (2013-14) af 19. februar
2014 bedes ministeren for hvert enkelt af årene 2013, 2014 og 2015 oplyse føl-
gende om strækningen Københavns Hovedbanegård - Ystad:
• DSB’s driftsunderskud.
• DSB’s passagertal.
• DSB’s udgifter per passager.
• Estimat over antallet af passager, der benyttede andre kollektive transport-
former end DSB, f.eks. busser.”
Svar:
Min forgænger har sendt spørgsmålet videre til DSB for så vidt angår de tre
første punkter. DSB oplyser følgende:
”Nedenstående tabel er en opgørelse over de indtægter og omkostninger, som
kan henføres til strækningen København-Ystad.
Opgørelsen baserer sig på de fuldt fordelte omkostninger fra strækningsregn-
skaberne for 2013 og 2014, hvor samtlige DSB’s omkostninger fordeles på
strækningerne. Omkostningerne indeholder både operatøraktiviteter, der knyt-
ter sig til selve opgaven at køre tog og systemaktiviteter, som medvirker til at
sikre sammenhængen i den danske togtrafik dvs. stationer, salgskanaler, kun-
deservice og trafikafvikling mv.
For at skabe transparens i DSB’s økonomi og segmentere DSB’s aktiviteter jf.
trafikkontrakten for DSB, ændredes opgørelsesmetoden i strækningsregnska-
bet for 2015 til alene at indbefatte operatøropgaven.
Eftersom omkostningerne for 2013 og 2014 ikke kan ombrydes med den sam-
me transparens, som indeholdt i strækningsregnskabet 2015, har det været