Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1718324_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. februar 2017
2016-5661
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 14. november 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 122:
Agter ministeren at sikre, at de to oprindelige forslag til linjeføringer på jern-
banestrækningen Hovedgaard-Hasselager fra idéfasehøringen (de oprindelige
forslag til østlig og vestlig linjeføring) også indgår i den kommende VVM-
høring og dermed behandles på lige fod med de justerede forslag til linjeførin-
ger?
Svar:
Jeg kan henvise til Banedanmark, der oplyser følgende:
”Der
er tale om en VVM-undersøgelse, som er besluttet i aftalen mellem S, RV,
SF, DF og EL om "Togfonden DK". De to oprindelige forslag til linjeføringer
blev udarbejdet på et overordnet niveau som en del af Trafik- og Byggestyrel-
sens indledende undersøgelser. De blev præsenteret i Banedanmarks idéfase-
høring, der forløb fra den 8. juni til den 21. august 2015, som et oplæg som hø-
ringen kunne tage udgangspunkt i.
Efterfølgende blev linjeføringerne optimeret til de aktuelle linjeføringer, som
undersøges i den igangværende VVM. Optimeringerne har taget udgangspunkt
i høringssvarene, og repræsenterer således en videreudvikling af de mere over-
ordnede linjeføringskitser fra Trafik- og Byggestyrelsen.
Resultatet er, at den vestlige linjeføring, der forløber vest om Solbjerg og passe-
rer Solbjerg Sø på en lavbro, krydser Stilling-Solbjerg Sø på et smallere sted,
samt at der ved den østlige linjeføring er taget større hensyn til omgivelserne
ved passage af området ved Solbjerg og Astrup Kirke, hvor linjeføringen er lagt
østligere end oprindeligt foreslået. Endeligt er der tilføjet en central linjeføring,
hvor banen forløber i en mere nord-sydgående retning, og passerer mellem
Solbjerg Sø og Solbjerg. Linjeføringen er blandt andet tilføjet for at imøde-
komme høringssvar om at undgå en linjeføring, der blokerer for Solbjergs mu-
ligheder for at udvide mod øst og nord, sammenhæng mellem Tiset, Ravnholt
og Solbjerg og ikke påvirker Solbjerg Sø i form af en lavbro.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om ministeren agter at sikre, at de to oprindelige forslag til linjeføringer på jernbanestrækningen Hovedgaard-Hasselager fra idéfasehøringen også indgår i den kommende VVM-høring og dermed behandles på lige fod med de justerede forslag til linjeføringer, til transport- og bygningsministeren
1718324_0002.png
Alle tre forslag på strækningen mellem Hovedgård og Solbjerg/Solbjerg Sø er
optimeret i forhold til de oprindelige skitser for at reducere antallet af kryds-
ninger af eksisterende veje samt påvirkning af bysamfund. Ved udarbejdelse af
linjeføringerne er der taget hensyn til bl.a. arealmæssige, anlægstekniske, trafi-
kale og miljømæssige forhold i det omfang, det kan lade sig gøre indenfor de
tekniske og økonomiske rammer.
Banedanmark har ikke mulighed for indenfor den nuværende økonomiske og
tidsmæssige ramme for VVM-projektet at undersøge flere linjeføringer”.
Som opfølgning på Togfondsaftalen er forligskredsen den 5. december 2014 –
af den daværende regering - blevet orienteret om VVM-kommissorierne for
projektet. Efter den indledende høring af VVM-undersøgelsen er forligskredsen
endvidere den 18. december 2015 orienteret med et notat om de optimerede
linjeføringsforslag. Når det samlede VVM-beslutningsgrundlag foreligger i 2017
(inkl. indstilling og VVM-høringsnotat) vil dette også blive fremsendt til for-
ligskredsen med henblik på videre politisk stillingtagen.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen