MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. december 2016
2016-5635
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 11. november 2016 stillet forhen-
værende Transport- og Bygningsminister Hans Chr. Schmidt følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 120:
I forlængelse af TRU alm. del - spørgsmål 91, jf. TRU alm. del – bilag 44, bedes
ministeren beregne, hvad det vil koste at realisere de forslag til tiltag på
Svendborgbanen, der er fremsat af LPO-DSB.
Svar:
Jeg har bedt DSB og Banedanmark om at bidrage til at vurdere, hvad det vil
koste at realisere de forskellige forslag. DSB og Banedanmark oplyser følgende:
”Genindførsel
af en overliggende togstamme i Svendborg
DSB vurderer, at hvis der mod forventning kan findes lejet materiel til en over-
liggende togstamme, vil udgifterne til de ekstra lokomotivførere på årsbasis
være ca. 3 mio. kr. ved betjening mandag til fredag i dagtimerne fra 5:00-
18:00. DSB kan ikke vurdere udgiften til leje af materiel. Hvis DSB tager mate-
riellet fra andre strækninger, vil dette resultere i afvigelser i forhold til Trafik-
kontrakten.
Ændring/ophævelse af det såkaldte bomlukningscirkulære
Banedanmark vurderer, at en eventuel ændring af cirkulæret vil være en admi-
nistrativ opgave, hvor Trafik- og Byggestyrelsen skal ændre det regelsæt, som
Banedanmark afvikler trafik ud fra. Omkostningerne hertil må forventes sær-
deles begrænsede.
Banedanmark bemærker, at cirkulæret er gældende i hele Danmark, så en
eventuel ændring vil have konsekvenser på alle strækninger, hvor der forefin-
des overkørselsanlæg.
En ændring/ophævelse af cirkulæret vil formentlig have
en effekt på rettidigheden på Svendborgbanen, men det vil ligeledes forøge
forsinkelsen på vejene med de konsekvenser for private bilister, transport af
gods på vejene m.v., som dette uden tvivl vil medføre.
Det er Banedanmarks vurdering, at en eventuel gevinst på rettidigheden på
Svendborgbanen som følge af ændringer/ophævelse i bomlukningscirkulæret
ikke er proportional i forhold til de gener, som dette vil påføre afviklingen af
vejtrafikken.