Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1693134_0001.png
Afgrænsning af udbudspakke
for regionaltogstrafik i Midt-
og Vestjylland 2020
Bilagsrapport
01. november 2016
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0003.png
3
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for
regionaltogstrafik i Midt- og Vestjylland 2020
Indhold
Indhold
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til pakke 2
Bilag 2. Regulariteten på de analyserede strækninger
5
18
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0005.png
5
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til pakke 2
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til
pakke 2
Her præsenteres faktaark for optioner til Pakke 2. Optionerne består af 9 tilvalg og 2
fravalg.
Oversigt over optioner til pakke 2
Option
Tilvalg 1
Tilvalg 2
Tilvalg 3
Tilvalg 4
Tilvalg 5
Tilvalg 6
Tilvalg 7
Tilvalg 8
Tilvalg 9
Fravalg 1
Fravalg 2
Beskrivelse
Aarhus-Herning-Holstebro-Struer: udvidelse af REX tog til også lørdag og søndag
Aarhus-Herning-Holstebro-Struer: udvidelse af REX tog til aftentimer på hverdage
Ribe-Esbjerg-Varde/Vestbanen: sammenbinding med gennemkørende tog i Esbjerg
Aarhus-Viborg: Rex-koncept
Vejle-Herning: supplerende myldretidstog
Vejle-Herning: enkelte supplerende myldretidstog
Odense-Svendborg: udvidelse med "bytog" om søndagen
Odense-Svendborg: forenklet køreplan med fast halvtimesdrift på alle stationer
Billund-Vejle
Skanderborg-Aarhus: reduceret betjening, ekstra lørdagstog udgår
MVJ strækninger: reduceret betjening på passagermæssigt svage strækninger
Metode til opgørelse af nøgletal for optioner
De trafikale løsninger er beskrevet ved hjælp af en række nøgletal for de undersøgte
løsningers skønnede effekter. Effekterne er opgjort på baggrund af vurderinger af
køreplanseksempler, enhedspriser fra Transportøkonomiske enhedspriser,
trafikmodelberegninger og elasticitet.
Faktaarkene indeholder nøgletal for hhv.
konsekvenserne for en MVJ operatør (togsæt behov, indtægter og
driftsomkostninger)
de samlede konsekvenser for samfundet (passagereffekter og tidsgevinster)
Ændringerne er vist. ift. Pakke 2, som er den anbefalede udbudspakke. Dvs. for hver
option er det opgjort, hvilke ændringer den vil give til Pakke 2.
Effekterne for de mulige optioner er opgjort via en forsimplet vurderingsmetode for
hvert enkelt til- og fravalg og er derfor behæftet med en del usikkerhed.
Metoden bygger på turmønsteret (OD matrice) som er beskrevet i landstrafikmodellen
for basisåret 2020. For hvert enkelt til- og fravalg har vi brugt Trafik og
Byggestyrelsens trafikmodel VISUM for at vurdere hvilke passagerer, der bliver berørt
af tiltaget.
Konsekvenserne af hver option for Pakke 2 er efterfølgerne vurderet ved hjælp af
elasticitetsberegninger, hvor elasticiteter fra notatet ”Passagerforudsætninger -
materielplanen” fra den 06. juni 2016, udarbejdet af Trafik og Byggestyrelsen, er
anvendt.
Til opgørelsen af de driftsøkonomiske effekter er anvendt de estimerede enhedspriser
fra den opstillede økonomimodel for genudbud af MVJ, ekskl. risikotillæg og
indtægtsrisiko.
De samlede tidsgevinster er opgjort i mio. kr. pr. år jf. de transportøkonomiske
enhedspriser, og inkluderer rejsetid, skiftetid, skiftestraf og den skjulte ventetid.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0006.png
6
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til pakke 2
Tabel 1.
opgørelse af nøgletal i faktaark
Kilde:
Opgjort på baggrund af opstillede køreplanseksempler
(antal tog pr. hverdag, lørdag og søndag) samt længden
(km) af hver delstrækning
Opgjort på baggrund af de opstillede køreplaner samt
omløbsplaner
Behovet er estimeret på baggrund af antal togminutter for
hver option. Togminutterne er opgjort ud fra de opstillede
køreplanseksempler (antal tog pr. hverdag, lørdag og
søndag) samt køretiden (min) pr. delstrækning. Det er
estimeret, at der bruges 750 timer/lokofører/år.
Estimeret til 1/3 af lokoførerbehovet
Estimerede antal pkm ved gennemsnitlig indtægt på 0,9 kr.
pr. pkm og elasticitetsberegninger
Estimeret ved brug af estimerede enhedspriser fra den
opstillede økonomimodel for genudbud af MVJ
Opgjort som differencen mellem billetindtægter og
driftsomkostninger
Nøgletal – ændringer ift. pakke 2
Ændring i MVJ trafikarbejde (mio. togkm/år):
Ekstra MVJ togsæt behov:
Ekstra MVJ lokofører behov (årsværk):
Ekstra MVJ togpersonale:
Nye MVJ billetindtægter (mio.kr./år):
Øgede driftsomkostninger (mio. kr. /år):
Driftsøkonomi (mio. kr./år):
Nøgletal - samlede ændringer for samfundet:
Årlige passagereffekter
Passagerkm (mio.km):
Ændringer i rejser (1.000 rejser):
Ændringer i antal skift (1.000 skift):
Ændringer i billetindtægter (mio.kr./år):
Samlede tidsgevinster (mio.kr./år):
Estimeret ved elasticitetsberegninger og OD matricer fra
Landstrafikmodellen
Estimeret ved elasticitetsberegninger og OD matricer fra
Landstrafikmodellen
Estimeret ved elasticitetsberegninger og OD matricer fra
Landstrafikmodellen
Estimerede antal pkm ved gennemsnitlig indtægt på 0,9 kr.
pr. pkm og elasticitetsberegninger
Estimeret ved brug af Transportøkonomiske enhedspriser
version 1.6, elasticitetsberegninger og OD matricer fra
Landstrafikmodellen. Bemærk at tidsgevinster ikke indgår i
driftsøkonomiske beregninger.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0007.png
7
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til pakke 2
Tilvalg 1: Aarhus-Herning-Holstebro-Struer
REX-tog Aarhus-Herning-Holstebro også lørdag-søndag
Bemærk:
Lørdag/Søndag
- 13 afgange
Nøgletal - ændringer ift. pakke 2
Ændring i MVJ trafikarbejde (mio. togkm/år)
Ekstra MVJ togsæt behov
Ekstra MVJ lokofører behov (årsværk)
Ekstra MVJ togpersonale
Nye MVJ billetindtægter (mio.kr./år)
Øgede driftsomkostninger (mio. kr. /år)
Driftsøkonomi (mio. kr./år)
Nøgletal - samlede ændringer for samfundet:
Årlige passagereffekter
Passagerkm (mio.km)
Ændringer i rejser (1.000 rejser)
Ændringer i antal skift (1.000 skift)
Ændringer i billetindtægter (mio.kr./år)
Samlede tidsgevinster (mio.kr./år)
0,3
0
5
1�½
+3,6
+16,6
-13,0
+4,0
+81
-12
+3,6
+2,5
Trafikbetjening
De nuværende hurtigtog Aarhus – Silkeborg – Herning (Rex tog), mandag – fredag, som i Pakke 2 forlænges til
Holstebro, kører i dette tilvalg også lørdag-søndag. Der køres over hele strækningen Aarhus – Herning – Holstebro,
dvs. inkl. udvidet betjening på strækningen Herning – Aarhus.
Den øgede trafik indebærer en kontinuerlig betjening hele ugen på strækningen Aarhus – Silkeborg – Herning –
Holstebro.
Trafikken vil således øges over ugen, trafikken lørdag – søndag vil således i højere grad ligne kørslen mandag –
fredag.
Det skal bemærkes at tilvalg 1 indebærer en udvidelse af trafikken mellem Aarhus og Herning i forhold til i dag, hvor
REX togene kun kører 13 afgange på hverdage.
Passagereffekter
Tilvalget understøtter både den nye station Gødstrup, og trafikken i weekender på strækningen Holstebro-Herning –
Silkeborg – Aarhus.
Forventede nye passagerer pr. år: 81.000
Økonomiske elementer
Tiltaget kræver ikke flere togsæt, udover de der kræves i pakke 2.
Der vil være øgede omkostninger til drift:16,6 mio. kr. pr. år.
Passagerindtægterne forventes øget med 3,6 mio. kr. pr. år. ift. Pakke 2.
Leverancesikkerhed
Tilvalget vil være en udvidelse af trafikken ift. Pakke 2, men det vurderes ikke umiddelbart, at denne udvidelse i sig
selv vil være kilde til ringere regularitet.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0008.png
8
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til pakke 2
Tilvalg 2: Aarhus-Herning-Holstebro-Struer
REX tog Aarhus-Herning-Holstebro også i aftentimerne
Bemærk: 19 afgange/dag/retning
Nøgletal - ændringer ift. pakke 2:
Ændring i MVJ trafikarbejde (mio. togkm/år)
Ekstra MVJ togsæt behov
Ekstra MVJ lokofører behov (årsværk)
Ekstra MVJ togpersonale
Nye MVJ billetindtægter (mio.kr./år)
Øgede driftsomkostninger (mio. kr. /år)
Driftsøkonomi (mio. kr./år)
Nøgletal - samlede ændringer for samfundet:
Årlige passagereffekter
Passagerkm (mio.km)
Ændringer i rejser (1.000 rejser)
Ændringer i antal skift (1.000 skift)
Ændringer i billetindtægter (mio.kr./år)
Samlede tidsgevinster (mio.kr./år)
0,4
0
7
2
+6,5
+22,6
-16,1
+7,3
+131
-19
+6,5
+4,0
Trafikbetjening
De nuværende hurtigtog Aarhus – Silkeborg – Herning (Rex tog), mandag – fredag, som i Pakke 2 forlænges til
Holstebro, kører i dette tilvalg hele dagen, dvs. også i aftentimerne på hverdage. Der køres over hele strækningen
Aarhus – Herning – Holstebro, dvs. inkl. udvidet betjening på strækningen Herning – Aarhus.
Frekvensen på togene øges således dagligt fra 13 tog til 19 tog i hver retning ift. Pakke 2. Det betyder, at både
strækningen Aarhus – Silkeborg – Herning og Herning - Holstebro i hele driftstiden mandag – fredag vil blive betjent
med 2 tog/time.
Det skal bemærkes at tilvalg 2 indebærer en udvidelse af trafikken mellem Aarhus og Herning i forhold til i dag, hvor
REX togene kun kører 13 afgange på hverdage.
Passagereffekter
Tiltaget understøtter både den nye station Gødstrup og trafikbetjeningen på hverdage (mandag – fredag) på
strækningen Herning – Silkeborg – Aarhus.
Ændring i rejser pr. år: 131.000
Økonomiske elementer
Tilvalget kræver ikke flere togsæt end i pakke 2.
Der vil være øgede omkostninger til drift:22,6 mio. kr. pr. år.
Passagerindtægterne forventes øget med 6,5 mio. kr. pr. år.
Leverancesikkerhed
Tilvalget vil være en udvidelse af trafikken ift. pakken, men det vurderes ikke umiddelbart, at denne udvidelse i sig
selv vil være kilde til ringere regularitet.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0009.png
9
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til pakke 2
Tilvalg 3: Esbjerg nærbane
Sammenbinding Ribe-Esbjerg-Varde/Vestbanen
Nøgletal - ændringer ift. pakke 2:
Ændring i MVJ trafikarbejde (mio. togkm/år)
Ekstra MVJ togsæt behov
Ekstra MVJ lokofører behov (årsværk)
Ekstra MVJ togpersonale
Nye MVJ billetindtægter (mio.kr./år)
Øgede driftsomkostninger (mio. kr. /år)
Driftsøkonomi (mio. kr./år)
Nøgletal - samlede ændringer for samfundet:
Årlige passagereffekter
Passagerkm (mio.km)
Ændringer i rejser (1.000 rejser)
Ændringer i antal skift (1.000 skift)
Ændringer i billetindtægter (mio.kr./år)
Samlede tidsgevinster (mio.kr./år)
0,0
0
�½
0
+0,4
+0,2
+0,2
+0,8
+18
-95
+0,7
+3,6
Trafikbetjening
Direkte tog Varde – Esbjerg – Ribe, 2 tog/timen i hver retning i dagtimerne.
Fra Varde fortsættes mod hhv. Skjern og Oksbøl/Nr. Nebel 1 gang i timen. Dermed er der direkte tog mellem
Vestbanen og Ribe en gang i timen, og direkte tog mellem Ribe og Varde 2 gange i timen. Esbjerg Nærbane
sammenbinder strækningerne, så der ikke skal skiftes tog i Esbjerg.
Tilvalget har 2 tog i timen, men ikke faste minuttal i fast halvtimesdrift. Trafik- og Byggestyrelsen gennemfører i
2016 en analyse af Esbjerg nærbane og mulige scenarier og belyser bl.a. dette forhold.
Passagereffekter
Tiltaget understøtter den nye station Jerne, i Esbjergs østlige del. Den øgede trafik indebærer en kontinuerlig
betjening morgen til aften, mandag – fredag, således at der tilbydes 2 tog pr. time i begge retninger Varde-Esbjerg
– Ribe. Der vil være øget frekvens og direkte forbindelser, men ikke ændrede rejsetider.
Forventede nye passagerer pr. år: 18.000
Økonomi
Tiltaget kræver ikke nyt materiel men mere kørsel med det bestående. Sammenbindingen i Esbjerg betyder dog,
at der vil være ekstra bindinger i materielplanlægning/omløbsplaner for materiellet.
Der vil være øgede omkostninger til drift. Forventede øgede omkostninger pr. år; 0,2 mio. kr.
Der vil være øgede passagerindtægter, forventet pr. år samlet set; 0,7 mio. kr.. heraf 0,4 mio. kr. til MVJ
operatør.
Leverancesikkerhed
Tilvalget vil være en beskeden udvidelse af den eksisterende trafik. Sammenbindingen i Esbjerg vurderes ikke at
have væsentlig betydning for den samlede regularitet.
Der pågår pt. en særskilt analyse vedr. Esbjerg nærbane.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0010.png
10
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til pakke 2
Tilvalg 4: Aarhus-Viborg-Struer
REX-koncept Aarhus-Viborg
Nøgletal - ændringer ift. pakke 2:
Ændring i MVJ trafikarbejde (mio. togkm/år)
Ekstra MVJ togsæt behov
Ekstra MVJ lokofører behov (årsværk)
Ekstra MVJ togpersonale
Nye MVJ billetindtægter (mio.kr./år)
Sparede driftsomkostninger (mio. kr. /år)
Driftsøkonomi (mio. kr./år)
Nøgletal - samlede ændringer for samfundet:
Årlige passagereffekter
Passagerkm (mio.km)
Ændringer i rejser (1.000 rejser)
Ændringer i antal skift (1.000 skift)
Ændringer i billetindtægter (mio.kr./år)
Samlede tidsgevinster (mio.kr./år)
0
0
-2
0
-2,4
-3,2
+0,8
-2,7
-32
0
-2,4
+4,4
Trafikbetjening
Det ene af de 2 tog pr. time, som kører Viborg – Aarhus mandag – fredag, køres gennemkørende på stationerne
imellem Viborg og Langå. Derved opnås et REX-koncept, som kendes fra kørslen på Herning – Silkeborg – Aarhus.
Der køres ikke flere tog, men hver anden tog imellem Langå – Viborg, vil køre uden stop.
Passagereffekter
Tiltaget indebærer reduktion på stationerne Ulstrup, Rødkærsbro og Bjerringbro, der alene opnår timedrift alle
dage. For rejsende Aarhus – Viborg indebærer det en reduktion af rejsetiden på 5 min. Ændringen vil betyde et
ændret krydsningsmønster på den enkeltsporede strækning Langå - Struer, hvilket kan betyde reduktioner i
rejsetiden for rejsende Viborg – Struer med 5-10 min yderligere.
Rejsetiden skønnes i relevante afgange at kunne reduceres med ca.:
Aarhus – Viborg, 5 min
Aarhus – Skive, 10 min
Aarhus – Struer, 15 min
Ændring i antal rejser: -32.000
Økonomi
Tiltaget kræver ikke nyt materiel eller mere kørsel med det bestående. Der vil være reducerede omkostninger til
drift, lokomotivfører og materiel. Forventede mindre omkostninger pr. år; 3,2 mio. kr.
Ændring i passagerindtægter, forventet pr. år; -2,4 mio. kr.
Leverancesikkerhed
Tilvalget vil være en beskeden ændring af eksisterende trafik, hvilket ikke betyder en øget usikkerhed på
leverancen. Banedanmark skal rådføres, for accept af tiltaget.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0011.png
11
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til pakke 2
Tilvalg5: Vejle - Herning
Supplerende myldretidstog Vejle - Herning
Bemærk: Figuren illustrerer de trafikale løsninger i både
faktaark 2 og 3, men de opgjorte effekter er kun for de
supplerende myldretidstog
Nøgletal - ændringer ift. pakke 2:
Ændring i MVJ trafikarbejde (mio. togkm/år)
Ekstra MVJ togsæt behov
Ekstra MVJ lokofører behov (årsværk)
Ekstra MVJ togpersonale
Nye MVJ billetindtægter (mio.kr./år)
Øgede driftsomkostninger (mio. kr. /år)
Driftsøkonomi (mio. kr./år)
Nøgletal - samlede ændringer for
samfundet:
Årlige passagereffekter
Passagerkm (mio.km)
Ændringer i rejser (1.000 rejser)
Ændringer i antal skift (1.000 skift)
Ændringer i billetindtægter (mio.kr./år)
Samlede tidsgevinster (mio.kr./år)
0,2
4
4
1
+6,3
+12,7
-6,4
+7,8
+111
+12
+7,0
+0,5
Trafikbetjening
Den faste timebetjening Vejle – Herning i Pakke 2 suppleres med myldretidstog mandag – fredag.
Mandag – fredag, morgen og eftermiddag køres et antal tog efter konkret vurdering. Udgangspunktet er 2 tog morgen
og 3 tog eftermiddag i hver retning.
Passagereffekter
Passagerne vil opleve en forøgelse af den lokale betjening og vil kunne opnå forbindelse til og fra 2 fjerntog pr. time i
Vejle i de relevante timer.
Forventede forøgelse af passagerer pr. år: 111.000
Økonomi
Tiltaget kræver mere materiel, som udgangspunkt 4 togsæt. Der vil være øgede omkostninger til drift, lokomotivfører,
materiel og adm.. Forventede øgede omkostninger pr. år; -12,7 mio. kr.
Der vil være øgede passagerindtægter, forventet pr. år; 7 mio. kr. heraf 6,3 mio. kr. til MVJ operatør
Leverancesikkerhed
Tilvalget vil være en forøgelse af den eksisterende trafik, regionaltog Herning – Vejle. Med 2 tog i timen på
strækningen i relevante tidsrum, vil strækningen være yderligere belastet, men der forventes ikke
kapacitetsproblemer – dog skal trafikafviklingen i Vejle vurderes nærmere.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0012.png
12
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til pakke 2
Tilvalg 6: Vejle-Herning
Enkelte myldretidstog Vejle-Herning
Bemærk: Figuren illustrerer de trafikale løsninger i både
faktaark 2 og 3, men de opgjorte effekter er kun for de
supplerende myldretidstog
Nøgletal - ændringer ift. pakke 2:
Ændring i MVJ trafikarbejde (mio. togkm/år)
Ekstra MVJ togsæt behov
Ekstra MVJ lokofører behov (årsværk)
Ekstra MVJ togpersonale
Nye MVJ billetindtægter (mio.kr./år)
Øgede driftsomkostninger (mio. kr. /år)
Driftsøkonomi (mio. kr./år)
Nøgletal - samlede ændringer for samfundet:
Årlige passagereffekter
Passagerkm (mio.km)
Ændringer i rejser (1.000 rejser)
Ændringer i antal skift (1.000 skift)
Ændringer i billetindtægter (mio.kr./år)
Samlede tidsgevinster (mio.kr./år)
<0,1
2
1
0
+1,3
+3,3
-2,0
+1,6
+22
+3
+1,4
+0,1
Trafikbetjening
Den faste timebetjening Vejle – Herning suppleres med myldretidstog mandag – fredag.
Mandag – fredag, køres hver morgen 1 tog i hver retning (som køreplan K16).
Passagereffekter
Forventede tilvækst af passagerer pr. år: 22.000
Økonomi
Tiltaget kræver mere materiel, som udgangspunkt 2 togsæt. Der vil være øgede omkostninger til drift, lokomotivfører,
materiel og adm.. Forventede øgede omkostninger pr. år; 3,3 mio. kr.
Der vil være øgede passagerindtægter, forventet pr. år; 1,4 mio. kr. heraf 1,3 mio. til MVJ operatøren.
Leverancesikkerhed
Tilvalget vil være en beskeden forøgelse af togtrafikken Herning-Vejle, der forventes ikke noget kapacitetsproblem, da
myldretidstoget allerede kører i dag. Dog skal trafikafviklingen i Vejle vurderes.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0013.png
13
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til pakke 2
Tilvalg 7: Odense - Svendborg
Udvidelse med ”bytog” om søndagen
Bemærk: Søndag
Nøgletal - ændringer ift. pakke 2:
Ændring i MVJ trafikarbejde (mio. togkm/år)
Ekstra MVJ togsæt behov
Ekstra MVJ lokofører behov (årsværk)
Ekstra MVJ togpersonale
Nye MVJ billetindtægter (mio.kr./år)
Øgede driftsomkostninger (mio. kr. /år)
Driftsøkonomi (mio. kr./år)
Nøgletal - samlede ændringer for samfundet:
Årlige passagereffekter
Passagerkm (mio.km)
Ændringer i rejser (1.000 rejser)
Ændringer i antal skift (1.000 skift)
Ændringer i billetindtægter (mio.kr./år)
Samlede tidsgevinster (mio.kr./år)
<0,1
0
1
0
+0,8
+3,0
-2,2
+0,9
+18
0
+0,8
+0,4
Trafikbetjening
"bytoget" (stoptoget) fra Pakke 2 Odense - Svendborg køres også søndag (i K16 kører det kun mandag – lørdag).
Trafikken vil være mere ensartet over hele ugen, og der vil være bedre betjening søndage.
Passagereffekter
En forøgelse af frekvensen søndage indebærer øgede muligheder for udførelse af rejseformål hele weekenden.
Forventede nye passagerer pr. år: 18.000
Økonomi
Tiltaget kræver uændret materielforbrug, men øgede driftsomkostninger. Omkostninger til drift, lokomotivfører og
materiel, inkl. adm. pr. år; 3,0 mio. kr.
Der vil være øgede passagerindtægter, forventet pr. år; 0,8 mio. kr.
Leverancesikkerhed
Tilvalget vil være en beskeden udvidelse af eksisterende trafik, hvilket ikke indebærer forringelse af regulariteten.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0014.png
14
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til pakke 2
Tilvalg 8: Odense – Svendborg
Forenklet køreplan
Nøgletal - ændringer ift. pakke 2:
Ændring i MVJ trafikarbejde (mio. togkm/år)
Ekstra MVJ togsæt behov
Ekstra MVJ lokofører behov (årsværk)
Ekstra MVJ togpersonale
Nye MVJ billetindtægter (mio.kr./år)
Sparede driftsomkostninger (mio. kr. /år)
Driftsøkonomi (mio. kr./år)
Nøgletal - samlede ændringer for samfundet:
Årlige passagereffekter
Passagerkm (mio.km)
Ændringer i rejser (1.000 rejser)
Ændringer i antal skift (1.000 skift)
Ændringer i billetindtægter (mio.kr./år)
Samlede tidsgevinster (mio.kr./år)
-0,2
0
-1
-1
-0,2
-10,8
+10,6
-0,2
-7
0
-0,2
-1,9
Togbetjening
Køreplanen forenkles ift. den nuværende køreplan, med indførelse af
�½
-timesdrift på alle stationer, i dagtimerne
alle dage, og timedrift om aftenen. Dette muliggøres ved nedlæggelse af de små standsningssteder Pederstrup og
Stenstrup Syd. Køreplanen bliver mere enkel, overskuelig og publikumsvenlig, og der køres færre tog. Rejsetiden
Odense-Svendborg forlænges fra ca. 42 minutter til ca. 50 minutter.
Passagereffekter
Ved indførelse af fast halvtimedrift, lukning af 2 stationer og længere rejsetider, vil der generelt ske en negativ
påvirkning af passagertallet.
Forventet mistede passagerer pr. år: 7.000
Økonomiske elementer
Dette tilvalg giver uændret materielforbrug, men har reducerede driftsomkostninger (-10,8 mio. kr.) sammenlignet
med pakke 2. Derfor bliver driftsøkonomien for MVJ operatør forbedret med 10,6 mio. kr. da indtægterne kun
bliver marginalt påvirket.
Leverancesikkerhed
Tilvalget vil være en reduktion af eksisterende trafik, hvilket indebærer en større robusthed i togdriften.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0015.png
15
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til pakke 2
Tilvalg 9: Billund-Vejle
Nøgletal - ændringer ift. pakke 2:
Ændring i MVJ trafikarbejde (mio. togkm/år)
Ekstra MVJ togsæt behov
Ekstra MVJ lokofører behov (årsværk)
Ekstra MVJ togpersonale
Nye MVJ billetindtægter (mio.kr./år)
Øgede driftsomkostninger (mio. kr. /år)
Driftsøkonomi (mio. kr./år)
Nøgletal - samlede ændringer for
samfundet:
Årlige passagereffekter
Passagerkm (mio.km)
Ændringer i rejser (1.000 rejser)
Ændringer i antal skift (1.000 skift)
Ændringer i billetindtægter (mio.kr./år)
Samlede tidsgevinster (mio.kr./år)
Trafikale elementer
På den nye bane til Billund, mellem Billund og Vejle, �½-timedrift hele driftstiden, alle dage.
Trafikken køres med standard dieselmateriel med maksimal hastighed 120 km/t.
Med i alt 3 tog pr. time sker der en væsentlig forøgelse af den trafikale belastning på strækningen Vejle – Jelling og
strækningens kapacitet vil herefter være opbrugt.
Passagereffekter
Kørslen skaber nye rejseforbindelser til Billund Lufthavn, Legoland mm. fra Vejle, og med skiftemulighed i Vejle til
det øvrige net. I Vejle er der fjerntogsforbindelse til Odense, København, Aarhus, Aalborg + regional forbindelse til
strækningen Aarhus – Fredericia – Esbjerg.
Forventede nye passagerer pr. år: 1 mio.
Økonomiske elementer
Tiltaget kræver nyt materiel, skønnet 4 togsæt. Der vil være øgede omkostninger til drift, lokomotivfører og materiel
på estimeret 46 mio. kr.
Forventet driftsøkonomi pr. år; -34 mio. kr. pr. år
Der vil være øgede passagerindtægter, forventet pr. år; 18 mio. kr. og heraf 12 mio. kr. på den nye bane.
Leverancesikkerhed
Kapaciteten på den enkeltsporede strækning Vejle-Jelling vil være udfordret, men trafikken vurderes at kunne
afvikles med acceptabel regularitet. Af hensyn til regulariteten kan det være nødvendigt at trafikken på strækningen
Vejle-Herning-Struer er afkoblet fra fjerntrafikken.
Bemærk at linjeføringen for banen til Billund ikke er endelig fastlagt. Banedanmark er i gang med at udarbejde en
VVM-undersøgelse af den ny bane til Billund, hvor der indgår flere linjeføringsalternativer via både Jelling og
Gadbjerg.
0,9
4
17�½
5
+12,0
+46,0
-34,0
+20
+1.000
+39
+18
+9,3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0016.png
16
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til pakke 2
Fravalg 1: Skanderborg-Aarhus
Ekstratog lørdage udgår
Nøgletal - ændringer ift. pakke 2:
Ændring i MVJ trafikarbejde (mio. togkm/år)
Reduceret MVJ togsæt behov
Reduceret MVJ lokofører behov (årsværk)
Reduceret MVJ togpersonale
Reduceret MVJ billetindtægter (mio.kr./år)
Sparede driftsomkostninger (mio. kr. /år)
Driftsøkonomi (mio. kr./år)
<0,1
0
<�½
0
-0,2
-0,8
+0,6
Nøgletal - samlede ændringer for samfundet:
Årlige passagereffekter
Passagerkm (mio.km)
Ændringer i rejser (1.000 rejser)
Ændringer i antal skift (1.000 skift)
Ændringer i billetindtægter (mio.kr./år)
Samlede tidsgevinster (mio.kr./år)
-0,2
-8
0
-0,1
-0,4
Trafikale elementer
Driften reduceres om lørdagen mellem Aarhus og Skanderborg med 6 tog fordelt over dagen.
Der vil herefter alene være timedrift lørdag – søndag på hele strækningen Aarhus – Skanderborg – Silkeborg -
Herning.
Strækningsbelastning Skanderborg – Aarhus sænkes marginalt på lørdage.
Passagerhensyn
Tilvalget reducerer frekvensen på strækningen Skanderborg – Aarhus om lørdagen, således at der på lørdage kun
køres 1 tog/time. Det vil berøre meget få passagerer. Forventede mistede passagerer pr. år: 8.000
Økonomiske elementer
Tiltaget indebærer ikke reduceret materielforbrug, men mindre kørsel med det bestående. Der vil være reducerede
omkostninger til drift, lokomotivfører og materiel. Den forventede reduktion i omkostninger er 0,8 mio. kr. pr. år
Der vil være færre passagerindtægter, forventet pr. år; 0,2 mio. kr.
Leverancesikkerhed
Tilvalget vil være en beskeden reduktion af eksisterende trafik, og har ikke betydning for leverancesikkerheden.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0017.png
17
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 1. Faktaark for mulige optioner til pakke 2
Fravalg 2: Reduceret togdrift på passagermæssigt svage strækninger
Nøgletal - ændringer ift. Pakke 2:
Ændring i MVJ trafikarbejde (mio. togkm/år)
Reduceret MVJ togsæt behov
Reduceret MVJ lokofører behov (årsværk)
Reduceret MVJ togpersonale
Reduceret MVJ billetindtægter (mio.kr./år)
Sparede driftsomkostninger (mio. kr. /år)
Driftsøkonomi (mio. kr./år)
-0,5
0
10
3
-5,8
-27,2
+21,4
Nøgletal - samlede ændringer for samfundet:
Årlige passagereffekter
Passagerkm (mio.km)
Ændringer i rejser (1.000 rejser)
Ændringer i antal skift (1.000 skift)
Ændringer i billetindtægter (mio.kr./år)
Samlede tidsgevinster (mio.kr./år)
-6,4
-106
0
-5,8
-8,3
Trafikale elementer
Togdriften reduceres på trafiksvage strækninger ift. Pakke 2.. Tilvalget medfører en ensartet betjening ift. i dag, jf.
nedenstående tabel.
Reduceret betjening i fravalg 1
Nuværende betjening
(antal tog pr. dag hhv.
Strækning
ma-fre, lø, sø)
Skive-Struer
17, 14, 12
Struer-Thisted
13, 10, 9
Ribe-Tønder
16, 10, 9
Herning-Skjern
16, 10, 9
Struer-Holstebro
16, 10, 9
Holstebro-Skjern 16, 10, 9
Skjern-Varde
16, 10, 9
Reduceret betjening
(antal tog pr. dag hhv.
ma-fre, lø, sø)
13, 9, 8
13, 9, 8
13, 9, 8
13, 9, 8
13, 9, 8
13, 9, 8
13, 9, 8
Togkm
(reduktion i togkm)
96.000
17.000
82.000
70.000
27.000
123.000
73.000
Passagereffekter
Tiltaget reducerer trafikken på en række trafiksvage strækninger, således at de ligestilles i betjening. På strækningen
Struer – Thisted svarer det stort set til dagens trafik, hvorimod det på flere andre strækninger er en større reduktion
ift. Pakke 2.
Forventede mistede passagerer pr. år: 106.000
Økonomiske elementer
Tiltaget indebærer ikke reduceret materielforbrug men mindre kørsel med det bestående. Der vil være reducerede
omkostninger til drift, lokomotivfører og materiel. Forventede reduktion i omkostningerne pr. år; 27,2 mio. kr.
Der vil være mindre passagerindtægter, forventet pr. år; 5,8 mio. kr.
Leverancesikkerhed
Tilvalget vil være en beskeden reduktion af eksisterende trafik, hvilket vurderes ikke at påvirke leverancesikkerhed
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0018.png
18
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 2. Regulariteten på de analyserede strækninger
Bilag 2. Regulariteten på de analyserede
strækninger
I undersøgelsen af trafikale løsninger har Trafik- og Byggestyrelsen haft fokus på
rettidigheden på de undersøgte strækninger, og i sammensætningen af udbudspakker
har der været fokus på, hvorvidt en anderledes sammensætning forventeligt vil kunne
forbedre rettidigheden.
Konkret er rettidigheden på Svendborgbanen, Vejle-Struer og Odense-Fredericia
undersøgt og sammenlignet med den gennemsnitlige rettidighed for strækninger, der
betjenes under den nuværende MVJ-kontrakt. Endelig er der foretaget en vurdering af,
i hvilket omfang rettidigheden for regionaltrafikken på de pågældende strækninger,
må forventes at blive forbedret, såfremt den indarbejdes i et kommende udbud.
Rettidigheden på de undersøgte strækninger er lavere end den gennemsnitlige
rettidighed for MVJ-strækningerne. Trafik- og Byggestyrelsen vurderer, at
rettidigheden vil kunne højnes for Svendborgbanen og strækningen Vejle-Struer i
forbindelse med et kommende udbud ved en anderledes tilrettelæggelse af trafikken.
Trafik- og Byggestyrelsen vurderer, at rettidigheden på Svendborgbanen vil kunne
forbedres, såfremt trafikken udføres med mere homogent materiel end i dag. Det
vurderes tilsvarende, at rettidigheden på strækningen Vejle-Struer vil kunne
forbedres, såfremt regionaltrafikken adskilles fra fjerntrafikken, der således kan
afkobles i Vejle. Trafik- og Byggestyrelsen vurderer ikke, at der vil kunne opnås højere
rettidighed end i dag ved indarbejdelse af regionaltrafikken på strækningen Odense –
Fredericia i et kommende udbud.
I det følgende gives en generel introduktion til begrebet rettidighed, og afslutningsvist
redegøres i detaljer for den sammenlignende analyse.
Om opgørelse af rettidighed
Der findes flere måder at opgøre rettidigheden for togtrafikken på.
Rettighedsopgørelser omhandler, hvor stor en andel af den planlagte trafik, som er
afviklet rettidigt, og opgøres i procent. Derudover opgøres pålidelighed, som er udtryk
for hvor stor en del af den planlagte trafik der er afviklet – dvs. høj pålidelighed
betyder at der har været få aflysninger.
Rettidigheden opgøres i forhold til den gældende køreplan, og skal så vidt muligt
kunne bruges til at vise, hvor godt trafikken afvikles i forhold til køreplanen.
Togenes rettidighed registreres af Banedanmark på et antal faste
registreringsstationer. For hver ankomst registres det om toget er aflyst, forsinket eller
rettidigt. Ligeledes opgøres for hvert tog, om det er aflyst, forsinket eller rettidigt. Hvis
en togankomst er forsinket mere end 4 min 59 sek. (MVJ), opgøres toget som
ankommet forsinket. Hvis et tog har én eller flere forsinkede ankomster opgøres toget
som forsinket.
Forhold der påvirker rettidigheden
Mulighed for at have rettidig trafikafvikling afhænger bl.a. af strækningernes kapacitet
og trafikkens homogenitet. For forskellige køreplaner kan det vurderes, om der vil
være grundlag for høj rettidighed eller om der er afhængigheder, der kan påvirke
rettidigheden negativt, fx afhængighed af flere interessenter, sammenbinding af
strækninger, dele/samle tog, blandede materieltyper, forskellige standsningsmønstre,
blandet fjerntog-godstog-lokaltog. Der vil således være forudsætning for at opnå en
god rettidighed, hvis der kun køres få tog, med samme standsningsmønster.
På samme måde giver sammenbinding af strækninger en øget sårbarhed ift.
rettidighed, idet man binder flere køreplaner sammen, så forsinkelser kan spredes.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0019.png
19
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 2. Regulariteten på de analyserede strækninger
Mulighed for en god rettidighed afhænger ligeledes af køreplanen, køretidstillæg, samt
af kapaciteten på banen.
Om deling/samling af tog
Deling eller samling af tog koster op til 5 minutters ekstra rejsetid og påvirker
rettidigheden negativt.
For at samling af tog fra forskellige strækninger kan lade sig gøre i den daglige drift,
kræves det at køreplanen er tilrettelagt, således at togene fra de forskellige retninger
ankommer umiddelbart efter hinanden. Hvis det ene tog er forsinket skal det andet
togafvente, og forsinkelsen risikere at sprede sig til det andet tog.
For at imødegå at forsinkelser opstår og spredes i forbindelse med deling/samling er
der ofte indlagt ekstra køretidstillæg og ekstra ophold ved stationen. Dette forlænger
rejsetiden, og bruger kapacitet.
Dele/samle fordrer materiel der kan deles/samles hurtigt i den daglige drift, hvilket
kan vanskeliggøre anskaffelse af nyt materiel da udbuddet er begrænset.
Rettidighed for den anbefalede pakke
En af fordelene ved den anbefalede pakke, er at der kan forventes en bedre
rettidighed på de strækninger, der overgår fra DSB til den udbudte kontrakt. De 2 nye
strækninger har begge en dårligere rettidighed og større udsving i rettidigheden end
de nuværende MVJ strækninger. Det forventes muligt at opnå en bedre rettidighed,
hvor de to strækninger adskilles helt fra fjerntrafikken, der køres med ensartet og
egnet materiel, og der er mulighed for at sikre god vedligeholdelse og en forenklet
produktion. Værdisætning af rettidighedsgevinster kan være vanskeligt. Ud over at
opregne de tidsgevinster der opnås ved bedre rettidighed, opnås der større tillid til
jernbanen og køreplanen som kan være vanskeligere at værdisætte.
Rettidighed på Svendborgbanen
Svendborgbanen, jan 15 - apr 16
Rettidighed, Tog maksimalt 4.59
minutter forsinkede
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Jan Feb Mar Apr
Figur 1: Rettidighed for tog på Svendborgbanen sammenholdt med MVJ, for januar
2015 – april 2016. (Rettidighed total, uanset årsag)
På Svendborgbanen var der i gennemsnit en rettidighed på 94,6 % i 2015, varierende
fra 98,1 % i februar ned til 87,0 % i november. I MVJ (Arriva) var der i gennemsnit en
rettidighed på 97,5 % i 2015, varierende fra 98,7 % i februar, ned til 94,1 % i
november. MVJ har generelt en bedre rettidighed og mindre variationer end
Svendborgbanen i 2015.
Forbedret rettidighed med den anbefalede pakke
På Svendborgbanen er trafikken lidt mere kompleks end for MVJ generelt, med 3
tog/time fordelt på 3 forskellige togsystemer. Dog er der en del MVJ tog der kører på
strækninger hvor der kører blandet trafik med både lokaltog, fjerntog og evt. godstog
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0020.png
20
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 2. Regulariteten på de analyserede strækninger
(fx Skanderborg-Aarhus, Aarhus-Langå, Esbjerg-Bramming, Holstebro-Struer). En god
rettidighed vil være mulig på Svendborgbanen, især hvis operatøren retter særlig
fokus på materiellet.
Følgende faktorer forventes at medvirke til en forbedret rettidighed på
Svendborgbanen:
Strækningen køres selvstændigt og uafhængig af fjerntrafikken
Anvendelse af ensartet materiel
Forenklet produktion
God vedligeholdelse af materiel
Signalprogrammet
DSB anvender i dag flere forskellige typer materiel til at udføre trafikken på
Svendborgbanen, hvilket vurderes at medvirke til en lavere rettidighed. De forskellige
materieltyper har forskellige egenskaber, og det kan derfor være vanskeligt at
tilrettelægge en robust køreplan på den enkeltsporede strækning, hvis den skal køres
med uens materiel med forskellige egenskaber som:
Køreegenskaber, maks. hastighed, acceleration
Teknisk reaktionstid
Tid til passagerudveksling, fx forskellig indretning, antal døre, antal vogne,
lavgulvsvogn
Driftsstabilitet - at materiellet ikke bryder sammen, døre virker mv.
Ud fra den planlagte trafik og drift i den anbefalede pakke, med anvendelse af ens
materiel og fokus på god vedligeholdelse, vurderes det at være muligt at strækningen
kan opnå en rettidighed op mod niveauet for rettidigheden på de nuværende MVJ-
strækninger, ca. 96,5 - 97,5 %, dvs. en forbedring på ca. 2-3 % point (ud fra 2015 -
tal).
Rettidighed Vejle-Struer
Vejle-Struer, Januar 2015 - April 2016
Rettidighed, Tog maksimalt 4.59
minutter forsinket
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Jan Feb Mar Apr
Figur 2: Rettidighed for DSB tog Vejle-Struer sammenholdt med MVJ, for januar 2015
– april 2016. (Rettidighed total, uanset årsag)
På strækningen Vejle-Struer var der i gennemsnit en rettidighed på 93,9 % i 2015,
varierende fra 98,0 % i marts, ned til 84,7 % i december.
Når der sammenlignes med MVJ ses at MVJ generelt har en bedre rettidighed og
mindre variationer end DSB på strækningen Vejle-Struer i 2015.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0021.png
21
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 2. Regulariteten på de analyserede strækninger
Forbedret rettidighed med den anbefalede udbudspakke
Potentialet for at opnå bedre rettidighed vurderes særligt stort for strækningen Vejle-
Struer i pakken, hvor der sker en adskillelse og forenkling af trafikken. Strækningen vil
have 1-2 tog i timen, ensartet materiel, og køre uafhængig af fjerntrafikken.
Følgende faktorer forventes at medvirke til en forbedret rettidighed Vejle-Struer:
Dele/samle ophører
Strækningen køres selvstændigt og uafhængig af fjerntrafikken
Ensartet materiel
Forenklet produktion
Signalprogrammet
Ud fra den planlagte trafik og drift i den anbefalede pakke vurderes det at være muligt
at strækningen kan opnå en rettidighed på niveau med rettidigheden på de nuværende
MVJ-strækninger, ca. 97,5 %, dvs. en forbedring på ca. 3-4 % (ud fra 2015 -tal). Med
andre ord kan det forventes, at antallet af forsinkede/aflyste tog kan halveres – fra ca.
6,1 % til ca. 2,5 %.
Rettidighed regionaltog Odense-Fredericia
Re-tog Vestfyn, Januar 2015 - April 2016
100,0%
Rettidighed, Tog maksimalt 4.59
minutter forsinket
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Jan Feb Mar Apr
Figur 3: Rettidighed for DSB tog i regionaltogssystemet Odense-Fredericia
sammenholdt med MVJ, for januar 2015 – april 2016. (Rettidighed total, uanset
årsag). Bemærk tallene for maj-jul 2015 er udeladt pga. sporarbejde på strækningen.
På strækningen Odense-Fredericia var der i gennemsnit en rettidighed på ca. 84 % i
2015, varierende fra 90,3 % i marts ned til 74,0 % i november.
Når der sammenlignes med MVJ ses at MVJ generelt har en bedre rettidighed og
mindre variationer end DSB på strækningen Vejle-Struer i 2015.
Vurdering af mulighed for forbedret rettidighed
Til trods for at regionaltogene Odense-Fredericia rettidighed i dag er lav sammenholdt
med MVJ (og DSB Vejle-Struer og Svendborgbanen), vurderes det ikke muligt at
rettidigheden kan forbedres væsentligt såfremt trafikken overgår til MVJ.
Strækningen over Vestfyn er i dag stærkt trafikeret, og har en høj
kapacitetsudnyttelse.
Trafikken på strækningen består af forskellige tog, både godstog, gennemkørende
hurtigtog, og stop-tog, og strækningen trafikeres derfor af meget forskelligt materiel.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af kortmateriale over de jernbanestrækninger, hvor udbud overvejes, til transport- og bygningsministeren
1693134_0022.png
22
Bilagsrapport - Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstrafik i
Midt- og Vestjylland 2020
Bilag 2. Regulariteten på de analyserede strækninger
Det er ikke muligt at køre trafikken på Vestfyn særskilt, og togene vil således blive
påvirket af de øvrige tog, og vil skulle indpasses i forhold til de øvrige tog.
Den eneste måde at få mere robusthed i køreplanen er ved at springe flere stationer
over, eller forøge banens kapacitet fx ved udbygning af infrastrukturen. Der frigives
kapacitet når den ny bane over Vestfyn åbner.
Der har i de senere år været en del vedligeholdelses- og fornyelsesarbejder på Fyn, og
rettidigheden for regionaltogene på Vestfyn har været lavere i de senere år 2013-2016
end i de foregående år 2009-2012.