Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1690627_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 12
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål E om
genudbud i Midt- og Vestjylland
Samråds-
spørgsmål E
Samrådsspørgsmål E
Hvad kan ministeren oplyse om
regeringens planer for et genudbud af
togtrafikken i Midt- og Vestjylland?
Svar på
spørgsmål E
Togtrafikken i Midt- og Vestjylland skal
genudbydes med virkning fra
køreplansskiftet i december 2020. Det er
vi i ministeriet allerede i gang med at
forberede.
Det er min holdning, at udbud af
togdriften kan være vejen frem i forhold
til at opnå de bedste og billigste
løsninger for den danske jernbanetrafik.
Erfaringer i Midt- og Vestjylland, hvor
Arriva i dag kører de udbudte
strækninger, er gode.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/11-16 om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland, til transport- og bygningsministeren
1690627_0002.png
Side 2 af 12
Rettidigheden er høj, og passagererne er
tilfredse. Det ønsker vi at bygge videre
på.
Jeg har derfor bedt Trafik- og
Byggestyrelsen om at komme med et
fagligt oplæg til, hvordan man bedst
udbyder næste gang.
Det er Trafik- og Byggestyrelsens
anbefaling, at det nuværende udbud i
Midt- og Vestjylland udvides med
togtrafikken mellem Vejle og Struer og
mellem Odense og Svendborg.
Denne udvidelse af udbuddet vil betyde,
at der kan opnås en række fordele for
passagererne i Midt- og Vestjylland. Det
vil jeg vende tilbage til.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/11-16 om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland, til transport- og bygningsministeren
1690627_0003.png
Side 3 af 12
I første omgang er det vigtigt for mig at
understrege, at jeg ikke ønsker at
gennemføre udbud af togtrafikken,
medmindre jeg er sikker på, at det
gennemføres så sikkert og så robust som
muligt.
Passagererne har ikke brug for
eksperimenter.
En ansvarlig udvidelse af udbuddet
kræver, at vi tænker os grundigt om og
sammentænker udbuddet med de
nuværende og fremadrettede
udfordringer vi ser på jernbanen.
Det er ikke nogen hemmelighed, at der
mangler penge til at finansiere en lang
række nye jernbaneprojekter.
Det betyder, at regeringen blandt andet
har måttet vælge ikke at prioritere
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/11-16 om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland, til transport- og bygningsministeren
1690627_0004.png
Side 4 af 12
elektrificeringen mellem Vejle og Struer.
Det fremgår af Finanslovsforslaget.
Jeg noterer mig, at forligskredsen bag
Togfonden også har valgt, at denne
strækning ikke skal elektrificeres i det
man kalder ”fase 1”.
Det vil altså sige, at uanset hvordan vi
vender og drejer det, vil hovedbanenettet
være elektrificeret længe før vi kan tale
om en elektrificering af banen til Struer.
Med overgangen til moderne elektriske
tog på hovedbanerne fra midten af
2020’erne og den nødvendige
udrangering af de gamle IC3-tog vil der
ikke være materiel til rådighed til at køre
fjerntog til Struer fra København.
Det er et faktum, vi bliver nødt til at tage
bestik af. Det vil ske uanset, om det er
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/11-16 om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland, til transport- og bygningsministeren
1690627_0005.png
Side 5 af 12
DSB eller en anden operatør, der har
ansvaret for togdriften på strækningen.
Jeg mener, vi bør forsøge at få det bedst
mulige ud af den situation. Og det gør vi
efter min mening ved at lade
strækningen fra Vejle til Struer indgå i
det kommende genudbud.
Og der vil faktisk være en række fordele
for passagererne og operatørerne ved at
overdrage trafikken mellem Vejle og
Struer – og for den sags skyld på
Svendborgbanen - til operatøren af den
udbudte trafik.
Set fra operatørvinklen er det en klar
fordel, at al statslig togtrafik på
regionalbaner vest for Storebælt dermed
samles i én udbudspakke.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/11-16 om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland, til transport- og bygningsministeren
1690627_0006.png
Side 6 af 12
Trafik- og Byggestyrelsen anbefaler, at et
udvidet udbud sker på den betingelse, at
betjeningen af strækningen til Struer
samles hos den operatør, der vinder det
kommende genudbud. Trafikken vil
herefter omlægges til at køre regionalt
mellem Vejle og Struer.
Hvis vi ønsker et robust udbud, skal der
ikke være to operatører på strækningen
mellem Vejle og Struer.
Med to forskellige operatører på hele
strækningen mellem Vejle og Struer ville
det blive alt for kompliceret for
passagererne og for togoperatørerne.
Med to forskellige operatører ville
passagererne skulle sætte sig ind i
forskellige regler for rejsen,
serviceniveauer og måske også priser på
den samme strækning.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/11-16 om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland, til transport- og bygningsministeren
1690627_0007.png
Side 7 af 12
Og selvom operatørernes køreplaner var
nøje tilpasset hinanden, ville det i
praksis ikke kunne undgås, at
forsinkelser spredes fra den ene
operatørs tog til den anden operatørs
tog.
I modsætning hertil vil en isoleret trafik i
Midt- og Vestjylland inklusiv al
togtrafikken mellem Vejle og Struer
formentlig betyde bedre rettidighed. Det
skyldes det mere enkle driftskoncept og
de klare grænseflader mellem
operatørerne.
Den anbefalede udvidelse af udbuddet
vil også betyde, at operatørerne hver
især får mere homogene materielflåder.
Al dieseldreven regionaltrafik vest for
Storebælt samles i udbuddet, da den
udvidede udbudspakke omfatter både
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/11-16 om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland, til transport- og bygningsministeren
1690627_0008.png
Side 8 af 12
Svendborgbanen og strækningen Vejle-
Struer.
Hermed samles ekspertisen i
anskaffelse, drift og vedligehold af diesel
regionaltog hos operatøren af den
udbudte trafik.
Banen mellem Vejle og Struer er
desuden geografisk forbundet med de
udbudte strækninger, og den har de
samme infrastrukturmæssige
karakteristika som disse.
Fra en trafikal og passagermæssig
synsvinkel giver det derfor god mening,
at strækningen Struer-Vejle indgår i det
samlede udbud. Det vil blandt andet
gøre det muligt at tænke en bedre
betjening af det kommende sygehus ved
Gødstrup ind.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/11-16 om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland, til transport- og bygningsministeren
1690627_0009.png
Side 9 af 12
Det kan oplagt være med direkte
togforbindelser fra Aarhus til Holstebro
via Silkeborg, Herning og Gødstrup – en
central del af den såkaldte midtjyske
ringbane.
Afkortningen af fjerntogene til Vejle vil
desuden give kortere rejsetid til
passagererne i fjerntogstrafikken til og
fra Aarhus, da der ikke længere vil skulle
deles og samles togsæt i Fredericia.
Set i forhold til et identisk genudbud i
Midt- og Vestjylland vurderer Trafik- og
Byggestyrelsen, at en udvidelse af
udbuddet vil medføre en samlet
rejsetidsbesparelse på godt 20.000 timer
årligt for de rejsende i regional- og
fjerntogstrafikken set under et.
En robust og ansvarlig udvidelse af
udbuddet i Midt- og Vestjylland kræver
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/11-16 om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland, til transport- og bygningsministeren
1690627_0010.png
Side 10 af 12
derfor, at fjerntogsbetjeningen på
strækningen Vejle-Struer omlægges til
regionaltogsbetjening allerede i 2020.
Denne trafik kan så indgå i udbuddet fra
dets start i 2020.
Afslutningsvis vil jeg kort nævne, at der i
forbindelse med forberedelserne af
genudbuddet skal tilvejebringes
togmateriel, som kan overdrages til
operatøren af den udbudte trafik,
såfremt den udbudte trafikmængde øges.
Det kan overordnet set gøres på to
måder: Den første er, at staten stiller det
nødvendige materiel til rådighed for
udbuddet. Den anden er, at ansvaret for
materielanskaffelse pålægges den
vindende operatør.
Vi er i øjeblikket ved at undersøge,
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/11-16 om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland, til transport- og bygningsministeren
1690627_0011.png
Side 11 af 12
hvilken metode for tilvejebringelse af
materiel, der vil være mest
hensigtsmæssig.
I min optik handler det om at sikre den
bedste pris for togene samtidig med, at
der skal skabes sikkerhed for, at der vil
være godt og brugbart materiel til
rådighed fra udbuddets start.
Når vi gennemfører udbud af togdriften,
er det vigtigt, at vi tænker os grundigt
om. Udbud af togdriften skal
gennemføres uden, det skaber unødige
risici og usikkerheder.
Trafik- og Byggestyrelsens foreslåede
udvidelse af udbuddet i Midt- og
Vestjylland vil ikke blot medføre
trafikale forbedringer i Midt- og
Vestjylland, som vil komme langt de
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/11-16 om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland, til transport- og bygningsministeren
1690627_0012.png
Side 12 af 12
fleste passagerer til gavn.
Det er samtidig en ansvarlig udvidelse af
udbuddet, som sikrer, at vi håndterer de
fremadrettede udfordringer på
jernbanen på en hensigtsmæssig måde.