Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1712547_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. januar 2017
2016-6520
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 3. januar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål 113 (TRU alm. del) – bilag 64, som jeg hermed skal besva-
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 113 bilag 64:
Ministeren bedes kommenter materialet fra Banegruppen Bleginds foretræde
for udvalget vedrørende linjeføring af højhastighedsbane mellem Hasselager og
Hovedgård, jf. TRU alm. del – bilag 64.
Svar:
Jeg kan henvise til vedlagte svar fra Banedanmark om VVM-processen:
”Der er gennemført VVM-idéfasehøring fra den 8. juni til den 21. august 2015.
Høringen blev annonceret i lokale aviser, på Banedanmarks hjemmeside og der
blev gennemført to borgermøder.
Idéfasen med tilhørende høring er den første fase i VVM-processen. Som et
resultat af idéfasen sker der typisk en bearbejdning af løsningsforslagene. Der-
næst sker der en vurdering af miljøkonsekvenserne af løsningsforslagene. Vur-
deringen præsenteres i en VVM-redegørelse, som også kommer i offentlig hø-
ring. På baggrund af høringssvarene kan der ske justeringer af projektet, hvor-
efter der præsenteres et beslutningsgrundlag som baggrund for en politisk be-
slutning.
Denne proces følger også VVM-undersøgelsen af en evt. ny bane mellem Ho-
vedgård og Hasselager.
Den indledende idéfasehøring tog således udgangspunkt i de to oprindelige
forslag til linjeføringer, blev udarbejdet på et meget overordnet niveau som en
del af Trafik- og Byggestyrelsens indledende undersøgelser. Den vestlige af
disse linjeføringer passerede over Stilling-Solbjerg Sø og umiddelbart øst for
Blegind By.
Efterfølgende blev de screenede linjeføringer optimeret til de tre aktuelle ho-
vedlinjeføringer, som undersøges i den igangværende VVM undersøgelse. Det
er normal praksis, at der som et resultat af VVM høringen, sker en bearbejd-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om kommentar til materiale fra Banegruppen Bleginds foretræde for udvalget vedrørende linjeføring af højhastighedsbanen mellem Hasselager og Hovedgård, til transport- og bygningsministeren
1712547_0002.png
ning af løsningsforslagene. Resultatet af VVM undersøgelsen vil komme i for-
nyet offentlig høring. Det er således ikke korrekt, når banegruppen Blegind
anfører, at der ikke vil være en VVM-høring af de nye optimerede linjeføringer.
Banedanmarks optimering af linjeføringerne har taget udgangspunkt i hørings-
svarene, og repræsenterer således en videreudvikling af de to mere overordne-
de linjeføringskitser fra Trafik- og Byggestyrelsen. Endvidere er der tilføjet en
central linjeføring, der forløber mellem Solbjerg og Stilling-Solbjerg Sø samt et
alternativ på den sydlige del af strækningen, som er foreslået af Horsens Kom-
mune.
Resultatet af VVM-idéfasen er bl.a. en optimering af den vestlige linjeføring,
således at den krydser Stilling-Solbjerg Sø på et smallere sted og passerer
umiddelbart vest for Blegind By.
De oprindelige skitser til linjeføring udarbejdet af Trafik- og Byggestyrelsen og
de af Banedanmark optimerede VVM-linjeføringer fremgår af vedhæftede kort-
bilag.
For så vidt angår VVM-processen kan det oplyses, at de tre optimerede linjefø-
ringer (den centrale linjeføring, den vestlige linjeføring, og den østlige linjefø-
ring inkl. varianten på den sydlige strækning) blev præsenteret i høringsnotatet
for idéfasen. Høringsnotatet blev fremsendt til Transport- og bygningsudvalget
den 18. december 2015 og offentliggjort på Banedanmarks hjemmeside den 4.
januar 2016. Offentliggørelse af VVM-høringsnotatet blev understøttet af in-
formationsmøder den 14. marts i Horsens Kommunes foredragssal og den 15.
marts 2016 i KHIF hallen, Hasselager. Møderne var ikke traditionelle borger-
møder som en del af en høring, men ekstra informationsmøder i anledning af
de nye linjeføringer. Informationsmøderne blev annonceret i lokale aviser og
på Banedanmarks hjemmeside.
På opfordring af Banegruppen Blegind har Banedanmark deltaget i et nyt in-
formationsmøde i Blegind Forsamlingshus den 30. august 2016 med status for
VVM-undersøgelsen.
Banedanmark forventes i februar 2017 at igangsætte den afsluttende offentlige
VVM-høring for projektet. Her opfordres banegruppen Blegind til at indsende
et høringssvar. Når det samlede VVM-beslutningsgrundlag (inkl. indstilling og
høringssvar) foreligger i løbet af 2017 fremsendes materialet til transport, byg-
ge og boligministeren med henblik på politisk drøftelse med forligskredsen bag
Togfonden DK”.
Med
venlig
hilsen
Side 2/3
Ole Birk Olesen
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om kommentar til materiale fra Banegruppen Bleginds foretræde for udvalget vedrørende linjeføring af højhastighedsbanen mellem Hasselager og Hovedgård, til transport- og bygningsministeren
1712547_0003.png
Bilag – Kort fra Banedanmark, Ny bane Hovedgaard-Hasselager.
Side 3/3