MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. januar 2017
2016-6520
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 3. januar 2017 stillet mig
følgende spørgsmål 113 (TRU alm. del) – bilag 64, som jeg hermed skal besva-
re. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 113 bilag 64:
Ministeren bedes kommenter materialet fra Banegruppen Bleginds foretræde
for udvalget vedrørende linjeføring af højhastighedsbane mellem Hasselager og
Hovedgård, jf. TRU alm. del – bilag 64.
Svar:
Jeg kan henvise til vedlagte svar fra Banedanmark om VVM-processen:
”Der er gennemført VVM-idéfasehøring fra den 8. juni til den 21. august 2015.
Høringen blev annonceret i lokale aviser, på Banedanmarks hjemmeside og der
blev gennemført to borgermøder.
Idéfasen med tilhørende høring er den første fase i VVM-processen. Som et
resultat af idéfasen sker der typisk en bearbejdning af løsningsforslagene. Der-
næst sker der en vurdering af miljøkonsekvenserne af løsningsforslagene. Vur-
deringen præsenteres i en VVM-redegørelse, som også kommer i offentlig hø-
ring. På baggrund af høringssvarene kan der ske justeringer af projektet, hvor-
efter der præsenteres et beslutningsgrundlag som baggrund for en politisk be-
slutning.
Denne proces følger også VVM-undersøgelsen af en evt. ny bane mellem Ho-
vedgård og Hasselager.
Den indledende idéfasehøring tog således udgangspunkt i de to oprindelige
forslag til linjeføringer, blev udarbejdet på et meget overordnet niveau som en
del af Trafik- og Byggestyrelsens indledende undersøgelser. Den vestlige af
disse linjeføringer passerede over Stilling-Solbjerg Sø og umiddelbart øst for
Blegind By.
Efterfølgende blev de screenede linjeføringer optimeret til de tre aktuelle ho-
vedlinjeføringer, som undersøges i den igangværende VVM undersøgelse. Det
er normal praksis, at der som et resultat af VVM høringen, sker en bearbejd-