Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1696339_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. december 2016
2016-5571
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 9. november 2016 efter ønske fra
Henning Hyldested (EL) stillet mig spørgsmål 109, som jeg herved skal besva-
re.
Spørgsmål 109
Ministeren bedes redegøre for, om der siden vedtagelsen af Byggepladsbe-
kendtgørelsen af 25. juni 2014 er tilføjet yderligere aktiviteter til bekendtgørel-
sens bilag 3 og i givet fald redegøre for årsagen til og omfanget af disse tilføjel-
ser?
Svar
Siden vedtagelsen af byggepladsbekendtgørelsen af 25. juni 2014, hvor der var
oplistet 10 bilag 3-aktiviteter, har det været nødvendigt at tilføje yderligere 3
bilag 3-aktiviteter til bekendtgørelsen:
1.
Afrensning af betonoverflader i støbeskel inden fuld afhærdning
Støbningerne foregår ofte i dagstimerne, idet betonleverencer normalt
sker inden for normal arbejdstid med undtagelse af meget store støb-
ninger. Efter ca. 8-12 timer er det nødvendigt at afrense støbeskellene,
inden de hærder helt op. Dette afrensningsarbejde kan derfor ligge bå-
de i dag-, aften-, og natperioden. Omfanget af afrensninger afhænger af
antallet af støbninger, og der er tale om 5-30 stk. pr. byggeplads.
Da bekendtgørelsen trådte i kraft, var det forudsat, at indervæggene
blev lavet i 6 store støbninger. Efterfølgende blev dette af designmæssi-
ge årsager ændret, således at indervæggene blev opbygget af en række
mindre støbninger. Fordelen ved denne metode er, at selve støbningen
dermed kan afvikles i dagstimerne, hvilket gør arbejdsprocessen mere
fleksibel.
2. Tunnelboremaskinens break-in og break-out
Det har været nødvendigt at tilføje en bilag 3-aktivitet i forbindelse med
udførelse af break-in og break-out for tunnelboremaskinerne. Ved ud-
førelse af break-in eller break-out i ubrudt forløb reduceres de potenti-
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om der siden vedtagelsen af Byggepladsbekendtgørelsen af 25. juni 2014 er tilføjet yderligere aktiviteter til bekendtgørelsens bilag 3, til transport- og bygningsministeren
1696339_0002.png
elle sikkerhedsmæssige- og miljømæssige risici i forbindelse med ar-
bejdet. Det er derfor væsentligt, at entreprenøren kan reagere øjeblik-
keligt, hvis der opstår situationer, der kan påvirke break-in eller break-
out. Dette kan eksempelvis være at holde gulvet omkring maskinen
ryddet, hvorfor fjernelse af beton, brug af kran og slamsluger kan inde-
holdes i denne bilag 3-aktivitet. Der er to break-in og to break-out pr.
skakt.
Da bekendtgørelsen trådte i kraft, havde der kun været ganske få break-
in og break-out i forbindelse med tunnelarbejdet, og alle var forløbet
uden at give anledning til overskridelser af de gældende støjgrænser.
Efterfølgende har det vist sig, at en tilføjelse af denne bilag 3-aktivitet
har været nødvendig for at lovliggøre aktiviteter i forbindelse med en-
treprenørens håndtering af en opstået situation. Med indførelsen af bi-
lag 3-aktiviteten er det således sikret, at disse aktiviteter kan udføres i
forbindelse med break-in eller break-out uanset tidspunkt på døgnet.
Hovedparten af de anmeldte bilag 3-aktiviteter vedrørende break-in og
break-out har dog ikke givet anledning til overskridelser af de gældende
støjgrænser.
3. Arbejde i forbindelse med tunnelboremaskinernes passage under Ma-
gasin
Det har været nødvendigt at tilføje en bilag 3-aktivitet i forbindelse med
tunnelboremaskinernes passager under Magasin på Kongens Nytorv.
Det blev på baggrund af grundige risikovurderinger i designfasen af Ci-
tyringen vurderet, at der under tunnelboremaskinernes passage under
Magasin kunne blive nødvendigt at udføre kompensationsgrouting for
at undgå sætninger i Magasinbygningen.
Kompensationsgrouting består i, at man pumper tyndtflydende mørtel
in under pres for at kompensere for eventuelle sætninger. På den måde
kunne man hæve og sænke Magasinbygningen efter behov under bore-
arbejdet. Der er tale om nødsituationer, og varigheden og hyppigheden
af bilag 3-aktiviteten afhænger derfor af den konkrete situation og var
ikke mulig at vurdere på forhånd.
Tunnelboremaskinerne har nu passeret Magasin, og det blev ikke nød-
vendigt at tage bilag 3-aktiviteten i brug.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen