Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: SUMEER
Koordineret med: -
Sagsnr.: 1703906
Dok. nr.: 381034
Dato: 06-06-2017
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Den 20. juni 2017, Lokale 2-080 (Christiansborg)]
Samråd DR om håndhævelse af aldersgrænse ved salg af
tobak
Samrådsspørgsmål DR (Stillet af Flemming Møller Mortensen
(S)):
Mener ministeren, at håndhævelsen af forbuddet mod at sælge
tobak til børn og unge under 18 år er effektiv nok, når der i 2016
kun blev givet to bøder til butikker for at bryde loven? Hvad
agter ministeren at gøre for at skærpe håndhævelsen at
forbuddet mod at sælge tobak til børn og unge under 18 år?
***
[Indledning]
Tak for invitationen til det her samråd om håndhævelse af
aldersgrænsen ved salg af tobak. Det er en problemstilling, som
spørgeren også siger, der har været meget opmærksomhed på
de seneste måneder, ikke mindst takket være Politikens
ihærdige dækning af, hvor dårligt aldersgrænsen håndhæves i
detailhandlen landet over.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
Det er altafgørende, at detailhandlen tager større ejerskab for
de regler, som allerede gælder i Danmark, nemlig at man skal
være 18 år for at købe tobak. For børn skal bare ikke ryge – så
simpelt kan det vel egentligt siges.
Derfor jeg vil egentligt også gerne sige tak til Politiken for at
sætte fokus på problemet. Fordi det gør jo, at vi har samrådet i
dag, og at vi jo sådan set også har en lejlighed til at diskutere
den manglende håndhævelse vi kan se af gældende lovgivning.
Jeg synes det er tankevækkende at se, hvor mange der sådan set
sælger tobak til mindreårige, og jeg håber også, at detailhandlen
er pinligt bevist om de svigt som artiklerne har afdækket, og at
de i høj grad føler sig under pres for at forbedre deres
efterlevelse af aldersgrænsen for salg af tobak.
***
[Fælles ansvar]
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
I regeringen der har en ambitiøs målsætning om at få Danmarks
første røgfri generation i 2030. Altså en ambition om, at ingen
børn og unge skal ryge i Danmark i 2030. Målsætningen den
deles af såvel Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og
mange flere.
Og det er regeringens udgangspunkt, at forebyggelse og
sundhedsfremme er en fælles samfundsopgave. Vi har alle et
ansvar for at fremme folkesundheden. Og der gælder et helt
særligt ansvar for alle aktørerne, når det handler om vores børn
og unge.
Og problemet er jo desværre ikke nyt.
Tallene viser klart, som spørgeren også indikerer, at antallet af
bøder givet for salg af tobak til unge under 18 år også under
socialdemokratisk ledede regeringer heller ikke har været
særligt højt, og antallet af love under SRSF- og SR-regeringer
nærmest ikke eksisterede.
Så i stedet for at gøre dette til en placering af hvem, der har
prioriteret hvad, synes jeg egentligt at vi skulle fokusere på
løsninger.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
Og ser vi på Politikens undersøgelse, så er den nok mere
interessant end antallet af bøder. Fordi målet er egentlig ikke at
stange så mange bøder ud som muligt, men at butikkerne
overholder loven, hvilket de slet ikke gør godt nok i dag.
***
[Partnerskab med erhvervslivet]
Vi har med Kræftplan IV bl.a. taget initiativ til et partnerskab
med erhvervslivet om håndhævelse af aldersgrænserne for salg
af tobak og alkohol, og der har vi en god og konstruktiv dialog
med detailhandlen. Min forhåbning er, at partnerskabsaftalen
kan blive præsenteret inden udgangen af det indeværende år.
***
Der er mange, der har spurgt, hvorfor regeringen har valgt at gå
partnerskabsvejen frem for eksempelvis at indføre ny lovgivning
på området.
Det har vi, fordi vi i regeringen ikke tror på, at den her
problemstilling kun kan løses ved øget straf eller kontrol.
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
Man kan godt vælge at sætte bøderne op eller få en myndighed
til at føre en mere aktiv kontrol.
Men uanset hvilke tiltag der vælges, så vil de have begrænset
effekt, hvis detailhandlen ikke tager større ejerskab til de meget
simple regler, som allerede gælder i Danmark. Nemlig at man
ikke må sælge tobak til børn og unge under 18 år. Og den
forpligtigelse – at leve op til loven – den forventer jeg, sådan set,
at detailhandlen løfter.
***
[Kontrol]
Det er bl.a. blevet foreslået at øge kontrollen med salg af
tobaksvarer til børn og unge under 18 år. Den tanke er også
nærliggende. Det vil jeg sådan set gerne medgive. Jeg tror bare
ikke nødvendigvis, at kontrol på det her område er
ukompliceret. Det kan jo ikke sammenlignes med f.eks.
kontrollen med ulovlige tobaksprodukter.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
Når der kontrolleres for ulovlige produkter, så går
kontrollanterne ind i butikken og tjekker, om der er ulovlige
produkter, og så kan de gå igen umiddelbart efter.
Kontrol med salg af tobak til unge under 18 år det kræver et
andet form for kontrol set-up.
I modsætning til andre kontroller, så er det jo ikke et ulovligt
produkt vi taler om, og derfor kan man heller ikke bare
kontrollere, om butikken har det til salg.
Udfordringen er, at man konkret skal kontrollere, om der sælges
til de forkerte kunder.
Og det rejser selvfølgelig en række spørgsmål:
Hvor lang tid skal kontrolmyndigheden – sådan lidt
karikeret sagt -ligge på lur bag butikshylderne og vente på
at der kommer en 15-årig eller 16-årig ind og køber
Hvor længe kan man egentligt tro, at man kan stå derude,
uden at butikkerne opdager, at man bliver kontrolleret?
tobak?
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
Det synes jeg sådan set er relevant, at stille de spørgsmål, når vi
taler kontrollen på området. Skal vi også have et system, hvor vi
beder unge under 18 år om at gå ud og købe tobak, så egentligt
initiere noget som er ulovligt i forhold til loven. Det er jo det
redskab som Politiken har brugt. Som jo er meget visuelt synligt,
men kan man tillade sig det som kontrolmyndighed – ligesom at
have nogle unge, som egentligt ikke retmæssigt må købe tobak,
til at være testkontrollører i forhold til det her. Eller sagt på en
anden måde – kontrolmyndigheden vil måske opleve, at
reglerne de efterleves netop i de perioder, hvor man er til stede
eller hvor det rygtes, at der er en form for kontrol og måske
fordi den butiksansatte har gennemskuet at dem der kommer
ind for at kontrollere også har et fokus på det her område. Og
der her heller ikke tvivl om, at hvis man skal have mere kontrol,
så skal man også have flere ressourcer.
***
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
Og derfor synes jeg man skal holde meget for øje, hvis man
igangsætter sådan et ”regime”, om man så tror, at man får det
ud af det, som står mål med de ressourcer man vil skulle
afsætte.
***
Det er også derfor jeg i første omgang mener, , at det er
vigtigere at vi arbejder sammen for at få en kulturændring, og
at det bliver fast praksis for de ansatte i detailhandlen at spørge
om ID. Det kender vi fra andre lande f.eks. fra USA, men også
andre lande tættere på os, hvor det at købe en øl nogen gange
kan få en 37-årlig til at føle sig helt ung, fordi der spørges om ID
og dokumentation for at man er over 18 år. Det er dejligt, at få
sådanne spørgsmål engang i mellem.
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
Det er dét, vi vil med partnerskabet. At vi initiere en
kulturændring, hvor det ikke er acceptabelt bare at lade være
med at følge loven, som vi jo desværre kan se, at det sker nogle
steder i detailhandlen i dag. Jeg synes det er rigtigt godt, at
Politiken og Kræftens Bekæmpelse har sat fokus på problemet,
og at jeg også kan se på de svar som mange af butikkerne så har
givet efterfølgende, at de vil rette op på praksis. Og det har jeg
sådan set også en forventning om at de gør.
Jeg har en meget klar forventning til detailhandlen om, at de
påtager sig det ansvar, og det ansvar de har for loven i forhold til
at søge for at den håndhæves. Og at de samarbejder om at
indgå en ambitiøs samarbejdsaftale omkring håndhævelsen af
reglerne. Fordi det er i hvert fald det første skridt vi gerne vil
afsøge som regering. Det er at se, om vi ikke kan forpligte dem.
Ellers må vi jo overveje andre metoder, men jeg synes sådan set,
at det kunne være smukt, hvis vi kunne gøre det her på en god
dansk måde. Nemlig i et samarbejde og i et partnerskab.
***
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
Derfor synes jeg også at den naturlige rækkefølge først må være,
at arbejde med at få detailhandelen til at tage et større ansvar,
end de gør i dag.
Og det er sådan set også helt i overensstemmelse med
Sundhedsstyrelsens faglige anbefalinger til Kræftplan IV. Hvor
står der - og jeg citerer:
”Effektiv
håndhævelse af aldersgrænsen på 18 år for køb af
tobak kan fx etableres via et frivilligt samarbejde med
detailhandlen, hvor der tages et fælles ansvar for, at unge skal
fremvise ID, når de ønsker at købe tobak, ligesom muligheden
for at anmelde overtrædelser kan gøres lettere tilgængelig. Hvis
frivillige partnerskaber er utilstrækkelige, kan det på sigt
overvejes, at tilsynet med detailhandlen styrkes og
bødestørrelsen hæves.”
***
Og det her med at håndhæve det selv. Nu sagde jeg lige får at
man skal passe på som myndighed med at engagere unge
mennesker til at gå ud og gøre noget ulovligt. Men jeg synes jo
egentligt, at det var interessant at læse
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
, at Coop har ansat det de kalder for 'mystery shoppers' som er
sådan nogle der skal stoppe ulovligt salg af alkohol og tobak. Det
jo er interessant at følge, om der sådan set i forhold til det, også
bliver det her eget ansvar løftet i forhold til at man håndhæver
grænsen.
Desuden har Coop oplyst, at det blot skal være et element i en
række af initiativer som de selv vil tage, for at håndhæve
aldersgrænserne.
Jeg ser meget gerne, at andre detailhandelskæder vil gå i Coop’s
fodspor, og begynde at tjekke sig selv, og også have den her
egenkontrol internt i deres butikker – i forhold til om de lever op
til loven. Så detailhandlen bredt set – og det gælder også for den
lille kiosk - tager ansvar for, at vi sikrer en bedre efterlevelse af
loven end den, vi desværre har kunne læse om i Politiken. Eller
heldigvis har kunnet læse i Politiken, fordi det har givet os
mulighed for at drøfte det her spørgsmål.
***
Side 11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
[Fælles mål – røgfri genration 2030]
Hvis vi kigger på det fælles mål om en røgfri generation i 2030,
så er det ikke en målsætning som regeringen står alene med, og
det gælder mig. Mange aktører er allerede begyndt at tage
ansvar for tobaksforebyggelsen, og det synes jeg er rigtigt
positivt.
Kigger vi på det initiativ som Kræftens Bekæmpelse og
TrygFonden har skabt med deres partnerskab ”Røgfri Fremtid”,
så er jeg er senest blevet oplyst om, at 32 partnere har tilsluttet
sig det initiativ der blev offentliggjort på ”World no tobacco day”
den 31. maj – altså fra mindre end en måned siden.
Og endnu flere har tilkendegivet opbakning og lyst til at være
med. Jeg kan også sige, at Sundheds- og Ældreministeriet og
Sundhedsstyrelsen har også tilsluttet sig partnerskabet, og jeg
kan kun opfordre til, at flere går med og dermed bidrager til at
nå målet om en røgfri generation i 2030.
***
Side 12
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
Også har vi jo i satspuljekredsen i fællesskab blevet enige om, at
der skal laves en forebyggelseskampagne målrettet børn og
unge, som Sundhedsstyrelsen gennemfører første gang til
efteråret. Kampagnen skal netop tale direkte til de unge, på
deres eget sprog og facon om rygning og dens konsekvenser,
som forhåbentligt gør, at vi når ud til de unge, vi hidtil ikke har
formået at nå ud til.
Og så har vi øremærket knap 3 millioner kroner fra
sundhedsfremmepuljen til tobaksforebyggende initiativer, som
meget snart bliver udmøntet.
Og så har vi jo i satspuljen også afsat i alt 27 millioner kroner i
2017-2019 til rygestopmedicin målrettet udsatte grupper på
kommunerenes rygestoptilbud. Det synes jeg også er en rigtig
god måde at understøtte kommunernes sundhedsindsats. Og
også skubbe til deres ansvar på området.
[Afslutning]
Side 13
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
Så ja, vi skal naturligvis løbende overveje, om der er brug for
yderligere indsatser end dem, der allerede er sat i gang. Men
civilsamfundet, den private sektor, kommunerne, regionerne,
landets erhvervsskoler, gymnasier og folkeskoler osv. er mindst
lige så vigtige.
Side 14
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
Og især vil jeg fremhæve kommunerne, der jo har
forebyggelsesopgaven, fordi de kan vurdere, hvad der fungerer
bedst lokalt – fx om der skal være rygeforbud på legepladser
eller røgfri skoletid. Og jeg vil også sige modsat hvad jeg nogen
gange tillægges af synspunkter, også af Hr. Flemming Møller
Mortensen, som egentligt gerne vil tegne af billede af at vi er
modstander af noget sådant. Så vil jeg sige, nej det er vi ikke
nødvendigvis. Vi ønsker bare, at beslutningerne træffes lokalt,
tæt på borgerne, og i nogle partnerskaber, hvor man finder ud
af hvad den bedste løsning er. Det er også noget som
Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakker om blandt andet tobak
kan være med til understøtte. Så du hører ingen
sundhedsminister der er imod at en erhvervsskole laver
rygelovgivning – også en striks rygelovgivning, men jeg mener
sådan set, at det er et lokalt ansvar og træffe de beslutninger i
stedet for, at lave en ensartet lovgivning for hele landet. Som
måske egentligt har nogle utilsigtede konsekvenser, og som
bestemt ikke gør, at man lokalt kan have nogle lokale forhold,
som kan være gode at tage højde for f.eks. at man har en
gruppe af unge, bl.a. på erhvervsskoler, men også på
produktionsskoler eller andre, hvor rygning ikke nødvendigvis er
deres eneste problem og udfordring, men hvor der kan være
Side 15
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
behov for, at man løfter det her lokalt, og ikke bare gennem en
forbudspolitik.
Så vi er bestemt åbne overfor, at det kan være nødvendigt med
nye tiltag for at begrænse rygningen i Danmark.
Men vi mindre tilbøjelige til at gå forbudsvejen end det gælder
nogle partier.
Det handler jo grundlæggende også om principper og om man
tror på, at forbud er løsningen på alt. Det handler også om troen
på, at hvis vi skal skabe en røgfri generation, så tror vi, at det
kræver, at mange bidrager til at ændre kulturer og holdninger,
som medvirker til, at unge helt lader være begynder at ryge. Vi
tror altså mere på en positiv tilgang, hvor vi sammen tager
ansvar for at nå det mål, frem for en masse forbud, som nogle
gange måske har den tendens at de der i virkeligheden er de
allermest udsatte, at de bare ryster på hovedet og er ligeglade
med det hele, men at vi stedet for bygger på nogle
partnerskaber.
Side 16
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 990: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20/6-17 om forbud mod salg af tobak til børn og unge, til sundhedsministeren
Så tak for fordi spørgeren sætter spørgsmålet til debat, og til
Politiken for at afdække den manglende håndhævelse der er, og
så håber jeg sådan set på, at flere vil indgå i det her vigtige
partnerskab i forhold til en røgfri generation i 2030.
Side 17