Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1775653_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 03-07-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 1704661
Dok. nr.: 389637
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 13. juni 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 964 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 964:
”Ministeren bedes oplyse, om man med den nye sundhedsplatform kan sikre, at pa-
tientdata ikke kan tilgås af sundhedspersonale fra sygehuse, hvor patienten ikke har
givet samtykke til?”
Svar:
Udgangspunktet i sundhedsvæsenet er tavshedspligt og fortrolighed. Det er derfor
fastsat i sundhedsloven, at en patient har krav på, at sundhedspersoner iagttager tavs-
hed om, hvad de under udøvelsen af deres erhverv erfarer eller får formodning om an-
gående helbredsforhold, øvrige rent private forhold og andre fortrolige oplysninger.
Sundhedspersonalet på sygehusene må derfor kun indhente (tilgå) oplysninger om pa-
tienter i elektroniske patientjournaler, hvis der er hjemmel til det.
Der er hjemmel til, at sundhedspersoner i en række tilfælde kan indhente oplysninger
både i forbindelse med behandling af patienter og til andre formål. I nogle situationer
kan oplysninger om patienten indhentes
uden
samtykke fra patienten, navnlig hvis ind-
hentningen af oplysninger sker som led i et aktuelt behandlingsforløb. I andre situatio-
ner er der krav om samtykke fra patienten.
Det er således ikke et krav efter sundhedsloven, at sundhedsplatformen er indrettet
sådan, at patientens samtykke
altid
skal indhentes forud for, at en sundhedsperson
kan foretage opslag i den elektroniske patientjournal. Men patienten kan som ud-
gangspunkt frabede sig, at sundhedspersoner indhenter oplysninger i den elektroniske
patientjournal, og patienten skal informeres om sin ret til at sige fra.
I det følgende er nævnt nogle eksempler på, at sundhedspersoner m.fl. kan indhente
oplysninger i forbindelse med patientbehandling og til andre formål end patientbe-
handling.
Indhentning af oplysninger i forbindelse med patientbehandling
Læger, tandlæger, jordemødre, sygeplejersker, sundhedsplejersker, social- og sund-
hedsassistenter, radiografer og ambulancebehandlere med særlig kompetence samt
kiropraktorer kan
ved opslag
i elektroniske patientjournaler i fornødent omfang
ind-
hente
oplysninger om en patients helbredsforhold, øvrige rent private forhold og an-
dre fortrolige oplysninger, når det er nødvendigt i forbindelse med aktuel behandling
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 966: Spm. om, hvordan man sikrer, at fortroligt patientdata stadig holdes fortroligt som foreskrevet i sundhedsloven, til sundhedsministeren
1775653_0002.png
af patienten, jf. sundhedslovens § 42 a, stk. 1, og bekendtgørelse nr. 13 af 11. januar
2013.
Der er endvidere mulighed for, at sundhedspersoner kan indhente oplysninger om pa-
tienter, når det er nødvendigt til berettiget varetagelse af en åbenbart almen interesse
eller af væsentlige hensyn til patienten selv eller andre patienter, jf. sundhedslovens §
42 a, stk. 5.
Oplysninger kan desuden indhentes til brug for aktuel behandling, hvis patienten har
givet samtykke, jf. sundhedslovens § 42 a, stk. 6.
Herudover kan nævnes, at en sundhedsperson, der har ansvaret for oplysningerne, kan
indhente helbredsoplysninger mv., hvis indhentningen er en forudsætning for at kunne
videregive
oplysningerne efter sundhedslovens regler om videregivelse af helbredsop-
lysninger mv. For så vidt angår reglerne om videregivelse af helbredsoplysninger mv.
kan jeg henvise til samtidig besvarelse af Sundheds- og Ældreudvalgets spørgsmål nr.
966.
Indhentning af oplysninger om patienten til andre formål end behandling
Sundhedspersoner kan med samtykke fra patienten til andre formål end behandling
ved opslag i den elektroniske patientjournal i fornødent omfang indhente oplysninger
om patientens helbredsforhold mv., jf. sundhedslovens § 42 d, stk. 1.
Uden samtykke fra patienten kan sundhedspersoner og andre personer der er under-
lagt tavshedspligt efter sundhedslovens § 42 d, stk. 2, i en række tilfælde ved opslag i
den elektroniske patientjournal i fornødent omfang indhente oplysninger om patien-
tens helbredsforhold mv. Eksempelvis kan sundhedspersoner under nærmere angivne
betingelser indhente oplysninger til brug for kvalitetssikring eller kvalitetsudvikling af
behandlingsforløb og arbejdsgange. Sundhedspersoner, og andre, der efter loven er
underlagt tavshedspligt, kan desuden under nærmere angivne betingelser uden
samtykke indhente oplysninger til brug for akkreditering eller opfølgning på, at krav fra
centrale sundhedsmyndigheder følges.
Patienten kan frabede sig indhentning af oplysninger
Det følger af sundhedsloven, at patienten som udgangspunkt kan frabede sig, at en
sundhedsperson indhenter oplysninger om vedkommende i elektroniske patientjour-
naler. Det gælder dog ikke i det tilfælde, hvor sundhedspersoner indhenter oplysnin-
ger, når det er nødvendigt til berettiget varetagelse af væsentlige hensyn til patienten
selv eller andre, eller når sundhedspersoner og andre, der efter loven er underlagt
tavshedspligt, indhenter oplysninger til brug for akkreditering eller opfølgning på, at
krav fra centrale myndigheder følges.
Persondatalovens behandlings- og sikkerhedsregler
Muligheden for at slå op i elektroniske patientjournaler skal ses i sammenhæng med
de persondataretlige sikkerhedsregler, herunder de grundlæggende principper i per-
sondatalovens § 5 om saglighed og proportionalitet, og sikkerhedsbekendtgørelsen.
Det er Region Hovedstaden, der som dataansvarlig for den nye sundhedsplatform, har
ansvaret for at tilvejebringe den fornødne sikkerhed.
Region Hovedstaden har således som dataansvarlig for sundhedsplatformen en forplig-
telse til at træffe de nødvendige systemtekniske sikkerhedsforanstaltninger. Der ligger
bl.a. heri, at Region Hovedstaden skal sikre, at der kun tildeles brugerautorisation til
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 966: Spm. om, hvordan man sikrer, at fortroligt patientdata stadig holdes fortroligt som foreskrevet i sundhedsloven, til sundhedsministeren
personer, som er beskæftiget med de formål, som personoplysningerne behandles til,
ligesom personernes adgang til oplysninger skal begrænses til de oplysninger, som ved-
kommende person konkret har behov for at have adgang til.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Annette Baun Knudsen
Side 3