Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPSSNI
Koordineret med: SPOLD, MEDINT, JURPSYK, SUNDØK
Sagsnr.: 1704499
Dok. nr.: 393964
Dato: 26-06-2017
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Samråd DN d. 8. juni 2017 lokale 1-133 kl. Kl. 15.00-16.30]
Talepapir samrådsspørgsmål DN vedr. multisygdom
Samrådsspørgsmål DN stillet af Flemming Møller Mortensen
(S)
Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer regeringen har
eller agter at tage fremadrettet for at afhjælpe udfordringen i
det danske sundhedsvæsen med, at flere og flere patienter har
flere forskellige lidelser på én gang – såkaldt multisygdom - uden
at systemet er gearet til at håndtere eller har overblik over deres
samlede sygdomsbillede, hvilket tvinger patienter i en sårbar
position til selv at skulle navigere mellem undersøgelser og
behandlinger, der hver især er målrettet en sygdom?
[Introduktion]
Tak til spørgeren for indkaldelsen af det her samråd, som i høj
grad handler om - som spørgeren også selv siger i sin
introduktion - mennesker, som lever med flere kroniske
sygdomme, det såkaldte at være multisyg.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Og det er jeg sådan set glad for, at der bliver sat fokus på.
For der er ingen tvivl om, at multisygdom i dag – og i endnu
højere grad nok også i fremtiden i takt med, at vi bliver ældre
som befolkning - er en af de store udfordringer, vi har i
sundhedsvæsenet.
Nu henviser spørgeren også til den Hvidbog, der udkom
tidligere.
Det vurderes, at op mod 25 pct. af den danske befolkning i dag
lever med flere kroniske lidelser samtidigt.
Og selvom vi har gode data i det danske sundhedsvæsen,
så er det et tal, der svinger afhængigt af, hvilke og hvor
mange kroniske lidelser, der medregnes, og hvad det er
for nogle tal, man kigger på.
Og vi skal huske, at multisygdom er bredt begreb.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Og en patient med multisygdom kan eksempelvis være en
arbejdsdygtig ung person med allergi og velreguleret
diabetes.
Men det kan også være en ældre medicinsk patient, som
har både svær leddegigt og en demensdiagnose.
Og derfor er det en kompleks gruppe, det også dækker
over.
Uanset så forventer vi, at antallet af patienter med multisygdom
vil stige.
Både fordi den demografiske udvikling betyder, at vi
generelt set bliver ældre.
Og med flere ældre forventes det også, at flere skal leve
med kroniske sygdomme samtidigt.
Det er dog ikke kun den demografiske udvikling, der gør, at vi
må erkende og adressere udfordringerne med multisygdom.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Der er også patienter, der lever med flere kroniske sygdomme
på samme tid, som jeg sagde før, i andre aldersgrupper, der har
behov for forskellige indsatser, der ofte går på tværs af både
specialer og sektorer.
Det betyder, at patienter med multisygdom i særlig grad har
behov for, at sundhedsvæsenet skaber sammenhæng i
patientens forløb ud fra den enkeltes behov og mål.
Og det er jo, også som spørgeren indikerer, desværre ikke altid
sådan i dag, fordi sundhedsvæsenet ikke nødvendigvis altid er
tilrettelagt efter de tværgående behov, som patienterne med
multisygdom kan have.
Og der skal vi og kan vi blive bedre til at skabe
sammenhængende forløb for patienterne.
[Specialisering medfører kvalitetsløft, men også
sammenhængsudfordringer]
Vi har jo i høj grad haft fokus på den øgede specialisering
gennem de senest mange år.
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Og den løbende specialeplanlægning har i høj grad også
været med til at sikre, at behandlingen på sygehusene er
af høj faglig kvalitet i hele landet.
Og specialiseringen har jo på den måde medført et markant løft
af kvaliteten til gavn for patienterne.
Det er selvfølgelig et kvalitetsløft, som naturligvis også
gælder patienter med kroniske lidelser.
Der, hvor udfordringerne så i høj grad kan være, det er jo det
med netop at få sammenhængen på tværs af de forskellige
specialer tilrettelagt i forhold til den enkelte patient med
multisygdom.
Som har behov for, at indsatserne netop går på tværs, og
jo ikke kun hører til inden for det ene speciale, men netop
hører til flere steder.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Fra regeringens side prioriterer vi både sammenhæng i
patientens forløb og en styrket indsats for patienter med
kroniske lidelser højt.
Og det gør vi, fordi det her er en af de væsentlige opgaver i
sundhedsvæsenet i de kommende år.
Hvis vi ikke får løst den problemstilling, der er med et stigende
antal patienter med kroniske lidelser og et stigende antal
patienter med flere kroniske lidelser på en gang - Jamen så har
vi slet ikke tilstrækkelig kapacitet, heller ikke til at håndtere det.
Og det er selvfølgelig også hele spørgsmålet om det nære og
sammenhæng sundhedsvæsen.
Og ikke kun spørgsmålet om den specialiserede
hospitalsindsats over for personer med multisygdom.
[De nationale mål for sundhedsvæsenet]
Og jeg synes sådan set, at vi i Venstre-regeringen med
lanceringen af de nye nationale mål for sundhedsvæsenet
understregede det her væsentlige fokus på de kroniske lidelser.
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Og behovet for, at man prioriterer det.
De nationale mål skal sikre, at sygehusene, kommunerne og
almen praksis arbejder i en fælles og tydelig retning mod højere
kvalitet.
Og hvis vi kigger på et af de otte nationale mål, så er er det
første mål ”bedre
sammenhængende patientforløb”
og det
andet mål ”en
styrket indsats for kronikere og ældre patienter”.
Altså netop noget af det, som vi jo taler om her.
Dermed er bedre sammenhæng og en styrket indsats for
patienter med kroniske lidelser placeret helt i toppen på de mål,
vi jo også ligesom ser som fremtidens mål for vores
sundhedsvæsen.
Og som fremtiden for den kvalitetsdagsorden, vi som
regeringen - både den tidligere Venstre-regering - men
også den nye VLAK regering, har fokus på.
[Patientansvarlig læge]
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Og det betyder jo også, som jeg indledte med at sige, at
patienter med multisygdom ofte har behov for behandling på
tværs af specialer på sygehusene.
De også har behov for en styrket koordinationen i forhold
til deres samlede behandlingsforløb.
Det er noget af det, vi som Venstre-regeringen sidste år aftalte
sammen med Danske Regioner i forhold til at indføre
patientansvarlige læger på sygehusene.
Og som også er noget af det, som er med i den nye
økonomi aftale med regionerne fra i år.
Også i forhold til den konkrete udrulning.
Og den patientansvarlige læge skal jo eksempelvis koordinere,
hvornår patienten skal behandles for andre sygdomme og
understøtte, at de forskellige behandlinger fungerer sammen.
[Digitalt samarbejde]
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Og det er også noget af det, som pointeres i
samrådsspørgsmålet, at det netop er afgørende, at både
sundhedsvæsenet og patienten selv har mulighed for at have
overblik over det samlede forløb.
Derfor er vi også, i samarbejde med Danske Regioner og
Kommunernes Landsforening, i gang med at etablere en
infrastruktur og digitale redskaber, som gør det muligt at dele
flere oplysninger på tværs af sektorer.
Blandt andet udvikles ”patientens egen kalender”, som
det så flot hedder, som skal give patienter og personale et
hurtigt overblik over alle patientens aftaler i
sundhedsvæsenet.
Og der arbejdes også på et såkaldt ”fælles stamkort”, hvor
patientens oplysninger om bl.a. kommunale ydelser og
personlige hensyn kan deles.
[Forløbsprogrammer for kronisk sygdom]
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
En afgørende forudsætning for, at vi så sikrer den rette indsats
for patienter med multisygdom, er i høj grad også en høj,
ensartet kvalitet i indsatser på de kroniske lidelsesområder.
Og der har Sundhedsstyrelsens i gennem mange år udviklet og
forbedret det faglige fundament med bl.a. forløbsprogrammer
for kronisk sygdom.
Og også den generiske model for forløbsprogrammer,
som giver regioner og kommuner en overordnet og
systematisk ramme for indholdet af forløbsprogrammer.
De sygdomsspecifikke forløbsprogrammer skal også være
med til at sikre en præcis beskrivelse af, hvem der
varetager, hvilke opgaver og sikre den nødvendige
koordinering og kommunikation mellem parterne.
Og siden 2012 har multisygdom været en særskilt del af
forløbsprogrammerne.
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Forløbsprogrammerne skal dermed sikre, at patienterne med
kroniske lidelser og multisygdom tilbydes sammenhængende
indsatser af høj, ensartet kvalitet landet over.
[Kronikersatsningen]
Og netop for at understøtte, at patienter med kroniske lidelser
har mulighed for at leve et godt liv med deres sygdom, så har
Venstre-regeringen med økonomiaftalerne for 2016 sammen
med regionerne afsat 1,2 mia. kr. til en samlet kronikersatsning.
Og det er klart, at den går også på tværs i forhold til de
kronikere, der har mere end én kronisk lidelse.
Kronikersatsningen skal bidrage til bedre
behandlingsforløb, øget egenomsorg og større forståelse
af sygdom hos patienterne.
Og kronikersatsningen består af en national lungesatsning.
Og aktiv patientstøtte for borgere med særlige behov, som jeg
også ved, at udvalget interesserer sig for, og hvor der netop er
sendt en redegørelse over i forhold til.
Side 11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Derudover består kronikersatsningen af udvikling af
forløbsplaner for borgere med type-2 diabetes, KOL og kroniske
lænderygsmerter.
Forløbsplanerne – også kaldet ”patientens plan” - er et
konkret digitalt redskab, som udarbejdes i almen praksis i
dialog mellem patienten og lægen.
Patientens plan skal bl.a. give patienterne et bedre
overblik over deres behandlingsforløb og fungere som
dialogværktøj mellem patienten og den praktiserende
læge.
Jeg ved også, at der er igangsat pilotprojekter i almen praksis,
hvor både de praktiserende læger og deres patienter er meget
begejstrede.
[National handlingsplan om en styrket indsats for den ældre
medicinske patient]
Vi ved, at multisygdom i særlig høj grad er udbredt blandt ældre
og ældre medicinske patienter.
Side 12
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Derfor skal indsatsen for patienter med multisygdom også ses i
lyset af den nationale handlingsplan om en styrket indsats for
den ældre medicinske patient, som også er aftalt under den
tidligere regering.
Med handlingsplanen er der et bredt fokus på at styrke
indsatsen for den ældre medicinsk patient.
Og bl.a. indeholder handlingsplanen en række konkrete
initiativer i forhold til tidlig opsporing, kompetenceløft og
indsatser mod overbelægning på afdelinger.
Og så er der også i planen fokus på det digitale
samarbejde og øget rådgivning og sammenhæng mellem
sygehuse, kommuner og almen praksis.
[National diabeteshandlingsplan]
Vi ved, at nogle af de kroniske lidelser, som rammer rigtig
mange danskere, det er diabetes.
Side 13
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Og det er jo noget, vi kommer til at vende tilbage til i
fællesskab efter sommerferien, hvor vi med den med
satspuljeaftale, som vi lavede fra 2017-2020, afsatte 65
mio. kr. til en national diabeteshandlingsplan.
Den skal vi jo have foldet ud nu, og handlingsplanen skal
understøtte både forebyggelse og opsporing af diabetes
og skabe en mere ensartet behandlingen på tværs af
kommuner, sygehuse og almen praksis.
Og handlingsplanen skal jo også øge livskvalitet, og ikke bare for
diabetespatienterne, og mindske uligheden i
diabetesbehandlingen, men også understøtte en mere
personcentreret støtte.
Når jeg også nævner det initiativ, så er det fordi, vi ved, at der er
mange af dem, der også har andre kroniske lidelser, som også
har diabetes.
Og derfor er det vigtigt, at vi tænker det ind i forhold til de
planer, vi skal til at udforme i fællesskab.
[Opsamling på de mange initiativer og behov for forsat fokus]
Side 14
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Nu har jeg nævnt nogle af de mange initiativer, der er i gang for
at understøtte sammenhængende patientforløb af høj, ensartet
kvalitet for patienterne.
Og det kan måske lyde som om, at jeg bare synes, at alt er
i den skønneste orden.
Det mener jeg nu ikke nødvendigvis, at alt er på alle områder,
men jeg synes nu, at det er centralt at dvæle ved, at
sundhedsvæsenet er nået langt og fortsat er stadig er i fuld sving
med at løfte de store handleplaner på området.
Og som vil have positiv effekt for den gruppe vi taler om,
Og at vi skal have lov til at få de penge, men også de
handleplaner, ud at virke til gavn for de patienter, vi taler
om her.
netop patienter med multisygdom.
Men vi er selvsagt ikke i mål endnu.
Side 15
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Og spørgsmålet er også, hvad der skal til for, at vi kan
blive bedre til at skabe sammenhæng på tværs af
sundhedsvæsenet.
Og netop nedbryde nogle af de siloer, der nogle gange
kan være mellem de forskellige specialer.
Det betyder også, at der er behov for en bred indsats, som
involverer alle sundhedsvæsenets parter.
Jeg tror sådan set, at i det jeg har sagt indtil videre har
nævnt mere eller mindre dem alle sammen.
Og det er jo også det, der ligger i den her indsats, hvis vi skal
have det her til at fungere med multisygdom.
Så er det både almen praksis, det er kommunerne og det
er regionerne, og det er også de faglige specialer på
tværs.
Fordi er en kompleks problemstilling.
Side 16
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Og der er ikke nogen simpel løsning på udfordringerne.
Det er et langt sejt træk at få tilrettelagt nogle
behandlingsforløb for den enkelte patient, hvor
sundhedsvæsenet løfter i flok.
Og hvor alle parter er opmærksom på, at den her patient
jo ikke kun har et forløb på en afdeling, men i nogle
tilfælde har forløb på adskillige afdelinger.
[Almen praksis’ afgørende rolle som koordinator]
Hvis vi kigger på det her med at løfte i flok, så kan man sige, at
den
første
spiller, det er den alment praktiserende læge - som
med sin løbende relation til patienten - har en helt afgørende
rolle.
Og de praktiserende lægers relation til patienter med
multisygdom strækker sig jo sådan set helt fra opsporing
og udredning til behandlingen og opfølgningen på de
kroniske lidelser, der er.
Side 17
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Og derfor har jeg klare forventninger til, at den alment
praktiserende læge - som koordinator for patientens forløb –
også har et blik for, at de er nødt til også at have overblikket
over patientens forskellige behov, men også indsatser.
Og det er også sådan et sted, hvor der er et kæmpe stort
potentiale for at udvikle vores almene praksis i Danmark.
Bl.a. ved at styrke hele deres indsats på kronikerområdet
og også deres kompetencer på det her område.
Vi ved også i dag, at der er meget stor forskel på, hvor god
almen praksis er til at være opmærksom på de her meget
komplekse multisygdomsforløb, som nogle patienter har.
Vi ved, at variationen i andelen af patienter, der tilbydes
kronikeropfølgning på tværs af landets alment
praktiserende læger, er meget stor.
Nogen steder får nærmest alle får tilbudt noget, nogen
steder er det en lille andel.
Side 18
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Derfor håber jeg også, at de overenskomstforhandlingerne, som
på nuværende tidspunkt er på pause, at de kan blive
genoptaget.
Så vi kan få udviklet almen praksis og også
overenskomstaftalerne på det her område.
Så vi kan få en større kronikerindsats ud til den alment
praktiserende læge.
[Kommunernes rolle]
Så er der kommunerne.
Kommunerne er også i høj grad en aktør, som bliver nødt til at
påtage sig en central rolle i forhold til at tilbyde en
forebyggende, plejende og rehabiliterende indsats af høj,
ensartet kvalitet.
Blandt andet udgav Sundhedsstyrelsen sidste år anbefalinger til
forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom.
Side 19
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Og der er nu vidensbaserede værktøjer med faglige
anbefalinger, som kan hjælpe kommunerne med at
prioritere og kvalitetsudvikle det kommunale
forebyggelsesarbejde.
Og det er jo vigtigt, at kommunerne - særligt når vi taler de
ældre patienter - har et øje for det her, fordi de i forvejen er i
kontakt med rigtig mange af de ældre, som også har flere
kroniske lidelser.
[Sygehusenes rolle]
For det
tredje
er sygehusenes rolle vigtige.
Inden for sygehusene der er det afgørende, at de enkelte
indsatser og specialer i højere grad tilrettelægges tværgående
og tværfagligt.
Man kan måske sige, som man også gør i ”Hvidbogen om
multisygdom, at der er behov, at Hjerte-Jens taler noget
mere sammen med Lunge-Jens.
Side 20
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Altså, at man ikke kun kigger på sin egen specialfunktion,
men at man netop kigger på tværs.
Den hjerteansvarlige læge, hvis vi har Hjerte-Jens på den
ene side, som udskriver medicin, og som koordinerer, skal
i højere grad være i kontakt med den lungeansvarlige
læge, hvis det er de lidelser, vi taler om
Og det kræver i høj grad, at både de enkelte speciallæger har
fokus på sammenspillet mellem patientens kroniske lidelser,
men det kræver også, at ledelsen på sygehuset har et fokus på
det stigende antal patienter, der har multiple kroniske lidelser.
Og så spiller sygehusene en afgørende rolle i forhold til
samarbejdet med almen praksis og kommunerne.
Så som sagt, når almen praksis skal holde overblikket over
patientens indsatser, så er det også vigtigt, at sygehusene
rådgiver almen praksis og hurtigt videregiver de nødvendige
oplysninger om patienten, som man ligger inde med.
Side 21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Og på samme måde er det vigtigt, at sygehusene understøtter
kommunernes indsatser for patienter med multisygdom.
[Afslutning: behov for samarbejde på tværs af sygehuse,
kommuner og almen praksis]
Så det her tætte sammenspil og samarbejde mellem sygehuse,
almen praksis og kommunerne, det er afgørende for, at vi får et
sundhedsvæsenet, som er i stand til at skabe sammenhængende
patientforløb.
Og så kan man måske slutte af med i den sammenhæng at gøre
lidt reklame for, at vi jo så heldigvis også snart får
anbefalingerne fra det udvalg, som blev nedsat af Venstre-
regeringen sammen med Danske Regioner og KL i 2016, som har
kigget på det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.
Og som jo skal komme med forslag til netop, hvordan vi sikrer
den tværgående sammenhæng.
Og som jo også har fået en specifikt til opgave at komme med
forslag til gavn patienter med kroniske lidelser – og dermed også
patienter med multisygdom.
Side 22
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 8/6-17 om håndtering af multisygdom i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Og jeg glæder mig også til, at når de kommer med deres
anbefalinger, at vi så politisk skal følge op på deres anbefalinger.
For der er ingen tvivl om, at generelt har behov for at styrke
sammenhængen i sundhedsvæsenet.
Og vi har især behov for at styrke sammenhængen i
sundhedsvæsenet, når vi taler om den her gruppe af
patienter med multiple kroniske lidelser.
[Slut]
***
Side 23