Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1690261_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 95 (Alm. del):
I brev af 25. oktober 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 95:
”Vil ministeren redegøre for PPR-konsulenternes rolle på skolerne, her-
under hvad formålet med deres tilstedeværelse på skolerne er?”
Svar:
Folkeskolelovgivningen indeholder få bestemmelser om pædagogisk
psykologisk rådgivning (PPR).
Det følger af folkeskolelovgivningen, at henvisning til specialundervis-
ning skal ske efter pædagogisk psykologisk rådgivning, og i samråd med
eleven og forældrene.
De øvrige bestemmelser i folkeskolelovgivningen om inddragelse af pæ-
dagogisk psykologisk rådgivning vedrører bl.a. en årlig revisitation i for-
hold til, om specialundervisningen skal fortsætte, ændres eller ophøre
samt inddragelse i forbindelse med fx fritagelse for fag for elever, der får
specialundervisning m.v.
Det er gennemgående, at de fleste kommuner, efter kommunalbestyrel-
sens beslutning, har en enhed for pædagogisk psykologisk rådgivning
(PPR), der varetager en række opgaver på både børne- og undervisnings-
området og det sociale område mv. som fx lettere behandlingsopgaver
og medvirken ved henvisning til udredning i børne- og ungdomspsyki-
atrien.
Pædagogisk-psykologisk vurdering
Det følger af bekendtgørelsen om folkeskolens specialundervisning, at
hvis det antages, at en elev har behov for specialpædagogisk bistand, skal
eleven indstilles til en pædagogisk psykologisk vurdering.
21-11-2016
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om redegørelse for PPR-konsulenternes rolle på skolerne, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Af vejledningen om folkeskolens specialundervisning og anden special-
pædagogisk bistand følger, at den pædagogisk psykologiske vurdering har
til formål at belyse elevens kompetencer med henblik på at yde skolen
samt eleven og forældrene rådgivning om tilrettelæggelsen af og indhol-
det i en undervisning, der kan tilgodese elevens særlige behov og forud-
sætninger.
Et element i vurderingen kan være gennemførsel af en analyse af elevens
særlige behov på grundlag af de foreliggende oplysninger fra det undervi-
sende personale, forældre og andre personer med betydning for elevens
og klassens faglige og sociale funktion.
Et andet element kan være en grundig dybtgående undersøgelse af ele-
vens faglige og sociale kompetencer og potentialer, hvilket forudsætter,
at eleven selv deltager i undersøgelsen.
På baggrund af den pædagogisk psykologiske vurdering udarbejder PPR
forslag til rammerne for og indholdet af elevens videre undervisning.
PPR’s rolle i forbindelse med målsætningen om at styrke folkeskolens inkluderende
læringsmiljøer
I forbindelse med de seneste års omstilling til øget inklusion er der lagt
vægt på, at PPR i højere grad skal understøtte skolens inkluderende læ-
ringsmiljøer gennem faglig sparring og rådgivning af skolernes ledelse og
pædagogiske personale, herunder ved kompetenceudvikling af lærere og
pædagoger.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby