Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
1772283_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 23-06-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPLGR
Sagsnr.: 1704527
Dok. nr.: 385131
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 7. juni 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 940 (Alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 940:
”Mi istere edes ko
e tere artikle ”Ri gkø i g-Skjern
Kommune er røget ud i
shitstor ” Ri gkø i g Skjer Dag lad de 9 april
7 og redegøre
for, hvordan man
sikrer, at kommunerne altid tilbyder det optimale sundhedsmæssige- og alderssva-
rende tilbud til f.eks. en 39 årig borger med Huntingstons Chorea?”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at udtrykke min medfølelse medden omtalte familie, der
gennemgår et hårdt og krævende sygdomsforløb, som beskrevet i artiklen. En de-
menssygdom vender op og ned på hele tilværelsen for såvel den sygdomsramte som
for de pårørende, og vi skal derfor som samfund gøre, hvad vi kan for at sikre menne-
sker med demens en værdig pleje om omsorg.
Jeg har ikke mulighed for at gå ind i den konkrete sag, men jeg har kunnet følge med
i presseomtalen, og jeg glæder mig over, at der som jeg forstår det er fundet en løs-
ning, så den pågældende kvinde har fået en plads på det ønskede bosted.
Det er vigtigt for mig at understrege, at kommunerne til enhver tid skal tilbyde den
enkelte borger hjælp på baggrund af en individuel vurdering af borgerens behov og
forudsætninger. Kommunen tilrettelægger hjælpen til borgeren på baggrund af en
konkret og individuel vurdering i samarbejde med den enkelte, jf. servicelovens § 1.
Kommunalbestyrelsen må i sin afgørelse lægge faglige og økonomiske hensyn til
grund. Hensynet til kommunernes økonomi kan dog aldrig stå alene, da kommunal-
bestyrelsens afgørelse skal baseres på en konkret, individuel vurdering af borgerens
behov.
Da ældre- og plejeboliger opføres efter almenboligloven har mit ministerium bedt
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om bidrag ift. de gældende regler. Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen oplyser følgende:
”I he hold til § 5 i lov o al e e
oliger skal kommunen tilvejebringe det nødven-
dige antal almene ældre- og plejeboliger i forhold til det, der lokalt er behov for. Al-
mene plejeboliger er almene ældreboliger med tilknyttet serviceareal.
I henhold til almenboliglovens § 58 a har ældre og personer med handicap, der er vi-
siteret til almene ældre- eller plejeboliger, ret til frit at vælge sådanne boliger.
Såfremt borgeren ønsker at få anvist en almen ældre- eller plejebolig uden for sin
hjemkommune, skal de betingelser, der gælder for at blive visiteret til en almen æl-
dre- eller plejebolig, være opfyldt både i hjemkommunen og tilflytningskommunen.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om kommentar til artiklen Ringkøbing-Skjern Kommune er røget ud i shitstorm Ringkøbing Skjern Dagblad den 9. april 2017, til ældreministeren
Tilflytningskommunens vurdering af borgerens behov for boligen skal ske på grundlag
af de samme kriterier, der gælder for kommunens egne borgere for at få anvist en
ældre- eller plejebolig.
Ældre eller personer med handicap, som kommunen har visiteret til en almen ældre-
eller plejebolig, skal optages på en venteliste i den kommune, hvor den ønskede bolig
er beliggende.
Kommunens anvisning af ledige almene ældre- eller plejeboliger skal ske til de perso-
ner, der har størst behov for den pågældende bolig, og derefter til de personer, der
har stået længst på ventelisten.
Kommunalbestyrelsens afgørelser om anvisning af ledige almene ældreboliger kan
indbringes for Ankestyrelsen i henhold til lov om retssikkerhed og administration på
det so iale o råde.”
Jeg kan henholde mig til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens bidrag.
Med venlig hilsen
Thyra Frank
/
Lars Grunnet
Side 2