Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
SPOLD
Sagsbeh.:
AJU
Koordineret med: SST/STPS
Sagsnr.:
1700655
Dok. nr.:
285771
Dato:
30. maj 2017
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Sundheds- og Ældreudvalget den 30. maj 2017]
Samråd om manglende overholdelse af reglerne om
maksimale ventetider
Samrådsspørgsmål CS:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan der i 2,5 år kunne opstå
den fejl i Region Syddanmark, men ikke i landets øvrige regioner,
at over 800 kvinder ikke blev indkaldt rettidigt til supplerende
undersøgelse for kræft, efter at der havde været mistanke om
kræft i den første mammografiscreening? Ministeren bedes
endvidere redegøre for, hvilke tiltag ministeren agter at tage for
at forebygge, at lignende fejl opstår i fremtiden?
[Indledning]
Tak til Flemming Møller Mortensen for spørgsmålet, som drejer
sig om en sag fra Region Syddanmark om overtrædelse af de
maksimale ventetider på kræftområdet. Sagen blev offentlig
kendt den 12. januar 2017 og handler om for sen indkaldelse af
en række kvinder til supplerende undersøgelser for brystkræft.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 938: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/5-017 om manglende indkaldelse til supplerende undersøgelse for kræft, til sundhedsministeren
Selvom spørgsmålet handler om sagen fra Region Syddanmark,
vil jeg tillade mig også at inddrage den lignende sag fra Region
Nordjylland, som kom frem i marts måned.
Jeg vil gerne starte med at understrege – som jeg også gjorde
utvetydigt tilbage i januar - at sådanne sager er uacceptable. De
er med til at skabe utryghed for kvinderne.
Som I ved, er der tale om lovbundne patientrettigheder, som
fastlægger, hvor længe kræftpatienter må vente på udredning
og behandling. Disse regler skal overholdes.
Jeg vil gerne kort indlede med nogle tal for at sætte sagen lidt i
perspektiv.
Hvert år får cirka 4.600 kvinder brystkræft, og omkring 1.100 dør
af sygdommen.
I sidste screeningsrunde, som løb fra 2014-2016, blev ca.
550.000 kvinder screenet [ud af ca. 670.000 mulige]. Der er
faktisk tale om en deltagelsesprocent på 82% i
screeningsprogrammet. Det må man sige er ret flot.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 938: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/5-017 om manglende indkaldelse til supplerende undersøgelse for kræft, til sundhedsministeren
1767959_0003.png
Og vi ved fra et nyere EU studie, at mammografiscreening kan
reducere dødeligheden af brystkræft med ca. 24 pct. beregnet
på alle inviterede.
Derfor er screeningsprogrammet for brystkræft vigtigt - og skal
fungere.
For mig handler sagen om flere ting:
Konkret handler sagen om manglende overholdelse af
lovbundne patientrettigheder og dermed utryghed for de
berørte kvinder.
Disse rettigheder skal overholdes, så patienter, hvor der
mistanke om kræft, hurtigt kan blive udredt og komme i
behandling.
Men mere generelt handler sagen om tillid til sundhedsvæsenet.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 938: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/5-017 om manglende indkaldelse til supplerende undersøgelse for kræft, til sundhedsministeren
Man skal som patient ikke være i tvivl om, at man får den
behandling i det danske sundhedsvæsen, som man har ret til, og
man skal kunne stole på, at sundhedsvæsenet yder de
rettigheder, som man som patient har efter loven. Det skal
regionerne sikre.
[Redegøre for hvorfor der i Region Syddanmark kunne opstå
denne fejl]
Jeg er blevet bedt om at redegøre for, hvordan sådan en fejl kan
opstå. Hvor der er mennesker, kan der ske fejl. Og hvor der er
fejl, skal vi lære af fejlene.
Jeg er også blevet bedt om at redegøre for, hvorfor der kunne gå
2,5 år, før man opdagede fejlen i Region Syddanmark.
Jeg vil gerne henvise til den redegørelse fra Region Syddanmark,
som jeg bad om i januar 2017, og som jeg har oversendt til
Sundheds- og Ældreudvalget den 31. januar 2017.
Jeg vil gerne gentage de vigtigste dele fra redegørelsen:
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 938: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/5-017 om manglende indkaldelse til supplerende undersøgelse for kræft, til sundhedsministeren
Fejlen blev opdaget i slutningen af 2016 i forbindelse med en
henvendelse fra det faglige selskab (Danish Breast Cancer
Cooperative Group, DBCG) vedrørende uensartet
registreringspraksis i kræftpakkerne for brystkræft.
Det var således en ekstern henvendelse, som var starten på
sagen.
Henvendelsen til Region Syddanmark gav regionen anledning til
at se på praksis for de maksimale ventetider.
Der blev på den baggrund konstateret 811 overskridelser af
bekendtgørelsen om maksimale ventetider for behandling af
kræft i perioden 2014-2016.
Det fremgår af redegørelsen, at man i forbindelse med
indkaldelsen til udredning ikke har været opmærksom på, at
reglerne om maksimale ventetider har virkning allerede fra det
tidspunkt, hvor der var mistanke om kræft på baggrund af
screeningsbillederne.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 938: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/5-017 om manglende indkaldelse til supplerende undersøgelse for kræft, til sundhedsministeren
Man har først regnet de maksimale ventetider fra det tidspunkt,
hvor mistanken er blevet bekræftet ved yderligere udredning.
Region Syddanmark peger selv på flere årsager til fejlen:
For det første var regionens screeningssekretariat ikke
bekendt med de nationale retningslinjer for opgørelse af
maksimale ventetider.
For det andet var Sundhedsstyrelsens præciseringsnotat
fra maj 2014 ikke formidlet tilstrækkelig bredt ud i
organisationen.
For det tredje har en misforståelse betydet, at man ikke
har sondret klart nok mellem kræftpakketider og
maksimale ventetider.
Det fremgår også af redegørelsen, at Region Syddanmark har
indført nye procedurer og en række tiltag, fx:
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 938: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/5-017 om manglende indkaldelse til supplerende undersøgelse for kræft, til sundhedsministeren
Man har instrueret medarbejderne i reglerne, og de
deltager fremadrettet årligt i et E-læringskursus om
maksimale ventetider.
De regionale retningslinjer og lokale instrukser er
opdateret.
Der iværksættes øget ledelsesmæssig kontrol af at
reglerne overholdes.
Region Syddanmark har også i uge 2 telefonisk kontaktet og
orienteret de kvinder, der har fået konstateret kræft, og i uge 3
sendt brev til de resterende kvinder.
Som jeg også oplyste i orienteringen til Sundheds- og
Ældreudvalget af 31. januar 2017, så blev sagen drøftet på
Sundhedsstyrelsens Task Force for Patientforløb på Kræft- og
Hjerteområdet den 26. januar 2017.
[Sagen fra Nordjylland om 519 kvinder]
Som sagt, vil jeg gerne benytte lejligheden til også at redegøre
for den lignende sag fra Region Nordjylland.
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 938: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/5-017 om manglende indkaldelse til supplerende undersøgelse for kræft, til sundhedsministeren
Det er vigtigt at være opmærksom på, at der ikke er tale om
samme fejl som i Region Syddanmark. I Region Nordjylland er
der tale om en procedurefejl i forbindelse med vurderingen af
mammografiscreeningen.
Region Nordjylland har den 27. marts 2017 oversendt en
redegørelse til Sundhedsstyrelsen, som blev oversendt til
Sundheds- og Ældreudvalget den 30. marts 2017.
Af redegørelsen fremgår:
At Region Nordjylland på baggrund af sagen fra
Syddanmark havde set nærmere på sin praksis på
området.
At dataudtræk viste, at regionen i perioden 1. maj 2014 til
10. februar 2017 har haft 519 forløb, hvor kvinder havde
ventet mere end 14 kalenderdage på en klinisk
mammografi som følge af en screeningsundersøgelse.
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 938: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/5-017 om manglende indkaldelse til supplerende undersøgelse for kræft, til sundhedsministeren
At regionen identificerede fejlen som en procedurefejl i
forbindelse med vurderingen af mammografiscreeningen.
Det fremgår også af redegørelsen, at Region Nordjylland har
iværksat en række initiativer for at sikre, at der ikke i fremtiden
sker samme fejl.
Vi skal i sundhedsvæsenet lære af de fejl, vi gør.
Regionen har bl.a. ændret procedurer – og rettet henvendelse til
Region Syddanmark vedrørende E-læringsprogrammet for at
afklare, hvorvidt det er praktisk muligt at udbrede dette.
Det fremgår også af redegørelsen, at regionen har kontaktet de
berørte kvinder og oplyst dem om overskridelsen samt
informeret kvinderne om deres patientrettigheder.
Jeg har fået oplyst, at der også har været en drøftelse af sagen
fra Nordjylland i Task Force for Patientforløb på Kræft- og
Hjerteområdet.
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 938: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/5-017 om manglende indkaldelse til supplerende undersøgelse for kræft, til sundhedsministeren
1767959_0010.png
Ministeriets repræsentant i Task Force har på mødet den 7. april
2017 forhørt sig, om samtlige regioner har tjekket op på deres
procedurer i forlængelse af de to sager, hvilket regionerne
bekræftede.
[Redegøre for hvilke tiltag ministeren vil tage for at forebygge
lignende fejl i fremtiden]
Jeg er også blevet bedt om at redegøre for, hvilke tiltag jeg agter
at tage for at forebygge, at lignende fejl opstår i fremtiden.
Som Karen Ellemann oplyste i orienteringen til Sundheds- og
Ældreudvalget den 30. marts 2017, har Sundhedsstyrelsen på
baggrund af de to sager vurderet, at det for det første var
hensigtsmæssigt at præcisere reglerne over for regionerne, og
for det andet, at de kliniske retningslinjer på området blev
opdateret.
Sundhedsstyrelsen har efterfølgende oplyst til ministeriet, at
begge tiltag er gennemført.
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 938: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/5-017 om manglende indkaldelse til supplerende undersøgelse for kræft, til sundhedsministeren
Der er således den 29. marts 2017 udsendt et brev til
regionerne, hvor reglerne er blevet præciseret, og der er taget
kontakt til Styregruppen for Dansk Kvalitetsdatabase for
Mammografiscreening.
Styregruppen har revideret de kliniske retningslinjer for
Mammografiscreening i Danmark den 4. maj 2017.
Og som sagt har der været drøftelser af de to sager på to Task
Force møder.
Jeg synes, at det er et udtryk for rettidig omhu, at
Sundhedsstyrelsen har taget initiativ til at følge op på de to
sager på denne måde.
Ministeriet har bedt Sundhedsstyrelsen udarbejde en oversigt
over indberetningerne over overskridelser af de maksimale
ventetider siden juni 2014, hvor reglerne blev præciseret over
for regionerne.
Opgørelsen viser, at der heldigvis er tale om enkeltstående
tilfælde, hvor reglerne ikke har været overholdt.
Side 11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 938: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/5-017 om manglende indkaldelse til supplerende undersøgelse for kræft, til sundhedsministeren
Fx blev der i 2015 indberettet 58 tilfælde, og i 2016 blev der
indberettet 30 tilfælde, hvor reglerne om maksimale ventetider
ikke var overholdt.
Det skal dog tilføjes, at de to sager, som vi drøfter i dag, og en
yderligere sag fra 2016 ikke er medregnet i de månedlige
opgørelser, da fejlene ikke kan relateres til én specifik måned,
men knytter sig til et længere forløb.
Jeg vil gerne eftersende opgørelsen, som Sundhedsstyrelsen har
udarbejdet, til Sundheds- og Ældreudvalget.
Jeg vil også gerne understrege - hvad jeg tidligere har givet
udtryk for – at både jeg som minister og Sundhedsstyrelsen
tager disse sager meget alvorligt.
Men som jeg sagde - da jeg kommenterede sagen, da den kom
frem - og som jeg gerne vil gentage i dag.
Hvor der er mennesker, kan der ske fejl. Vi skal gøre alt, hvad vi
kan for at forebygge fejl, og vi skal lære af de fejl, der begås.
Side 12
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 938: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/5-017 om manglende indkaldelse til supplerende undersøgelse for kræft, til sundhedsministeren
1767959_0013.png
De to sager, vi drøfter i dag, skal give anledning til læring, ikke
blot i de to regioner, men i alle regioner. Det er væsentligt, at vi
har en kultur, hvor der er åbenhed omkring fejl, så man ikke
foranlediges til at skjule fejl, og så vi kan forebygge lignende fejl i
fremtiden.
Det er dog min opfattelse, at der nu – ved de tiltag som
Sundhedsstyrelsen har iværksat - er klarhed over, hvordan
reglerne i bekendtgørelsen om maksimale ventetider skal
forstås i forhold til mammografiscreening.
Men det er selvfølgelig et område, jeg forventer, regionerne
løbende har fokus på – og som vil blive taget op i
Sundhedsstyrelsens Task Force, hvis det vurderes nødvendigt.
[Det juridiske efterspil – eventuel erstatning]
Jeg vil gerne nævne, at hvis der er patienter, som har lidt skade,
så kan de have ret til erstatning.
Som I måske ved, har Patienterstatningen dog udtalt, at sager,
hvor overskridelsen er under 30 dage, vil blive afvist.
Side 13
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 938: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/5-017 om manglende indkaldelse til supplerende undersøgelse for kræft, til sundhedsministeren
Det skyldes, at Patienterstatningen tidligere har indhentet
udtalelser fra eksperter på området. Eksperterne har
konkluderet, at en forsinkelse på 30 dage eller mindre ikke har
betydning for overlevelsesprognosen eller behandlingen.
Samtidig er det vigtigt at være opmærksom på, at man ikke
automatisk får erstatning, fordi man ikke er rettidigt indkaldt.
Det kræver også, at der skal være sket en skade.
Ser man på de to sager fra Nordjylland og Syddanmark, så er det
heldigvis meget få tilfælde, hvor overskridelsen er på mere end
30 dage.
Til slut vil jeg nævne, at Styrelsen for Patientsikkerhed også har
en rolle i forhold til sådanne sager. De vil indgå i styrelsens
almindelige tilsynsaktivitet og fx blive drøftet på møder mellem
styrelsen og regionen for at holde fokus på, at sådanne fejl ikke
opstår igen, og så vi kan lære af fejlene.
[Afslutning]
Side 14
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 938: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/5-017 om manglende indkaldelse til supplerende undersøgelse for kræft, til sundhedsministeren
Jeg tager som sundhedsminister denne sag meget alvorligt, men
jeg oplever heldigvis også, at regionerne har taget det alvorligt,
og at der siden sagerne kom frem er sket en række ændringer -
blandt andet en opstramning af procedurer og en åben dialog i
Task Force, hvor der er blevet fulgt op fra Sundhedsstyrelsens
side, og hvor det er indskærpet over for regionerne hvordan
reglerne skal forstås.
Jeg har derfor en klar forventning om, at den usikkerhed, der har
været nogle steder om, hvordan reglerne skal forstås, ikke
eksisterer mere.
Tak for ordet
Side 15