Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-07-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: SUMEER
Sagsnr.: 1704635
Dok. nr.: 387524
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. juni 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 931 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 931:
”Ministeren
bedes oversende en liste over rygekampagner rettet mod unge udarbej-
det af Sundhedsministeriet eller tilknyttede styrelser de seneste 20 år, herunder vur-
dere effekterne af disse kampagner i forhold til at få unge til at holde op med at ryge
eller undlade at begynde med det.”
Svar:
Til brug for besvarelsen har ministeriet indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen, som
oplyser følgende:
””Su dheds i isteriet eller tilk yttede styrelser” afgræ ses til at gælde Su dheds-
styrelsen. Indtil 2001 lå ansvaret for tobaksforebyggelsen i Tobaksskaderådet, som
var et uafhængigt råd med egen finanslovspost. I 2001 blev rådet lagt ind under Sun-
hedsstyrelsenog blev dermed en del af styrelsen. I det følgende behandles udeluk-
kende kampagner til forebyggelse af rygning blandt unge i perioden 2001
–
2017 i
regi af Sundhedsstyrelsen.
Sundhedsstyrelsen har ikke gennemført rygeforebyggende kampagner målrettet
unge i perioden 2001
–
2017.
Ka pag e ”Hver e este igaret skader dig” kørte dog ga ge i de pågælde de pe-
riode, nemlig i årene 2009
–
2011. Kampagnen var målrettet voksne, men evaluerin-
gen viste, at unge i høj grad bemærkede kampagnen og blev påvirket af budskaberne.
”Hver e este igaret skader dig” var yska e de i e da sk sa
e hæ g, idet de
var meget direkte i sit udtryk med billeder af organer (lunger, arterier, hjerne og
øjne), der var ødelagt som følge af rygning. Kampagnen kørte både på TV, radio og
trykte medier, både nationalt og lokalt.
Evalueringen, som blev offentliggjort i 2010, viste blandt andet, at kendskabet til
både kampagnen og til Stoplinien var højt blandt rygere i alle aldersgrupper, efter
kampagnen. Det var højest blandt rygerne i aldersgruppen 15
–
29 år. Der var også en
stigning i antallet af rådgivningssamtaler hos Stoplinien i forbindelse med kampag-
nen. Endelig viste evalueringen et fald i sandsynligheden for at være dagligryger i al-
dersgruppen 15
–
19 år og 30
–
59 år i 2010 sammenlignet med 2008.
Satspuljeprojektet ”Ryg i g
-
Skod det u!” kørte også i periode (
-15). Der var
ikke tale om en kampagne, men indsatsen omfattede en informationsindsats. Formå-
let med projektet var at afprøve en model til at forebygge rygning blandt børn og